Współczesna kwestia agrarna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.F2.WKA.SL.RZEKXZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współczesna kwestia agrarna |
Jednostka: | Katedra Statystyki i Polityki Społecznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Przedmiot związany jest z Lokalnymi Grupami Działania (LGD) i ich funkcjonowaniem w gminach studentów. Ma za zadanie ukazać trudności w funkcjonowaniu LGD, kierunki rozwoju zapisane w lokalnych strategiach. |
Pełny opis: |
Tematyka wykładów 1. Rola osi Leader w aktywizowaniu mieszkańców na obszarach objętych lokalną strategią rozwoju 2. LGD Ponidzie jako przykład trudności napotykanych przez Lokalną Grupę Działania 3.Metodyka budowy sieciowego produktu turystyki wiejskiej 4. Problemy i rozwiązania wybranych kwestii 5. Odnowa wsi - przykłady 6. Małe Biogazownie Rolnicze – dotacje w praktyce 7. Problemy z aktywnością członków LGD 8. Rola i znaczenie LGD w rozwoju obszarów wiejskich w Polsce 9. Kondycja Lokalnych Grup Działania 10. Branżowe systemy i standardy zarządzania jakością 11. Przedsiębiorczość_na_wsi 12. Zmiany w obrocie ziemią rolniczą Tematyka ćwiczeń 1. Zajęcia organizacyjne 2. Kierunki rozwoju podejmowane przez LGD - na przykładzie LGD miejsca zamieszkania studenta 2. Analiza SWOT jako narzędzie służące opisaniu terenu funkcjonowania LGD 3. Wskaźniki realizacji strategii LGD 4. Przykładowe projekty realizowane przez LGD - jakich kwestii dotyczyły? 5. Kwestie problemów rozwoju obszarów wiejskich na przykładzie LGD 6. Wpływ pandemii na rozwój obszarów wiejskich 7. Znaczenie funduszy unijnych dla przemian społeczno-ekonomicznych wsi 8. Wypadkowość w rolnictwie - kwestia bezpieczeństwa pracy 9. Zmiany w strukturze gospodarstw - zwiększanie średniej powierzchni Użytków Rolnych 10. Przestępczość na obszarach wiejskich i miejskich 11. Grupy producentów rolnych - stagnacja w tworzeniu czy rozwój, zwiększenie ich liczby? 12. Polscy producenci sprzętu rolniczego - inwestujmy w maszyny polskiej produkcji 13. Odnawialne Źródła Energii (OŹE) jako element wiejskiej rzeczywistości 14. Rolnik szuka żony - obraz rolnika ukazany w programach telewizyjnych 15. Najpopularniejsi youtiuberzy – rolnicy |
Literatura: |
Pilch T, Środowisko lokalne – struktura, funkcje, przemiany, [w:] Pedagogika Społeczna, (red.) T. Pilch, I. Lepalczyk, Warszawa 1995, s. 157 Skrzypczak B., Podstawowe cele i metody rozwoju społeczności lokalnych, www.sas.engo.pl Szkudlarek T., Miejsce, przemieszczenie, tożsamość, [w:] Miejsce, pamięć, obecność, (red.) J. Hudzik, J. Mizińska, Lublin 1997, s. 33. Theiss M., Kapitał społeczny środowiska lokalnego – pojęcie i problemy, [w:] Edukacja i animacja społeczna w środowisku lokalnym, (red.) W. Theiss, B. Skrzypczak, Warszawa 2006, s. 113. Theiss W., Mała ojczyzna – w kręgu edukacji środowiskowej, [w:] Ośrodek kultury i aktywności lokalnej. W poszukiwaniu modelu instytucji społecznościowej, (red.) S. Mołda, B. Skrzypczak, Warszawa 2003, s. 20 Turlejska B., Otoczenia – środowisko – kultura: współczesny wymiar animacji kulturalnej, [w:] Pedagogika społeczna jako dyscyplina akademicka. Stan i perspektywy, (red.) E. Marynowicz-Hetka, J. Piekarski, E. Cyrańska, Łódź 1998, s. 399. |
Efekty uczenia się: |
ZA1-W06 dysponuje wiedzą na temat przeobrażeń kulturowych oraz kultury ludowej, aktualnych problemów społecznych wsi polskiej, dezintegracji środowisk lokalnych ZA1-W07 zna zasady przygotowywania prezentacji multimedialnej, wygłaszania referatu oraz sporządzania eseju ZA1-U02 potrafi obserwować i oceniać zjawiska gospodarcze, analizować przyczyny, przebieg oraz skutki zjawisk ekonomicznych, z uwzględnieniem specyfiki obszarów wiejskich ZA1-U17 potrafi analizować, rozumie i ocenia zjawiska społeczne, gospodarcze i kulturowe z uwzględnieniem obszarów wiejskich ZA1-K03 potrafi współdziałać i pracować w grupie, organizować pracę w małym zespole w celu wykonania określonego zadania ZA1-K08 docenia złożoność społecznych aspektów zmian zachodzących w gospodarce polskiej i światowej, ma świadomość złożoności i wieloaspektowości procesów zachodzących na wsi |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia: ocena na podstawie przygotowanych referatów oraz aktywności w dyskusji po referacie. Wykłady: test wielokrotnego wyboru. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN CWA
CWA
CWA
CWA
WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin, 120 miejsc
Wykład, 15 godzin, 120 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Puchała | |
Prowadzący grup: | Jacek Puchała | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.