Standardy ekologiczne w przemyśle rolno-spożywczym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.F2.SER.SM.ROSXZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Standardy ekologiczne w przemyśle rolno-spożywczym |
Jednostka: | Katedra Chemii Rolnej i Środowiskowej |
Grupy: |
Ochrona środ. 2 stopień, stacj. 2 sem. Monitoring ekologiczny środowiska Ochrona środ. 2 stopień, stacj. 2 sem., fakultety |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW: OCHRONA ŚRODOWISKA / ECTS: 3 / semestr 2 Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: SM status: specjalistyczny/fakultatywny Wymagania wstępne: brak Celem przedmiotu jest przedstawienie norm i standardów stosowanych w przemyśle rolno-spożywczym. W czasie zajęć zostaną omówione zagadnienia związane z jakością i bezpieczeństwem żywności. Scharakteryzowane zostaną systemy zapewniające jakość i bezpieczeństwo żywności: GCP, GPH, HACCP, PN-EN ISO 22000, Codex Alimentarius. |
Pełny opis: |
Wykłady 1. Unia Europejska szanse i zagrożenia dla środowiska, rolnictwa i przemysłu rolno-spożywczego. 2. Światowe prawo żywnościowe – Codex Alimentarius. 3. Nadzór sanitarny nad produkcją żywności, obowiązujące akty prawne. 4. System Informowania o Niebezpiecznych Produktach Żywnościowych w UE. 5. Konsument na rynku artykułów żywnościowych. 6. Regulacje prawne o warunkach zdrowotnych żywności. 10. Działanie krajowego Systemu Wczesnego Ostrzegania o Niebezpiecznych Produktach żywnościowych i paszach. 11Zrównoważona konsumpcja i produkcja Ćwiczenia: 1. Omówienie systemów zapewniających jakość żywności. 2. Opracowanie księgi HACCP dla zakładu/sklepu/stołówki/ produktu. Statystyka przedmiotu: Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego godz. 30, ECTS** 1.20 w tym: wykłady 15 godz. ćwiczenia i seminaria 15 godz. konsultacje 0 godz. udziały w badaniach 0 godz. obowiązkowe praktyki i staże 0 godz. udział w egzaminie i zaliczeniu 0 godz. praca własna (0.80 ECTS**) 50 godz. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Berdowski J. B. 2003. HACCP - Hazard Analysis and Critical Control Points = Analiza Zagrożeń i Krytyczne Punkty Kontroli : system zapewnienia bezpieczeństwa i jakości zdrowotnej żywności. Warszawa, Uzupełniająca: - normy ISO 22000 |
Efekty uczenia się: |
wiedza: - student posiada wiedzę z zakresu jakości i bezpieczeństwa żywności - identyfikuje główne systemy zapewniając jakość i bezpieczeństwo żywności - integruje wiedzę z rożnych dyscyplin umiejętności: - wykonuje księgę HACCP dla wybranego zakładu kompetencje społeczne - organizuje prace w małym zespole (3 osobowe zespoły) celem wykonania księgi HACCP - posiada świadomość ciągłego dokształcania |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady - zaliczenie na ocenę (pytania otwarte) Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia, definiowaną w sposób następujący: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). Ćwiczenia - ocena księgi HACCP uwzględniać będzie poprawność merytoryczną i wizualną, efektywność i organizację pracy w zespole. Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia ustnego księgi HACCP Ocena końcowa = 0.5 x ocena z zaliczenia (wykłady) + 0.5 x ocena podsumowująca (ćwiczenia) UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-24 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Baran | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Baran | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-27 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Baran | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Baran | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Baran | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Baran | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.