Współczesna kwestia agrarna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.F2.WKA.NL.RZAXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współczesna kwestia agrarna |
Jednostka: | Zakład Polityki Społecznej i Doradztwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Zajęcia są próbą odpowiedzi na pytania: Na czym polegają szczególne problemy rolnictwa i jakie jest ich źródło (także w Polsce)? Dlaczego polityka rolna jest najbardziej rozbudowaną i najkosztowniejszą polityką gospodarczą w krajach tak różnych, jak Stany Zjednoczone, Japonia, Szwajcaria, czy krajach należących do Unii Europejskiej? |
Pełny opis: |
Tematyka wykładów 1 i 2. Symptomy i źródła kwestii rolnej 3 i 4. Zmiana funkcji rolnictwa w gospodarce i społeczeństwie. 5 i 6. Przyczyny nienadążania rozwoju rolnictwa za rozwojem gospodarki 7 i 8. Zagrożenia dla europejskiego modelu rolnictwa 9 i 10. Miejsce rolniczej Polski w europejskim modelu rolnictwa Tematyka ćwiczeń 1. Rolnictwo w procesie rozwoju społeczno-gospodarczego. 2. Problem wydajności pracy w rolnictwie – próba szacunku. Porównania międzynarodowe. 3 i 4. Rolnictwo – słabe ogniwo gospodarki. Identyfikacja przyczyn nienadążania rozwoju rolnictwa za rozwojem gospodarki. 5. Starcie interesów zwolenników i przeciwników interwencjonizmu w rolnictwie – dyskusja grupowa. |
Literatura: |
Czternasty W., Czyżewski B., 2007. Struktury kierowania agrobiznesem w Polsce. Wyd. Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań. Czyżewski A., 2007. Uniwersalia polityki rolnej w gospodarce rynkowej. Wyd. Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań. Tomczak F., 1997. Japonia. Wieś – rolnictwo – agrobiznes. Wyd. Key Text, Warszawa Tomczak F., 2005. Gospodarka rodzinna w rolnictwie: uwarunkowania i mechanizmy rozwoju. IRWiR PAN, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - student zna symptomy i źródła kwesti rolnej - student wie o dokonującej się zmianie funkcji rolnictwa w gospodarce i społeczeństwie - student zna zagrożenia dla Europejskiego Modelu Rolnictwa Umiejętności: - student potrafi definiować zjawiska dotyczące współczesnej kwestii agrarnej - student potrafi wyjaśnić i rozpoznawać zależności przyczynowo-skutkowe pomiędzy rozwojem rolnictwa a rozwojem reszty gospodarki - student potrafi zdiagnozować bariery strukturalne rozwoju rolnictwa w Polsce Kompetencje społeczne: - student organizuje prace w małym zespole w celu wykonania zadania z zakresu identyfikacji i grupowania poszczególnych funkcji rolnictwa w gospodarce i społeczeństwie - student posiada kompetencje w zakresie samodzielnej zdolności obliczania rozbieżności w wydajnościach pracy między zatrudnionymi w rolnictwie i poza nim w danej gospodarce świata - student znając złożoność współczesnej kwestii rolnej docenia potrzebę ciągłego poszerzania zakresu wiedzy o problemach rolnictwa, by utrzymać prawo o aktywnego uczestnictwa w dyskursie społecznym na ten temat |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń: Na ocenę końcową składają się następujące elementy: - ocena z przygotowania się do zajęć, np. wykonania zadania domowego - aktywność - prezentacja wybranego zagadnienia Zaliczenie wykładów: Przedmiot kończy się testowym zaliczeniem pisemnym w pierwszym terminie oraz ustnym w kolejnych terminach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.