Handel międzynarodowy produktami rolno-spożywczymi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.F3.HMP.SM.REKEY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Handel międzynarodowy produktami rolno-spożywczymi |
Jednostka: | Katedra Statystyki i Polityki Społecznej |
Grupy: |
Ekonomia 2 st., stacj. Ekonomika w gospodarce żywnościowej - fakultety, sem. 3 |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW: EKONOMIA / ECTS: 4 /semestr: 3 Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: SM Status: fakultatywny Wymagania wstępne: brak Podstawowy zakres wiedzy na temat problematyki międzynarodowych rynków rolnych takiej jak: źródła informacji o zagranicznych rynkach rolnych (FAMMU, WTO, FAO, USDA FAS), cele i zasady działania instytucji międzynarodowych regulujących wymianę handlową, nieco professional English, funkcjonowanie branżowych rynków rolnych na świecie: rynek zbóż, soi, wino, kawy… Cele przedmiotu: Nabycie przez studentów umiejętności samodzielnego zdobywania informacji o problemach i specyfice międzynarodowych rynków rolnych, zapoznanie ich z podstawowymi zagadnieniami międzynarodowej wymiany handlowej produktami rolniczymi i spożywczymi, działaniem organizacji regulujących wymianę towarów i usług, a w szczególności z funkcjonowaniem branżowych rynków rolnych, źródłami informacji o zagranicznych rynkach rolnych. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Źródła informacji o rynkach rolnych na świecie 2. Powody działalności na międzynarodowych rynkach rolnych, handel międzynarodowy a cykl życia produktu 3. Monitoring zagranicznych rynków rolnych, FAMMU 4. Rola ARR w handlu międzynarodowym 5. WPR a handel międzynarodowy towarami rolno-spożywczymi 6. Nieco professional English 7. Światowa Organizacja Handlu WTO a międzynarodowe rynki rolne 8. Międzynarodowe organizacje integracyjne i ich wpływ na rynki rolne: UE a NAFTA 9. Instytucjonalne wsparcie rolnictwa USA na rynkach międzynarodowych – USDA, FAS, ERS, międzynarodowy rynek nasienny, ASTA 10. Chiny - wpływ na międzynarodowe rynki rolne 11. Znaczenie nowych potęg międzynarodowych rynków rolnych – Brazylia, Argentyna, 12. Konsekwencje wzrostu gospodarczego Chin i Indii na międzynarodowe rynki rolne 13. Wpływ wzrostu produkcji biopaliw na międzynarodowe rynki towarów rolno-spożywczych 14. Żywność halal i żywność koszerna na rynkach międzynarodowych 15. Nowy świat win – wina nowego świata Ćwiczenia 1. Wybrane międzynarodowe branżowe rynki rolne – do wyboru przez studentów: • mięso i jego przetwory, • mleko i jego przetwory, • rynek alkoholi, • rynek pasz • inne 2. Alter- i antyglobaliści, ich argumenty, cele działania 3. Internetowe źródła informacji o rynkach rolnych 4. Halal a polski eksport do krajów islamskich 5. Żywność koszerna – wymagania, uprawnienia, znaczenie dla eksporterów 6. Polityka transportowa UE 7. Transport zwierząt – wymagania UE 8. Wspólna polityka handlowa UE 9. Żywność etniczna 10. Przykłady globalizacji na lokalnych rynkach żywności 11. Problem produkcji narkotyków w krajach rozwijających się 12. Wpływ kwotowania produkcji na rynek rolny – wybrane przykłady 13. Agencja Rynku Rolnego: regulacje dotyczące handlu zagranicznego 14. Główni producenci, konsumenci, eksporterzy i importerzy towarów rolno-spożywczych 15. Handel zagraniczny towarami rolno spożywczymi a proces globalizacji. Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego 50 godz. (2 pkt ECTS) w tym: wykłady 15 godz. ćwiczenia 15 godz. konsultacje 15 godz. udział w badaniach 0 godz. obowiązkowe praktyki i staże 0 godz. udział w egzaminie końcowym 5 godz. praca własna (2 ECTS) 50 godz. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Rynarzewski T., Zielińska-Głębocka A. 2006: Międzynarodowe stosunki gospodarcze. PWN. Warszawa 2. Handel zagraniczny towarami rolno-spożywczymi. Biuletyny ARR 3. Biuletyny branżowe ARR 4. Raporty FAMMU |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu student: Wiedza: - student ma wiedzę o podstawowych instytucjach wpływających na handel międzynarodowy, zarówno polskich jak i międzynarodowych, w tym UE i USA, - ma wiedzę pozwalającą na zrozumienie ekonomicznego znaczenia międzynarodowych uwarunkowań sytuacji na rynkach rolnych i artykułów spożywczych krajowych i lokalnych, - zna metody i techniki docierania do aktualnych danych na rynkach rolnych i produktów spożywczych, - ma wiedzę o czynnikach, które decydują o przewadze konkurencyjnej na rynkach międzynarodowych starych i nowych potęg eksportowych, czyli odpowiednio: USA, wybranych państw UE, Kanady, Australii oraz takich jak Brazylia i Argentyna. Umiejętności: - potrafi interpretować dane pozyskiwane z różnych źródeł informacji, - krajowych i zagranicznych, - wykonuje i potrafi przedstawić analizę stanu aktualnego i procesów zachodzących na wybranych rynkach artykułów rolnych lub spożywczych. Kompetencje społeczne: - docenia złożoność społecznych skutków decyzji podejmowanych przez organizacje międzynarodowe, - ma świadomość i docenia wagę czynników kulturowych (religijnych, społecznej identyfikacji) na rynki międzynarodowe. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: egzamin pisemny z zakresu tematów przedstawianych na wykładach. Oceny formujące ćwiczenia, do wyboru przez studenta: 1. Oceny za opracowania i prezentacje dotyczące poszczególnych rynków; 2. Ocena na podstawie kolokwium obejmującego wybrane wspólnie z prowadzącym zajęcia tematy prezentowane przez studentów, którzy wybrali 1. formę zaliczenia. Wykłady: egzamin pisemny z zakresu tematów przedstawianych na wykładach. 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). Ocena końcowa: = 0,6 oceny z egzaminu + 0,4 oceny z ćwiczeń. UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-24 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.