Gospodarowanie na obszarach chronionych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.F3s.GCH.SM.ROSXZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Gospodarowanie na obszarach chronionych |
Jednostka: | Katedra Gleboznawstwa i Agrofizyki |
Grupy: |
Ochrona środ. 2 stopień, stacj. 3 sem. Zagrożenia i ochrona ekosystemów |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW: OCHRONA ŚRODOWISKA / ECTS: 3 / semestr: 3 Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: SM status: fakultatywny Wymagania wstępne: brak Celem przedmiotu jest poznanie podstaw zarządzania obszarami chronionymi i możliwości gospodarczego ich wykorzystywania. Program nauczania obejmuje podstawowe wiadomości na temat Krajowego Systemu Obszarów Chronionych i Sieci Natura 2000 w Polsce oraz możliwości inwestowania i prowadzenia działalności rolniczej, leśnej, łowieckiej i rybackiej na obszarach wchodzących w skład tych systemów. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. System obszarów przyrodniczo cennych w Polsce i regulacje prawne dotyczące ich ochrony. 2. Organy odpowiedzialne za ochronę obszarową w Polsce i ich kompetencje. 3. Plany i zadania ochronne dla krajowych form ochrony przyrody. 4. Zadania parków narodowych i ich finansowanie. 5. Kategorie ochrony w parkach narodowych i rezerwatach. Możliwości gospodarowania na obszarach objętych różnymi kategoriami ochrony. 6. Formy własności i użytkowanie rolnicze gleb w parkach narodowych i rezerwatach przyrody. 7. Gospodarka leśna, problemy związane z redukcją zwierząt w parkach narodowych i rezerwatach przyrody. 8. Turystyka i edukacja w parkach narodowych i rezerwatach przyrody. 9. Działalność człowieka na terenie rezerwatów biosfery. 10. Gospodarowanie w parkach krajobrazowych. Przepisy obowiązujące na tych obszarach. 11. Obszary chronionego krajobrazu - rolnictwo i turystyka jako główne formy gospodarowania na tych obszarach. Przepisy obowiązujące na tych obszarach. 12,13. Obszary Natura 2000 - przedmioty ochrony na tych obszarach, sposoby ich ochrony i wynikające z niej ograniczenia w gospodarowaniu. 14. Plany ochrony i zadania ochronne dla obszarów Natura 2000. 15. Sposób przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko na obszarach Natura 2000. Konsekwencje ustanowienia tych obszarów dla gospodarki. Ćwiczenia terenowe: 1. Gospodarka na obszarze Ojcowskiego Parku Narodowego i w jego otulinie - 7 godz. 2. Projekt Dol. Karpia - przykład gospodarczego wykorzystania obszarów o dużych walorach przyrodniczych chronionych w sieci Natura 2000 - 8 godz. Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego godz. 34, ECTS 1,1 w tym: wykłady 15 godz. ćwiczenia i seminaria 15 godz. konsultacje 2 godz. udział w badaniach 0 godz. obowiązkowe praktyki i staże 0 godz. udział w egzaminie i zaliczeniu 2 godz. praca własna (0,9 ECTS) 26 godz. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Kaługa I. 2009. Korzyści dla rolnictwa wynikające z gospodarowania na obszarach Natura 2000, wyd. Wyd. Ministerstwo Środowiska, Warszawa. 2. Engel J. 2009. Natura 2000 w ocenach oddziaływania przedsięwzięć na obszarach chronionych. Wyd. Ministerstwo Środowiska, Warszawa. 3. Symonides E. 20014. Ochrona przyrody. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. Uzupełniająca: 1. Gospodarowanie na obszarach chronionych, 2001, A. Bołtromiuk (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok. 2. Zielińska A. 2013. Gospodarowanie na obszarach przyrodniczo cennych w Polsce w kontekście rozwoju zrównoważonego. Seria: Monografie i Opracowania nr 236, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. 3. Makomaska-Juchiewicz M., Tworek S. 2003. Ekologiczna sieć NATURA 2000. Problem czy szansa. IOP PAN, Kraków. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu student: Wiedza: - zna zakres możliwości gospodarczego wykorzystywania obszarów chronionych, - ma wiedzę na temat sposobów prowadzenia ochrony czynnej na obszarach chronionych, - wie jakie informacje można znaleźć w planach i zadaniach ochronnych, Umiejętności: - potrafi odszukać przepisy obowiązujące w poszczególnych parkach krajobrazowych oraz na obszarach chronionego krajobrazu i Natura 2000, - posiada umiejętność wypowiadania się na temat gospodarowania na obszarach chronionych, uwzględniając w wypowiedziach przepisy prawne obowiązujące na tych terenach, Kompetencje społeczne: - ma świadomość strat wynikających z nadmiernego wykorzystywania zasobów przyrody na obszarach chronionych i w ich otoczeniu, - ma przekonanie o potrzebie przekonywania społeczeństwa do działań ochronnych na obszarach cennych przyrodniczo i informowania go o przedsięwzięciach czynionych na rzecz ochrony przyrody. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: Egzamin pisemny (test wielokrotnego wyboru i pytania otwarte) Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia definiowaną w sposób następujący: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). Ćwiczenia terenowe ocenione zostaną: raport z ćwiczeń terenowych i aktywność na ćwiczeniach Ocena końcowa=0,7 x ocena z egzaminu (wykłady) + 0,3 x ocena z ćwiczeń UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.