Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesna kwestia agrarna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: R.F2.WKA.NL.RZAXX
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Współczesna kwestia agrarna
Jednostka: Zakład Polityki Społecznej i Doradztwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Zajęcia są próbą odpowiedzi na pytania:

Na czym polegają szczególne problemy rolnictwa i jakie jest ich źródło (także w Polsce)?

Dlaczego polityka rolna jest najbardziej rozbudowaną i najkosztowniejszą polityką gospodarczą w krajach tak różnych, jak Stany Zjednoczone, Japonia, Szwajcaria, czy krajach należących do Unii Europejskiej?

Pełny opis:

Tematyka wykładów

1 i 2. Symptomy i źródła kwestii rolnej

3 i 4. Zmiana funkcji rolnictwa w gospodarce i społeczeństwie.

5 i 6. Przyczyny nienadążania rozwoju rolnictwa za rozwojem gospodarki

7 i 8. Zagrożenia dla europejskiego modelu rolnictwa

9 i 10. Miejsce rolniczej Polski w europejskim modelu rolnictwa

Tematyka ćwiczeń

1. Rolnictwo w procesie rozwoju społeczno-gospodarczego.

2. Problem wydajności pracy w rolnictwie – próba szacunku. Porównania międzynarodowe.

3 i 4. Rolnictwo – słabe ogniwo gospodarki. Identyfikacja przyczyn nienadążania rozwoju rolnictwa za rozwojem gospodarki.

5. Starcie interesów zwolenników i przeciwników interwencjonizmu w rolnictwie – dyskusja grupowa.

Literatura:

Czternasty W., Czyżewski B., 2007. Struktury kierowania agrobiznesem w Polsce. Wyd. Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.

Czyżewski A., 2007. Uniwersalia polityki rolnej w gospodarce rynkowej. Wyd. Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.

Tomczak F., 1997. Japonia. Wieś – rolnictwo – agrobiznes. Wyd. Key Text, Warszawa

Tomczak F., 2005. Gospodarka rodzinna w rolnictwie: uwarunkowania i mechanizmy rozwoju. IRWiR PAN, Warszawa.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- student zna symptomy i źródła kwesti rolnej

- student wie o dokonującej się zmianie funkcji rolnictwa w gospodarce i społeczeństwie

- student zna zagrożenia dla Europejskiego Modelu Rolnictwa

Umiejętności:

- student potrafi definiować zjawiska dotyczące współczesnej kwestii agrarnej

- student potrafi wyjaśnić i rozpoznawać zależności przyczynowo-skutkowe pomiędzy rozwojem rolnictwa a rozwojem reszty gospodarki

- student potrafi zdiagnozować bariery strukturalne rozwoju rolnictwa w Polsce

Kompetencje społeczne:

- student organizuje prace w małym zespole w celu wykonania zadania z zakresu identyfikacji i grupowania poszczególnych funkcji rolnictwa w gospodarce i społeczeństwie

- student posiada kompetencje w zakresie samodzielnej zdolności obliczania rozbieżności w wydajnościach pracy między zatrudnionymi w rolnictwie i poza nim w danej gospodarce świata

- student znając złożoność współczesnej kwestii rolnej docenia potrzebę ciągłego poszerzania zakresu wiedzy o problemach rolnictwa, by utrzymać prawo o aktywnego uczestnictwa w dyskursie społecznym na ten temat

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie ćwiczeń:

Na ocenę końcową składają się następujące elementy:

- ocena z przygotowania się do zajęć, np. wykonania zadania domowego

- aktywność

- prezentacja wybranego zagadnienia

Zaliczenie wykładów:

Przedmiot kończy się testowym zaliczeniem pisemnym w pierwszym terminie oraz ustnym w kolejnych terminach

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)