Polityka rolna i strukturalna UE
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.F4.PRS.NI.RROAX | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Polityka rolna i strukturalna UE | ||
Jednostka: | Katedra Zarządzania i Ekonomii Przedsiębiorstw | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Skrócony opis: |
Kierunek studiów: Rolnictwo/ECTS 2/ semestr: 4 Profil: ogólnoakademicki/ Forma i poziom: NI Status: fakultatywny Celem kształcenia jest wyposażenie studentów w podstawową wiedzę i umiejętności z zakresu polityki rolnej i strukturalnej UE. Treści kształcenia obejmują: podstawy prawne funkcjonowania Unii Europejskiej, historię UE, instytucje UE, cele i zasady WPR, reformy WPR, dopłaty bezpośrednie, zasadę wzajemnej zgodności, źródła wsparcia rozwoju obszarów wiejskich w Polsce i UE (w tym agroturystyki), PROW 2014-2020, kryteria dostępu do wybranych działań w obrębie II filaru WPR. |
||
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Historia UE: historia integracji, traktaty rzymskie, etapy rozszerzenia Wspólnoty Europejskiej, Jednolity Akt Europejski, Traktat z Maastricht, Traktat amsterdamski, rozszerzenie UE na wchód, Traktat nicejski, Konstytucja dla Europy (2 godz.) 2. Instytucje Wspólnot Europejskich: Rada Europejska, Rada UE, Komisja Europejska, Parlament Europejski, Trybunał Sprawiedliwości, Trybunał Obrachunkowy, Komitet Społeczno-Ekonomiczny, Komitet Regionów (2 godz.) 3. Podstawy prawne funkcjonowania UE: inicjatywa legislacyjna, organ decyzyjny - Rada UE, uprawnienia Parlamentu Europejskiego w procesie decyzyjnym, instrumenty prawne UE (1 godz.) 4. Wspólna Polityka Rolna UE: cele i zasady WPR, Ewolucja WPR, prawne instrumenty interwencji rolnej, Agenda 2000 (1 godz.) 5. Program Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020 (2 godz.) 6. Programy operacyjne i fundusze w Polsce na rzecz rozwoju obszarów wiejskich w latach 2014-2020: PO Inteligentny rozwój, PO Wiedza, edukacja (2 godz.) Ćwiczenia: 1. Wprowadzenie do działań w ramach polityk UE 2014-2020 (1 godz.) 2. Wypełnianie wniosku dla działania w ramach PROW 2014-2020 - (praca zespołowa), 3 godz. - zajęcia na sali komputerowej z wykorzystaniem generatora wniosków 3. Prezentacja wniosków i raportów końcowych, 1 godz. 4. Wypełnianie wybranego wniosku dla działania w ramach Programów Operacyjnych UE - (praca zespołowa), 3 godz. - zajęcia na sali komputerowej z wykorzystaniem generatora wniosków 5. Prezentacja wniosków i raportów końcowych, 1 godz. 7. Prezentacja wniosków i raportów końcowych, 1 godz. Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego godz. 25 ECTS 1,0 w tym: wykłady 10 godz ćwiczenia 10 godz konsultacje 2 godz udział w badaniach 0 godz obowiązkowe praktyki i staże 0 godz udział w egzaminie i zaliczeniu 3 godz praca własna (1,0 ECTS) 25 godz |
||
Literatura: |
Podstawowa: ABC Unii Europejskiej, 2004. Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce, Warszawa.www.europe.delpol.pl Program rozwoju obszarów wiejskich na lata 2014-2020, www.minrol.gov.pl System wdrażania środków UE w okresie 2014-2020, www.funduszeeuropejskie.gov.pl Uuzpełniająca: Małuszyńska E., Gruchman B. (red.), 2006. Kompendium wiedzy o Unii Europejskiej, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa Pietrzyk J., 2006. Polityka regionalna UE i regiony w państwach członkowskich. Wyd. PWN, Warszawa |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Ma podstawową wiedzę o wspólnej polityce rolnej i strukturalnej UE. 2. Zna fundusze strukturalne i programy operacyjne dla Polski. 3. Rozumie rolę i cele Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich w Polsce i UE. Umiejętności: 1. Potrafi wskazać źródła finansowania realizacji różnych przedsięwzięć w rolnictwie i na obszarach wiejskich z wykorzystaniem środków UE. 2. Potrafi wyliczyć poziom dopłat bezpośrednich dla gospodarstwa rolnego. 3. Umie wyjaśnić zasady i kryteria dostępu do poszczególnych działań PROW 2014-2020. Kompetencje społeczne: 1. Ma świadomość ważności Wspólnej Polityki Rolnej w rozwoju gospodarstw rolnych i obszarów wiejskich. 2. Rozumie trendy zmian WPR w kierunku ochrony środowiska i społeczne skutki jej nieprzestrzegania. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: test jednokrotnego wyboru obejmujący 30 pytań Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia, definiowaną w następujący sposób: 1. Ocena niedostateczna (2,0) wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U, K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0) wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U, K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% i mniej niż 60% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5) również jest wystawiana na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U, K) efektów kształcenia (61-70%). 4. Ocena dobra (4,0) student uzyskuje jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U, K) uzyskuje średnio 71-80%. 5. Ocenę ponad dobrą (4,5) student uzyskuje jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U, K) uzyskuje średnio 81-90%. 6. Ocena bardzo dobra wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U, K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska ponad 90% obowiązujących efektów dla danej składowej. Ćwiczenia: ocena wypełniania wniosku przygotowanego samodzielnie oraz ocena aktywności studenta w trakcie ćwiczeń. Ocena podsumowująca jest średnią z ocen uzyskanych w trakcie semestru. Ocena końcowa = 0,5 ocena z testu (wykłady) + 0,5 ocena podsumowująca (ćwiczenia) Uwaga: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-25 - 2019-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 10 godzin ![]() Wykład, 10 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Bogusz | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Bogusz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 10 godzin ![]() Wykład, 10 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Bogusz | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Bogusz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.