Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Komunikacja społeczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: R.F2.KSP.SL.REKXX
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Komunikacja społeczna
Jednostka: Katedra Statystyki i Polityki Społecznej
Grupy: Ekonomia, 2 sem, stacj. licencjat fakultety
Zarządzanie, 2 sem, stacj. licencjat fakultety
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

KIERUNEK STUDIÓW: EKONOMIA/ ECTS: 2 / semestr: 2

Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: SL

Status: fakultatywny

Wymagania wstępne: brak

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasadami skutecznej komunikacji interpersonalnej i asertywnego podejścia w kontaktach międzyludzkich.

Program nauczania obejmuje m.in. teorię systemów komunikacji w różnych strukturach organizacyjnych, zasady budowania zrozumiałych komunikatów, przygotowywanie dobrej prezentacji biznesowej, w tym także projektowanie przemówień perswazyjnych i programów publicystycznych.

Pełny opis:

Wykłady (15):

1. Etapy rozwoju i istota procesu komunikowania.

2. Definicje komunikacji. Sposoby porozumiewania się ludzi.

3. Formy porozumiewania się, ze szczególnym uwzględnieniem organizacji ekonomicznych.

4. Typy komunikowania, komponenty i modele komunikacyjne.

5. Systemy komunikowania społecznego - Komunikowanie publiczne.

6. Systemy komunikowania społecznego - Komunikowanie informacyjne a perswazyjne.

7. Systemy komunikowania społecznego - Komunikowanie w organizacji ekonomicznej.

8. Komunikowanie w organizacji. Definicje, modele, cechy.

9. Lider a menedżer w organizacji. Różnice i zadania.

10. Skuteczne komunikowanie - metody przygotowywania skutecznych komunikatów w organizacji.

11. Percepcja i jej usprawnianie. Cechy percepcji. Znaczenie percepcji w pracy menedżera.

12. Bariery indywidualne i organizacyjne. Sposoby ich niwelowania.

13. Asertywność i jej wpływ na skuteczność komunikacji.

14. Odpowiedzialność społeczna.

15. Konflikty i ich rozwiązywanie w organizacji. Negocjacje biznesowe.

Ćwiczenia (15):

1. Autoprezentacja. Ćwiczenie indywidualne.

2. Budowanie zrozumiałych komunikatów. Case study.

3. Aktywne słuchanie - trening umiejętności słuchania.

4. Rozumienie komunikatów - trening parafrazowania.

5. Praca w grupie - trening umiejętności budowania konsensusu.

6. Kontakt z klientem - elementy współpracy.

7. Trening komunikacji niewerbalnej.

8. Trening umiejętności zadawania pytań.

9. Sprzeciw i krytyka - trening umiejętności odpowiedzi.

10. Konflikty trening umiejętności radzenia sobie z konfliktem.

11. Praca w grupie - odgrywanie ról.

12. Komunikaty informacyjne - zasady projektowania.

13. Przemówienie perswazyjne - budowanie ram przemówienia.

14. Zasady budowania prezentacji sprzedażowej. Praca w grupach.

15. Prezentacje biznesowe - sprzedażowe. Ćwiczenie indywidualne.

Struktura aktywności studenta

zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego godz. 35 ECTS 1,4

w tym:

wykłady 15 godz.

ćwiczenia i seminaria 15 godz.

konsultacje 4 godz.

udział w badaniach 0 godz.

obowiązkowe praktyki i staże 0 godz.

udział w egzaminie końcowym 1 godz.

praca własna (0,6 ECTS) 15 godz.

Literatura:

Podstawowa:

1. Knapik W., Kiełbasa B. 2019. Komunikacja społeczna w ujęciu interdyscyplinarnym. Komunikacja biznesowa. Wydawnictwo Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie.

2. Świątek-Barylska I. (red.) 2016. Relacje w organizacji: podręcznik menedżera. Wyd. Uniw Łódzkiego.

3. Kozyra B. 2016. Komunikacja bez barier. MT Biznes.

4. Majka-Rostek D. 2010. Komunikacja społeczna a wyzwania współczesności. Wyd. Difin, Warszawa.

Uzupełniająca:

1. Griffin E. 2010. Podstawy komunikacji społecznej. Wyd. GWP, Gdańsk.

2. Dahlgren P., Sparks C. (red.), 2007. Komunikowanie i obywatelskość. 3. ASTRUM Wrocław.

4. Davis M., Paleg K., Fanning P. 2007. The Messages Workbook: Powerful Strategies for Effective Communication at Work and Home. Wyd. Sensus.

5. Dobek-Ostrowska B., 2004. Podstawy komunikowania społecznego. ASTRUM Wrocław

6. Stankiewicz J., 1998. Komunikowanie się w organizacji. ASTRUM Wrocław

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu kursu student:

Wiedza:

- student posiada znajomość systemów komunikacji w różnych strukturach organizacyjnych,

- zna cechy percepcji ludzkiej i potrafi je wykorzystać do projektowania skutecznych komunikatów menedżerskich,

- ma wiedzę nt. przygotowywania prezentacji biznesowych

- ma wiedzę nt. projektowania przemówień perswazyjnych i komunikatów informacyjnych.

Umiejętności:

- posiada umiejętności komunikacji interpersonalnej,

- ma podejście asertywne w kontaktach międzyludzkich,

- umie budować zrozumiałe komunikaty,

- umie przemawiać do zespołu,

- umie przygotować prezentacje,

- umie projektować przemówienia perswazyjne i komunikaty informacyjne.

Kompetencje społeczne:

- potrafi podejmować inicjatywy społeczne i je prezentować,

- potrafi w sposób kompetentny zorganizować pracę w zespole,

- potrafi przygotować i poprowadzić dyskusję w grupie.

Metody i kryteria oceniania:

Wykłady:

pisemna forma odpowiedzi na pytania dotyczące problematyki prezentowanej na wykładach.

Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia, definiowaną w sposób następujący:

1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej.

2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej.

3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia (średnio 61-70%).

4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 >90%).

Ćwiczenia:

zaliczenie na podstawie jakości i poprawności technicznej i merytorycznej przygotowanej prezentacji na wybrany temat oraz aktywności na ćwiczeniach.

Ocena końcowa = 0,6 x ocena z egzaminu (wykłady) + 0,4 x ocena podsumowująca (ćwiczenia).

UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)