Socjologia i psychologia w zarządzaniu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.F2.SPZ.SM.REKMY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Socjologia i psychologia w zarządzaniu |
Jednostka: | Katedra Statystyki i Polityki Społecznej |
Grupy: |
Ekonomia 2 st., stacj. zarządzanie i marketing - fakultety, sem 2 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW: EKONOMIA / ECTS: 3 / semestr: 2 Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: SM status: kierunkowy / fakultatywny Wymagania wstępne: brak Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z teoriami socjologii jako dyscypliny naukowej. Jest to nauka niezbędna do rozumienia procesów społecznych, gospodarczych i politycznych, ponieważ oferuje wiedzę o różnych typach zbiorowości, instytucji, organizacji, o strukturze społecznej, kulturze, świadomości i zachowaniach zbiorowych. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1.Socjologiczne aspekty zarządzania w kontekście procesów globalizacyjnych. 2.Wzory życia społecznego i ich wpływ na życie organizacji. 3.Socjologiczne i psychologiczne aspekty kierowania zespołem pracowniczym; partycypacja pracowników w procesie kierowania. 4.Kierowanie sobą jako ważna umiejętność menedżera. 5.Rola autorytetu, cechy dobrego przywódcy. 6.Władza a przywództwo w organizacji. 7.Kierowanie procesami interpersonalnymi i grupowymi. 8.Osobowość pracownika; czynniki kształtujące osobowość. 9.Solidarność zawodowa jako wynik socjalizacji wtórnej. 10.Socjalizacja w pracy; grupy pracownicze. 11.Więź społeczna pracowników na tle integracji formalnej i nieformalnej. 12.Procesy dezintegracji w przedsiębiorstwie. 13.Problemy personalne, podejmowanie decyzji i rozwiązywanie problemów. 14.Znaczenie poradnictwa i szkoleń w skutecznym kierowaniu zespołami pracowniczymi. 15.Kształtowanie i doskonalenie umiejętności specjalistycznych. Ćwiczenia: 1.Socjologiczne aspekty zarządzania-studium przypadku. 2.Metody doboru personelu. 3.Szkolenia i doskonalenie pracowników. 4.Psychospołeczny model menedżera na tle rozwoju przedsiębiorstw międzynarodowych. 5.Psychospołeczne uwarunkowania pracy na emigracji. 6.Kultura narodowa a praca w przedsiębiorstwach międzynarodowych. 7.Psychospołeczne podłoże konfliktów w przedsiębiorstwie. 8.Konflikty i ich wpływ na procesy pracy-studium przypadku. 9.Organizacja spotkań i narad. 10.Aktywna i pasywna postawa pracownika. 11.Praca a status społeczny pracownika. 12.Przekonania religijne, orientacje polityczne pracowników i ich wpływ na grupy pracownicze. 13.Wpływ socjalizacji pierwotnej na postawy pracowników. 14.Utrata statusu dominującego-zawodowego i jego psychospołeczne konsekwencje. 15.Idealny menedżer-psychospołeczne aspekty zagadnienia. Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego godz. 35 ECTS** 1,4 w tym: wykłady - 15 godz. ćwiczenia - 15 godz. konsultacja - 4 godz. egzamin - 1 godz. praca własna (1,6 ECTS**) 40 godz. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Bugieł J., Chaber L., Zarządzanie a socjologia i psychologia pracy, Wydawnictwo AGH, Kraków 1996. 2. Januszek H., Sikora J., Socjologia pracy, Wydawnictwo AE w Poznaniu, Poznań 1996. 3. Kowalczuk J. Sieraczyński T., Psychologia i socjologia i pracy, PWN, Warszawa 1982. Uzupełniająca: 1. Milian L., Praca, Osobowość, Kierowanie: wybrane zagadnienia dla studiujących kierunek Zarządzanie, Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa 2002. 2. Penc J., Kreatywne kierowanie, Wydawnictwo Placet, Warszawa 2000. Ratajczak Z., Psychologia pracy i organizacji, PWN, Warszawa 2007. 3. Stewart D. M., Praktyka kierowania, Wydawnictwo PWE, Warszawa 2002. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - student posiada podstawową wiedzę stanowiącą teoretyczne podstawy socjologii i psychologii w zarządzaniu; - student identyfikuje uwarunkowania zachowania ludzi w organizacji, życiu grupowym; - student orientuje się w strategiach zarządzania, uwzględniających procesy integracji i dezintegracji. Umiejętności: - student potrafi definiować procesy zarządzania w kontekście uwarunkowań społecznych; - student rozpoznaje i rozumie wpływ oraz znaczenie czynników kulturowych i społecznych na procesy zarządzania; - student określa narzędzia polityki personalnej przedsiębiorstw. Kompetencje społeczne: - student posiada orientację w problematyce zarządzania, w odniesieniu do społeczno-psychologicznego podłoża; - student potrafi określić znaczenie orientacji społeczno - psychologicznej we współczesnym zarządzaniu; - student jest w stanie wskazać korzyści płynące dla organizacji i pracowników dzięki wykorzystaniu w praktyce wiedzy z zakresu socjologii i psychologii. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: egzamin pisemny - pytania problemowe Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia, definiowaną w sposób następujący: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). Ćwiczenia: Samodzielnie lub w grupach studenci wykonują projekt dotyczący wybranej problematyki. Ocena podsumowująca jest średnią z ocen uzyskanych w trakcie semestru. Ocena końcowa = 0,6 x ocena z egzaminu (wykłady) + 0,4 x ocena podsumowująca (ćwiczenia) UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenia dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.