Zarządzanie funduszami strukturalnymi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.F4.ZFS.SM.REKMY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie funduszami strukturalnymi |
Jednostka: | Katedra Statystyki i Polityki Społecznej |
Grupy: |
Ekonomia 2 st., stacj. zarzadzanie i marketing - fakultety, sem. 4 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem nauczania przedmiotu jest wyposażenie studentów w podstawową wiedzę, umiejętności i kompetencje z zakresu zarządzania funduszami strukturalnymi i ich wdrażaniem w Polsce. Treści kształcenia obejmują: fundusze strukturalne, politykę regionalną i jej cele, Wspólną Politykę Rolną i zasady finansowania tych polityk. |
Pełny opis: |
Plan wykładów (15 godz.): 1. Fundusze strukturalne: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (cele: Konwergencja, Regionalna konkurencyjność i zatrudnienie, Europejska współpraca terytorialna), Europejski Fundusz Społeczny, Fundusz Spójności, Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, Europejski Fundusz Rybacki (3 godz.) 2. Polityka regionalna UE: ewolucja polityki regionalnej, stare i nowe cele polityki strukturalnej, polityka regionalna UE na rzecz obszarów wiejskich (2 godz.) 3. Programy operacyjne jako narzędzie realizacji Narodowej Strategii Spójności: Regionalne Programy Operacyjne, PO Infrastruktura i Środowisko, PO Inteligentny rozwój, PO Wiedza, edukacja, rozwój, , NFOŚiGW, EkoFundusz, WFOŚiGW, kredyty z dopłatą ARiMR (2 godz.) 4. Budżet i rozliczenia Polski z budżetem UE: zasady finansowania UE, dochody budżetu UE, struktura wydatków, wielkość budżetu i jego znaczenie dla państw członkowskich, rozliczenia Polski z budżetem UE (1 godz.) 5. Wspólna Polityka Rolna UE: cele i zasady WPR, Ewolucja WPR, ważniejsze reformy WPR oraz WPR w latach 2014-2020 - polskie priorytety (2 godz.) 6. Dopłaty bezpośrednie w rolnictwie: rola dopłat w polityce rolnej UE, systemy dopłat w UE, zasady przyznawania płatności do gruntów rolnych w Polsce, zasada wzajemnej zgodności (cross-compliance) (1 godz.) 7. Program Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020. Plan ćwiczeń (15 godz.): 1. Wprowadzenie do funduszy strukturalnych – 2 godz. 2. Zapoznanie się z generatorami wniosków, z wybranych Programów Operacyjnych dla Polski na lata 2014-2020 - 2 godz. zajęcia na sali komputerowej 3. Wypełnianie wniosku i biznesplanu w ramach wybranego działania z funduszy strukturalnych, (praca w zespołach), 7 godz. - zajęcia na sali komputerowej z wykorzystaniem generatora wniosków 4. Prezentacja wniosków i raportów końcowych, 4 godz. Statystyka przedmiotu: 1. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot obowiązkowy Godziny: -; ECTS: - 2. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot do wyboru Godziny: 50; ECTS: 3 3. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje poprzez bezpośredni kontakt z nauczycielem akademickim (wykłady, ćwiczenia, seminaria....) Godziny: 30; ECTS: 2,2 4. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach praktycznych np. laboratoryjne, projektowe, terenowe, warsztaty Godziny: -; ECTS: - 5. Przewidywany nakład pracy własnej (bez udziału prowadzącego lub z udziałem w ramach konsultacji) konieczny do realizacji zadań programowych przedmiotu. Godziny: 20; ECTS: 0,8 |
Literatura: |
Polityki gospodarcze UE, 2009. Red. nauk. E. Kawecka-Wyrzykowska, SGH, Warszawa Nurzyńska I., 2011. Fundusze Unii Europejskiej a system finansowania inwestycji ze środków publicznych w Polsce, IRWiR PAN, Warszawa Osiatyński J., 2006. Finanse publiczne, Ekonomia i Polityka, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa ABC Unii Europejskiej, 2004. Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce, Warszawa.www.europe.delpol.pl Małuszyńska E., Gruchman B. (red.), 2006. Kompendium wiedzy o Unii Europejskiej, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa Pietrzyk J., 2006. Polityka regionalna UE i regiony w państwach członkowskich. Wyd. PWN, Warszawa Szumski S., 2007. Wspólna Polityka Rolna UE. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa Program rozwoju obszarów wiejskich na lata 2014-2020, www.minrol.gov.pl System wdrażania środków UE w okresie 2014-2020, www.funduszestrukturalne.gov.pl |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - ma wiedzę w zakresie zarządzania funduszami strukturalnymi - zna zasady WPR, budżet UE i zasady jego rozliczenia - rozumie kryteria dostępu do poszczególnych programów operacyjnych i ich działań, które muszą być spełnione przez beneficjentów Umiejętności: - ma umiejętność przygotowania wniosku o pomoc finansową z UE w zakresie poszukiwania dodatkowego źródła dochodu w gospodarstwie - potrafi ocenić płatności z budżetu UE na rzecz wsi i rolnictwa w krajach członkowskich - potrafi wyliczyć składkę członkowską danego kraju do budżetu UE Kompetencje społeczne: - ma świadomość ważności polityki strukturalnej i narzędzi jej wsparcia - wykazuje gotowość do pracy zespołowej w realizacji określonych zadań |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: Ćwiczenia: zaliczenie dwóch wniosków zespołowych na ocenę, plus ocena aktywności w realizacji ćwiczeń Wykłady: test jednokrotnego wyboru obejmujący 30 pytań x 1 pkt = 30 pkt pytanie otwarte 5 x 3 pkt = 15 pkt Bilans nakładu pracy studenta: - wykłady – 15 godz. - ćwiczenia – 15 godz. - zaliczenie ćwiczeń i egzamin – 2 godz. - konsultacje – 4 godz. Razem: 36 godz. : 25 = 1,44 (czyli 1 pkt ECTS) - przygotowanie do ćwiczeń - 7 godz. - przygotowanie się do egzaminu - 10 godz. - penetracja literatury – 7 godz. - przygotowanie wniosku aplikacyjnego o środki pomocowe UE – 15 godz. - sporządzenie planu biznesu – 15 godz. Razem godz. praktyczne: 54 godz. : 25 = 2,16 (czyli 2 pkt ECTS) OGÓŁEM: 3 pkt ECTS 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.