Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjologia i psychologia w zarządzaniu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: R.F2.SPZ.SM.REKMY
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Socjologia i psychologia w zarządzaniu
Jednostka: Katedra Statystyki i Polityki Społecznej
Grupy: Ekonomia 2 st., stacj. zarządzanie i marketing - fakultety, sem 2
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

KIERUNEK STUDIÓW: EKONOMIA / ECTS: 3 / semestr: 2

Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: SM

status: kierunkowy / fakultatywny

Wymagania wstępne: brak

Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z teoriami socjologii jako dyscypliny naukowej. Jest to nauka niezbędna do rozumienia procesów społecznych, gospodarczych i politycznych, ponieważ oferuje wiedzę o różnych typach zbiorowości, instytucji, organizacji, o strukturze społecznej, kulturze, świadomości i zachowaniach zbiorowych.

Pełny opis:

Wykłady:

1.Socjologiczne aspekty zarządzania w kontekście procesów globalizacyjnych.

2.Wzory życia społecznego i ich wpływ na życie organizacji.

3.Socjologiczne i psychologiczne aspekty kierowania zespołem pracowniczym; partycypacja pracowników w procesie kierowania.

4.Kierowanie sobą jako ważna umiejętność menedżera.

5.Rola autorytetu, cechy dobrego przywódcy.

6.Władza a przywództwo w organizacji.

7.Kierowanie procesami interpersonalnymi i grupowymi.

8.Osobowość pracownika; czynniki kształtujące osobowość.

9.Solidarność zawodowa jako wynik socjalizacji wtórnej.

10.Socjalizacja w pracy; grupy pracownicze.

11.Więź społeczna pracowników na tle integracji formalnej i nieformalnej.

12.Procesy dezintegracji w przedsiębiorstwie.

13.Problemy personalne, podejmowanie decyzji i rozwiązywanie problemów.

14.Znaczenie poradnictwa i szkoleń w skutecznym kierowaniu zespołami pracowniczymi.

15.Kształtowanie i doskonalenie umiejętności specjalistycznych.

Ćwiczenia:

1.Socjologiczne aspekty zarządzania-studium przypadku.

2.Metody doboru personelu.

3.Szkolenia i doskonalenie pracowników.

4.Psychospołeczny model menedżera na tle rozwoju przedsiębiorstw międzynarodowych.

5.Psychospołeczne uwarunkowania pracy na emigracji.

6.Kultura narodowa a praca w przedsiębiorstwach międzynarodowych.

7.Psychospołeczne podłoże konfliktów w przedsiębiorstwie.

8.Konflikty i ich wpływ na procesy pracy-studium przypadku.

9.Organizacja spotkań i narad.

10.Aktywna i pasywna postawa pracownika.

11.Praca a status społeczny pracownika.

12.Przekonania religijne, orientacje polityczne pracowników i ich wpływ na grupy pracownicze.

13.Wpływ socjalizacji pierwotnej na postawy pracowników.

14.Utrata statusu dominującego-zawodowego i jego psychospołeczne konsekwencje.

15.Idealny menedżer-psychospołeczne aspekty zagadnienia.

Struktura aktywności studenta:

zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego godz. 35 ECTS** 1,4

w tym:

wykłady - 15 godz.

ćwiczenia - 15 godz.

konsultacja - 4 godz.

egzamin - 1 godz.

praca własna (1,6 ECTS**) 40 godz.

Literatura:

Podstawowa:

1. Bugieł J., Chaber L., Zarządzanie a socjologia i psychologia pracy, Wydawnictwo AGH, Kraków 1996.

2. Januszek H., Sikora J., Socjologia pracy, Wydawnictwo AE w Poznaniu, Poznań 1996.

3. Kowalczuk J. Sieraczyński T., Psychologia i socjologia i pracy, PWN, Warszawa 1982.

Uzupełniająca:

1. Milian L., Praca, Osobowość, Kierowanie: wybrane zagadnienia dla studiujących kierunek Zarządzanie, Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa 2002.

2. Penc J., Kreatywne kierowanie, Wydawnictwo Placet, Warszawa 2000.

Ratajczak Z., Psychologia pracy i organizacji, PWN, Warszawa 2007.

3. Stewart D. M., Praktyka kierowania, Wydawnictwo PWE, Warszawa 2002.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- student posiada podstawową wiedzę stanowiącą teoretyczne podstawy socjologii i psychologii w zarządzaniu;

- student identyfikuje uwarunkowania zachowania ludzi w organizacji, życiu grupowym;

- student orientuje się w strategiach zarządzania, uwzględniających procesy integracji i dezintegracji.

Umiejętności:

- student potrafi definiować procesy zarządzania w kontekście uwarunkowań społecznych;

- student rozpoznaje i rozumie wpływ oraz znaczenie czynników kulturowych i społecznych na procesy zarządzania;

- student określa narzędzia polityki personalnej przedsiębiorstw.

Kompetencje społeczne:

- student posiada orientację w problematyce zarządzania, w odniesieniu do społeczno-psychologicznego podłoża;

- student potrafi określić znaczenie orientacji społeczno - psychologicznej we współczesnym zarządzaniu;

- student jest w stanie wskazać korzyści płynące dla organizacji i pracowników dzięki wykorzystaniu w praktyce wiedzy z zakresu socjologii i psychologii.

Metody i kryteria oceniania:

Wykłady:

egzamin pisemny - pytania problemowe

Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia, definiowaną w sposób następujący:

1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 55% obowiązujących efektów dla danej składowej.

2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej.

3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%).

4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%).

Ćwiczenia:

Samodzielnie lub w grupach studenci wykonują projekt dotyczący wybranej problematyki. Ocena podsumowująca jest średnią z ocen uzyskanych w trakcie semestru.

Ocena końcowa = 0,6 x ocena z egzaminu (wykłady) + 0,4 x ocena podsumowująca (ćwiczenia)

UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenia dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)