Modele wzrostu i rozwoju roślin
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.F2.MWR.NM.RROXY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Modele wzrostu i rozwoju roślin |
Jednostka: | Katedra Agroekologii i Produkcji Roślinnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi modelami wzrostu i rozwoju roślin, możliwościami ich wykorzystania w praktyce rolniczej i ochronie środowiska rolniczego. Poznanie sposobów pozyskiwania i estymacji danych potrzebnych do wykonania symulacji komputerowych oraz ich przeprowadznie z wykorzystaniem wybranych modeli deterministycznych. Program nauczania obejmuje szczegółową charakterystykę modeli wzrostu i rozowju rośli, zapoznanie się z aparaturą naukową, samodzielne i zespołowe wykonywanie symulacji wybranych procesów oraz sporządzenie prostych arkuszy kalkulacyjnych wykonujących obliczenia według zadanych algorytmów. |
Pełny opis: |
Wykłady 1.Wprowadzenie do modelowania. Podstawowe dane meteorologiczne w modelach pogoda - plon. Sposoby ich pozyskiwania i estymacji. 2.Charakterystyka wybranych modeli holenderskich (SUCROS,WOFOST i inne). Funkcjonowanie modelu WOFOST/produkcja limitowana niedoborem wody i składników pokarmowych. Kalibracja parametrów modelu WOFOST za pomocą modułu FSEOPT 3. Charakterystyka modeli CropSyst, Daisy 4. Charakterystyka modeli DSSAT, EPIC i STICS 5. Charakterystyka modeli APSIM, USLE. Zastosowanie teledetekcji w modelowaniu Ćwiczenia: 1-2.Ogólny schemat modelu roślinnego - ćwiczenia wprowadzające. Zapoznanie się z aparaturą badawczą - LICOR Area Meter, Sunscan System, GreenSeeker i inne. Rozwój fenologiczny roślin. 3-4. Sposoby obliczania ewapotranspiracji w modelach roślinnych. Climgen - generator danych pogodowych. 5-6. Podstawowe parametry charakteryzujące właściwości glebowe oraz gatunki i odmiany roślin. Obliczanie fotosyntezy i oddychania, rozdział asymilatów - przyrost powierzchni asymilacyjnej. 7-8. Sporządzenie arkusza dla algorytmów modelu QUEFTS. 9-10.Przygotowanie danych do własnej symulacji wybranego problemu - ćwiczenia na sali komputerowej Statystyka przedmiotu 1. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot obowiązkowy Godziny: -; ECTS: - 2. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot do wyboru Godziny: 50; ECTS: 2 3. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje poprzez bezpośredni kontakt z nauczycielem akademickim (wykłady, ćwiczenia, seminaria....) Godziny: 15; ECTS: 0,6 4. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach praktycznych np. laboratoryjne, projektowe, terenowe, warsztaty Godziny: -; ECTS: - 5. Przewidywany nakład pracy własnej (bez udziału prowadzącego lub z udziałem w ramach konsultacji) konieczny do realizacji zadań programowych przedmiotu. Godziny: 35; ECTS: 1,4 |
Literatura: |
Podstawowa: B.Kulig. 2010. Matematyczne modelowanie wzrostu i rozwoju roślin. Wydawnictwo UR w Krakowie (materiały do ćwiczen i wykładów) - dostępne na stronie internetowej wykładowcy http://matrix.ar.krakow.pl/~bkulig Uzupełniająca: Stańko S., 1994. Prognozowanie w rolnictwie. Wyd. SGGW, Warszawa. Analiza stosowalności zagranicznych metod prognozowania plonów w warunkach Polski. IUNG Pulawy, 1996 (praca zbiorowa) Capała W. 1996. Charakterystyka modeli wzrostu i rozwoju roślin SUCROS i WOFOST. IUNG, Puławy. D.K. Benbi, R. Nieder. 2003. Handbook of processes an modeling in the soil plant system |
Efekty uczenia się: |
[Odniesienie do efektów kierunkowych/Forma zajęć/ocena formująca/ocena podsumowująca] Po zakończeniu kursu student: Wiedza: W01- zna podstawowe pojęcia z zakresu modelowania i teledetekcji w odniesieniu do modeli roślinnych [RO2_W07, RO2_W16/1/-/703] W02- posiada wiedzę na temat funkcjonowania głównych modeli wzrostu i rozowju roślin [RO2_W11/1/-/703] W03- zna podstawowe miary statystyczne wykorzystywane do weryfikacji modeli i umie je obliczać np. przy pomocy programu Excel lub IRENE [RO2_W02/22/201/703] Umiejetności: U01- potrafi obsługiwać aparaturę do pomiaru fotsyntezy, wielokości wskażnika LAI i indeksów wegetacyjnych [RO2_U07/22/201/-] U02- przygotowywuje pliki danych pogodowych do modeli symulacyjnych oraz potrafi wykorzystywać generatory danych pogodowych [RO2_U04/22/201/-] U03- samodzielnie symuluje wzrost wybranego gatunku roślin rolniczych za pomocą wybranego modelu oraz dokonuje statystycznej oceny efektów modelowania [RO2_U04, RO2_U07/22/201/-] Kompetencje społeczne: K01- potrafi rozwiązywać stawiane problemy i organizować pracę w zespole [RO2_K02/22/201/-] K02- docenia znaczenie wiedzy interdycyplinarnej i stosowania technologii informacyjnych w naukach rolniczych [RO2_K01, RO2_K08/22/201/-] |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: egzamin pisemny - test i zadania obliczeniowe. Cwiczenia: samodzielnie lub w zespołach dwuosbowych studenci wykonują symulację wybranych procesów na sali komputerowej lub wykorzystują arkusz do automatyzacji obliczeń - oceniana będzie poprawność i efektywność wykonania zadania, w tym współpraca w zespole, każde ćwiczenie kończy się oceną. Ocena końcowa jest średnią z ocen uzyskanych w trakcie semestru. Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia, definiowaną w sposób następujący: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu w własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.