Podstawy ekonomii biznesu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.F3.PEB.SI.RROXY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy ekonomii biznesu |
Jednostka: | Katedra Ekonomii i Gospodarki Żywnościowej |
Grupy: |
Rolnictwo, 3 sem, stacj. inż. fakultety |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z praktycznymi problemami funkcjonowania małych i średnich firm w gospodarce rynkowej.W trakcie trwania kursu omawiane będą nastepujące zagadnienia: Podejmowanie decyzji biznesowych i strategia firmy, biznes plan. Strategia, fazy i źródła finansowania działalności przedsiębiorstwa. Podstawy i zasady rachunkowości. System podatkowy - podatki bezpośrednie i pośrednie. Analiza ekonomiczno-finansowa działalności przedsiebiorstwa. Firma na rynku papierów wartościowych. |
Pełny opis: |
Wykład 1.Podejmowanie decyzji biznesowych - 2 godz. Wykład 2.Kierowanie i strategia firmy. Biznes plan- 2 godz. Wykład 3.Podstawy marketingu - cz. 1 - 2 godz. Wykład 4.Podstawy marketingu - cz. 2 - 2 godz. Wykład 5.Firma na rynku papierów wartościowych - cz.1 - 2 godz. Wykład 6.Firma na rynku papierów wartościowych - cz.2 - 2 godz. Wykład 7. Źródła pozyskiwania kapitału w przedsiębiorstwie (2h) Wykład 8. Znaczenie kapitałów obcych w przedsiębiorstwie (2h) Wykład 9. Ocena sytuacji finansowej przedsiębiorstwa (2h) Wykład 10. Analiza finansowa przedsiębiorstwa (2h) Wykład 11. Problemy etyczne związane z prowadzeniem działalności gospodarczej (2 h) cz. I Wykład 12. Problemy etyczne związane z prowadzeniem działalności gospodarczej (2h) cz. II Wykład 13. Ekologiczne uwarunkowania działalności gospodarczej - problemy ekonomii środowiska (2h) Wykład 14. Konkurencja na rynku międzynarodowym - problemy handlu zagranicznego (1h) Wykład 15.Podsumowanie kursu i zaliczenie przedmiotu. Statystyka przedmiotu: 1. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot obowiązkowy Godziny: -; ECTS: - 2. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot do wyboru Godziny: 50; ECTS: 2 3. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje poprzez bezpośredni kontakt z nauczycielem akademickim (wykłady, ćwiczenia, seminaria....) Godziny: 30; ECTS: 1,2 4. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach praktycznych np. laboratoryjne, projektowe, terenowe, warsztaty Godziny: -; ECTS: - 5. Przewidywany nakład pracy własnej (bez udziału prowadzącego lub z udziałem w ramach konsultacji) konieczny do realizacji zadań programowych przedmiotu. Godziny: 20; ECTS: 0,8 |
Literatura: |
1. Aftyka W., Chmielewski A. Małe i średnie przedsiębiorstwa w Unii Europejskiej. Wyd. M.M. W-wa, 2005 2. Gallagher R. Mała firma. To takie proste. Kraków 1992. 3. Małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce a integracja europejska. Pod red. M. Bednarczyk, Wyd. AE Kraków, 2004. 4.Maul. L. Mayfield. Jak osiągnąć sukces w biznesie. Kraków, 1991. 5. Skowronek-Mielczarek A. Małe i średnie przedsiębiorstwa.Źródła finansowania. Wyd. C.H. Boch, W-wa 2005. 6. Biznes międzynarodowy - obszary decyzji strategicznych, pod red. M.K.Nowakowskiego, Key TEXT, Warszawa 2000; 7. Ekonomia, ekologia, etyka, pod red. W. Tyburskiego, Wydawnictwo UMK, Toruń 1996; 8. Etyka biznesu, pod red. W. Gasparskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999; 9. Analiza finansowa w przedsiębiorstwie, L. Bednarski, Polskie Wydawnictwo EKonomiczne, Warszawa 2001. |
Efekty uczenia się: |
a) wiedza: - posiada wiedzę teoretyczną o podstawach funkcjonowania przedsiębiorstwa, - zna zagadnienia związane z funkcjonowaniem rynku papierów wartościowych oraz rynku kapitałowego; - wskazuje teoretyczne podstawy podejmowanie racjonalnych decyzji rynkowych przez poszczególne podmioty b) umiejętności: - umieć wskazać wzajemne zależności między poszczególnymi uczestnikami konkurencyjnego otoczenia; - identyfikować szanse i zagrożenia związane z funkcjonowaniem firmy w otoczeniu międzynarodowym. -potrafi samodzielnie napisać biznes plan c) kompetencje społeczne -organizuje pracę w małym zespole w celu wykonania określonego zadania - docenia potrzebę ciągłego poszerzania zakresu wiedzy oraz zastosowania jej w praktyce |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma pisemna - praca zaliczeniowa na koniec semestru (pytania otwarte do wyboru z omawianej tematyki) 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.