Diagnostyka roślin rolniczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.F2.DRR.NM.RROXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnostyka roślin rolniczych |
Jednostka: | Katedra Agroekologii i Produkcji Roślinnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW ROLNICTWO / ECTS 2 / SEMESTR 6. Profil ogolnoakademicki / Forma i poziom SI. Status: specjalnościowy / obligatoryjny. Wymagania wstępne: brak. Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z opisem wzrostu i rozwoju roślin oraz wpływem na ten proces niedoboru składników mineralnych. Podczas zajęć omówione zostaną zagadnienia związane z pobieraniem składników mineralnych oraz ich transportem w roślinie w kontekście lokalizacji niedoboru składników w rożnych częściach rośliny z uwzględnieniem intensywności wzrostu. Ponadto omówione zostaną testy diagnostyczne pomocne przy planowaniu nawożenia mineralnego. |
Pełny opis: |
Wykłady 1. Charakterystyka skal rozwojowych roślin uprawnych. 2. Wzrost i analiza wzrostu rośliny. 3. Modele pobierania składników; koncepcja wartości i przedziału krytycznego. 4. Testy roślinne i testy glebowe. 5. Pobieranie makroskładników i ich znaczenie dla prawidłowego wzrostu i rozwoju roślin oraz jakości surowca. 6. Pobieranie mikroskładników i ich znaczenie dla prawidłowego wzrostu i rozwoju roślin oraz jakości surowca 7. Pobieranie pierwiastków korzystnych i ich znaczenie dla prawidłowego wzrostu i rozwoju roślin oraz jakości surowca. Ćwiczenia 1. Cechy diagnostyczne roślin uprawnych. 2. Diagnostyka potrzeb nawozowych roślin w oparciu o ich skład chemiczny. Metoda DRIS (Diagnosis Recomendation Integrated System). 3. Obliczanie potrzeb nawozowych. Wykorzystanie glebowego testu Nmin do określenia potrzeb nawozowych roślin. 4. Wykorzystanie testów roślinnych (SPAD i NDVI) w określaniu potrzeb nawozowych. 5. Rozpoznawanie niedoboru i nadmiaru składników mineralnych obserwowane na młodych i starych organach roślin uprawnych. Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego: godz. 35, 1,4 ECTS, w tym: wykłady 15 godz., ćwiczenia i seminaria 15 godz., konsultacje 2 godz., udział w badaniach 0 godz., obowiązkowe praktyki 0 godz., udział w egzaminie i zaliczeniu 3 godz., praca własna 15 godz., 0,6 ECTS. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Grzebisz W. 2008. Nawożenie roślin uprawnych. PWRiL. 2. Uzupełniająca: 1. Vielemeyer H.P., Fotyma M. 1989. Stan i perspektywy diagnostyki potrzeb nawozowych na podstawie analizy roślin. Fragmenta Agronomica, 1(21): 5-32. 2. Przewodniki odmianowe, www.piorin.gov.pl. 3. Starck Z. 2003. Transport i dystrybucja substancji pokarmowych w roślinach. Wydawnictwo SGGW. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu student: Wiedza: - posiada wiedzę teoretyczną o skalach rozwojowych roślin rolniczych. - zna podstawowe testy glebowe i roślinne. - zna znaczenie składników mineralnych dla prawidłowego wzrostu i rozwoju roślin uprawnych. Umiejętności - umie rozpoznać niedobory składników mineralnych obserwowane na roślinach uprawnych. - oblicza wskaźniki charakteryzujące stan odżywienia mineralnego roślin uprawnych. Kompetencje społeczne: - wykorzystuje wiedzę i umiejętności w celu rozwiązania postawionych zadań. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: Egzamin pisemny. Przyjęto procentową skalę oceny realizacji efektów kształcenia definiowaną w sposób następujący: 1. Ocena niedostateczna (2,0) wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0) wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5) wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). Ćwiczenia: Sprawdzian pisemny. Przyjęto procentową skalę oceny realizacji efektów kształcenia definiowaną w sposób następujący: 1. Ocena niedostateczna (2,0) wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0) wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5) wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). Ocena końcowa = 0,6 x ocena z egzaminu + 0,4 x ocena z ćwiczeń. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.