Ochrona ekosystemów górskich
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.F3.OEG.NM.ROSXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ochrona ekosystemów górskich |
Jednostka: | Katedra Gleboznawstwa i Agrofizyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Poznanie naturalnych i antropogenicznych zagrożeń oraz sposobów ochrony ekosystemów w obszarach górskich i pogórskich. Znaczenie obszarów górskich w kształtowaniu bioróżnorodności. Walory przyrodnicze poszczególnych pasm górskich oraz ich zagrożenie i ochrona. Monitoring przyrodniczy w terenach górskich. Polityka krajowa i międzynarodowa w odniesieniu do ochrony terenów górskich. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Znaczenie obszarów górskich w kształtowaniu bioróżnorodności. 2. Karpaty jako centrum endemizmu. 3. Formy ochrony ekosystemów górskich w Polsce. 4. Współpraca międzynarodowa dla ochrony i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej w ekosystemach górskich. 5. Międzynarodowe programy ochrony obszarów górskich: Karpacka Sieć Obszarów Chronionych (CNPA), Ramowa Konwencja o ochronie i zrównoważonym rozwoju Karpat. Polityka i kierunki działania rządu dla zrównoważonego rozwoju terenów górskich. Ćwiczenia: 1. Walory przyrodnicze, zagrożenia i ochrona Bieszczad, Beskidu Niskiego. 2. Walory przyrodnicze, zagrożenia i ochrona Pogórzy Środkowobeskidzkich. 3. Walory przyrodnicze, zagrożenia i ochrona Beskidu Sądeckiego. 4. Walory przyrodnicze, zagrożenia i ochrona Gorców i Pienin. 5. Walory przyrodnicze, zagrożenia i ochrona Beskidu Wyspowego i Makowskiego. 6. Walory przyrodnicze, zagrożenia i ochrona Pogórzy: Wielickiego i Wiśnickiego. 7. Walory przyrodnicze, zagrożenia i ochrona Beskidu Śląskiego, oraz Pogórza Śląskiego. 8. Walory przyrodnicze, zagrożenia i ochrona Beskidu Żywieckiego i Małego. 9. Walory przyrodnicze, zagrożenia i ochrona Tatr i Obniżenia Orawsko-Podhalańskiego. 10. Walory przyrodnicze, zagrożenia i ochrona Sudetów i ich Pogórzy. 11. "Zagrożenia i ochrona wybranych elementów ekosystemów na przykładzie wybranej gminy" - omówienie przygotowania projektu zaliczeniowego przez studentów. 12. Przegląd planów ochrony górskich parków krajobrazowych i rezerwatów przyrody. 13-15. Zreferowanie przygotowanych przez studentów projektów Statystyka przedmiotu: 1. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot obowiązkowy Godziny: -; ECTS: - 2. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot do wyboru Godziny: 50; ECTS: 2 3. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje poprzez bezpośredni kontakt z nauczycielem akademickim (wykłady, ćwiczenia, seminaria....) Godziny: 20; ECTS: 0,8 4. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach praktycznych np. laboratoryjne, projektowe, terenowe, warsztaty Godziny: 10; ECTS: 0,4 5. Przewidywany nakład pracy własnej (bez udziału prowadzącego lub z udziałem w ramach konsultacji) konieczny do realizacji zadań programowych przedmiotu. Godziny: 30; ECTS: 1,2 |
Literatura: |
Warszyńska J. (red.) 1995 Karpaty polskie. Wyd. UJ, Kraków; Symonides E. 2007. Ochrona przyrody. Wyd. UW, Warszawa; Wiśniewski J., Gwiazdowicz D.J. 2004. Ochrona przyrody. Wyd. AR, Poznań; Żarska B. 2005. Ochrona krajobrazu. Wyd. SGGW, Warszawa; Regionalne Centrum Ekologiczne. 2007. Podręcznik do Konwencji Karpackiej. 153. Pawlaczyk P., Jermaczek A. 2008. Poradnik lokalnej ochrony przyrody. Wydanie IV zmienione. Wydawnictwo Klubu Przyrodników, 398 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - umie scharakteryzować specyfikę i odrębność ekosystemów górskich - odróżnia i rozpoznaje naturalne i antropogeniczne zagrożenia ekosystemów w obszarach górskich, - zna założenia polityki krajowej i międzynarodowej w zakresie ochrony obszarów górskich, Umiejętności - umie ocenić walory przyrodnicze Karpat, - umie ocenić walory przyrodnicze Sudetów, - potrafi przygotować projekt ochrony biotycznych i abiotycznych elementów ekosystemu wybranego obszaru. Kompetencje społeczne - współpracuje przy opracowaniu projektów - potrafi kierować kilkuosobowym zespołem |
Metody i kryteria oceniania: |
Pisemny lub ustny egzamin obejmujący materiał wykładów. Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych uzyskuje się na podstawie pozytywnej oceny z referowanego tematu i wykonanego projektu wykorzystującego wiedzę i umiejętności z wykładów i ćwiczeń terenowych oraz ustne zaliczenie. 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.