Komunikacja społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.F2.KSP.SL.REKXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja społeczna |
Jednostka: | Katedra Statystyki i Polityki Społecznej |
Grupy: |
Ekonomia, 2 sem, stacj. licencjat fakultety Zarządzanie, 2 sem, stacj. licencjat fakultety |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW: EKONOMIA/ ECTS: 2 / semestr: 2 Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: SL Status: fakultatywny Wymagania wstępne: brak Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasadami skutecznej komunikacji interpersonalnej i asertywnego podejścia w kontaktach międzyludzkich. Program nauczania obejmuje m.in. teorię systemów komunikacji w różnych strukturach organizacyjnych, zasady budowania zrozumiałych komunikatów, przygotowywanie dobrej prezentacji biznesowej, w tym także projektowanie przemówień perswazyjnych i programów publicystycznych. |
Pełny opis: |
Wykłady (15): 1. Etapy rozwoju i istota procesu komunikowania. 2. Definicje komunikacji. Sposoby porozumiewania się ludzi. 3. Formy porozumiewania się, ze szczególnym uwzględnieniem organizacji ekonomicznych. 4. Typy komunikowania, komponenty i modele komunikacyjne. 5. Systemy komunikowania społecznego - Komunikowanie publiczne. 6. Systemy komunikowania społecznego - Komunikowanie informacyjne a perswazyjne. 7. Systemy komunikowania społecznego - Komunikowanie w organizacji ekonomicznej. 8. Komunikowanie w organizacji. Definicje, modele, cechy. 9. Lider a menedżer w organizacji. Różnice i zadania. 10. Skuteczne komunikowanie - metody przygotowywania skutecznych komunikatów w organizacji. 11. Percepcja i jej usprawnianie. Cechy percepcji. Znaczenie percepcji w pracy menedżera. 12. Bariery indywidualne i organizacyjne. Sposoby ich niwelowania. 13. Asertywność i jej wpływ na skuteczność komunikacji. 14. Odpowiedzialność społeczna. 15. Konflikty i ich rozwiązywanie w organizacji. Negocjacje biznesowe. Ćwiczenia (15): 1. Autoprezentacja. Ćwiczenie indywidualne. 2. Budowanie zrozumiałych komunikatów. Case study. 3. Aktywne słuchanie - trening umiejętności słuchania. 4. Rozumienie komunikatów - trening parafrazowania. 5. Praca w grupie - trening umiejętności budowania konsensusu. 6. Kontakt z klientem - elementy współpracy. 7. Trening komunikacji niewerbalnej. 8. Trening umiejętności zadawania pytań. 9. Sprzeciw i krytyka - trening umiejętności odpowiedzi. 10. Konflikty trening umiejętności radzenia sobie z konfliktem. 11. Praca w grupie - odgrywanie ról. 12. Komunikaty informacyjne - zasady projektowania. 13. Przemówienie perswazyjne - budowanie ram przemówienia. 14. Zasady budowania prezentacji sprzedażowej. Praca w grupach. 15. Prezentacje biznesowe - sprzedażowe. Ćwiczenie indywidualne. Struktura aktywności studenta zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego godz. 35 ECTS 1,4 w tym: wykłady 15 godz. ćwiczenia i seminaria 15 godz. konsultacje 4 godz. udział w badaniach 0 godz. obowiązkowe praktyki i staże 0 godz. udział w egzaminie końcowym 1 godz. praca własna (0,6 ECTS) 15 godz. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Knapik W., Kiełbasa B. 2019. Komunikacja społeczna w ujęciu interdyscyplinarnym. Komunikacja biznesowa. Wydawnictwo Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie. 2. Świątek-Barylska I. (red.) 2016. Relacje w organizacji: podręcznik menedżera. Wyd. Uniw Łódzkiego. 3. Kozyra B. 2016. Komunikacja bez barier. MT Biznes. 4. Majka-Rostek D. 2010. Komunikacja społeczna a wyzwania współczesności. Wyd. Difin, Warszawa. Uzupełniająca: 1. Griffin E. 2010. Podstawy komunikacji społecznej. Wyd. GWP, Gdańsk. 2. Dahlgren P., Sparks C. (red.), 2007. Komunikowanie i obywatelskość. 3. ASTRUM Wrocław. 4. Davis M., Paleg K., Fanning P. 2007. The Messages Workbook: Powerful Strategies for Effective Communication at Work and Home. Wyd. Sensus. 5. Dobek-Ostrowska B., 2004. Podstawy komunikowania społecznego. ASTRUM Wrocław 6. Stankiewicz J., 1998. Komunikowanie się w organizacji. ASTRUM Wrocław |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu student: Wiedza: - student posiada znajomość systemów komunikacji w różnych strukturach organizacyjnych, - zna cechy percepcji ludzkiej i potrafi je wykorzystać do projektowania skutecznych komunikatów menedżerskich, - ma wiedzę nt. przygotowywania prezentacji biznesowych - ma wiedzę nt. projektowania przemówień perswazyjnych i komunikatów informacyjnych. Umiejętności: - posiada umiejętności komunikacji interpersonalnej, - ma podejście asertywne w kontaktach międzyludzkich, - umie budować zrozumiałe komunikaty, - umie przemawiać do zespołu, - umie przygotować prezentacje, - umie projektować przemówienia perswazyjne i komunikaty informacyjne. Kompetencje społeczne: - potrafi podejmować inicjatywy społeczne i je prezentować, - potrafi w sposób kompetentny zorganizować pracę w zespole, - potrafi przygotować i poprowadzić dyskusję w grupie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: pisemna forma odpowiedzi na pytania dotyczące problematyki prezentowanej na wykładach. Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia, definiowaną w sposób następujący: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 >90%). Ćwiczenia: zaliczenie na podstawie jakości i poprawności technicznej i merytorycznej przygotowanej prezentacji na wybrany temat oraz aktywności na ćwiczeniach. Ocena końcowa = 0,6 x ocena z egzaminu (wykłady) + 0,4 x ocena podsumowująca (ćwiczenia). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.