Organizmy modelowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.F0.ORM.NM.RJBSY | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Organizmy modelowe | ||
Jednostka: | Katedra Mikrobiologii i Biomonitoringu | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW: JAKOŚĆ I BEZPIECZEŃSTWO ŚRODOWISKA / ECTS: 3 semestr 3 profil: ogólnoakademicki/Forma i poziom: SM status: fakultatywny Wymagania wstępne: wiedza podstawowa z biologii Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi gatunkami organizmów modelowych i ich wkładem w rozwój nauki. Na zajęciach student poznaje budowę, metody hodowli i badań, charakterystykę genomu, jak i najnowsze wyniki badań o znaczeniu globalnym. |
||
Pełny opis: |
Wykłady: 1-2. Historia badań prowadzonych z organizmami modelowymi. Definicje. Strategia badań na organizmach modelowych. Cechy najbardziej popularnych organizmów modelowych. Nagrody Nobla przyznane za badania związane z organizmami modelowymi.Badania związane z sekwencjonowaniem genomu. Poziomy organizacji informacji biologicznej i jej ekspresji. 3-4. Modelowe wirusy - bakteriofagi, TMV. 5-6. Modelowe bakterie właściwe - Escherichia coli, Bacillus subtilis, Caulobacter crescentus, Aliivibrio fischeri, Mycoplasma. Minimal Genome Project. 7-8. Liczebność i różnorodność gatunkowa eukariontów - najnowsze wyniki badań. Grzyby modelowe - Saccharomyces cerevisiae (Saccharomyces Genome Databas), Podospora anserina, Eremothecium gossypii, Aspergillus nidulans. 9-10. Protisty zwierzęce (pierwotniaki i śluzowce), roślinne (eugleniny, brunatnice, bruzdnice, okrzemki), grzybopodobne - budowa. Charakterystyka wybranych protistów modelowych. Symbioza jako główny motor zmian ewolucyjnych. Teoria Gai.Taksonomia zwierząt. Obowiązujące nazewnictwo biologiczne - wytyczne. Caenorhabditis elegans. Konektomika - jak daleko jesteśmy. Drosophila melanogaster. Przyszłość organizmów modelowych. 11-12. Specyfika roślinmodelowych; dlaczego potrzebne są rośliny modelowe. 13-14. Charakterystyka genomu, najważniejszych cech i wykorzystania roślin modelowych: Arabidopsis thaliana, Medicago truncatula, Lotus japonicus, Populus, Brachypodium distachyon. Ćwiczenia: 1-2. Obserwacje mikroskopowe wybranych mikroorganizmów modelowych. 3-4. Zapoznanie się z metodami hodowli modelowych glonów Chlorella w laboratorium IFR PAN. 5-6. Grzyby modelowe w laboratorium - prace hodowlane. 7-8. Drosophila melanogaster - budowa, metody hodowli, mutacje. 9-10. Rośliny uprawne jako model; ryż, jęczmień, pszenica, kukurydza. Zastosowanie wiedzy o genomie roślin uprawnych w praktyce. 11-12. Fenotypowanie cech morfologicznych i fizjologicznych na przykładzie mutantów jęczmienia i A.thaliana. 13-15. Wizyta w zwierzętarni i hodowli Danio rerio. Struktura aktywności studenta: Zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego 42 godz., ECTS 1,4 w tym: wykłady 15 godz. ćwiczenia i seminaria 15 godz. konsultacje 10 godz. udział w badaniach 0 godz. obowiązkowe praktyki i staże 0 godz. udział w egzaminie i zaliczeniu 2 godz. e-learning 0 godz. praca własna (1,6 ECTS) 48 godz. |
||
Literatura: |
Podstawowa: 1. Müller B., Grossniklaus U. Model organisms--A historical perspective. J Proteomics. 2010 2. https://elifesciences.org/collections/8de90445/the-natural-history-of-model-organisms 3. http://guides.library.columbia.edu/biology/ModelOrganisms Uzupełniająca: Najnowsze publikacje naukowe. |
||
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu student: Wiedza: - ma rozszerzoną wiedzę z zakresu budowy, funkcji i znaczenia organizmów modelowych - ma pogłębioną wiedzę na temat funkcjonowania organizmów modelowych na różnych poziomach organizacji i możliwości ich wykorzystania w badaniach podstawowych i biotechnologii Umiejętności: - posiada umiejętność korzystania z literatury naukowej oraz przetwarzania i interpretowania danych z różnorodnych źródeł informacji - posiada poszerzoną umiejętność przygotowywania i prezentowania pracy pisemnej na wskazany temat w oparciu o dostępne źródła w tym w języku angielskim Kompetencje społeczne: - ma świadomość poziomu wiedzy i docenia potrzebę łączenia wiedzy interdyscyplinarnej - postępuje etycznie przy prowadzeniu eksperymentów oraz przy zbieraniu i opisywaniu danych |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: Praca pisemna - charakterystyka wybranego organizmu modelowego. Przyjęto procentową skalę efektów kształcenia, definiowana w sposób następujący: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U, K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej jednej z trzech składowych (W, U, K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U, K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczenia ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio>90%). Ćwiczenia: Ocena podsumowująca jest składową: ocena za wykonanie badań i obserwacji w zespołach 2 - 3 osobowych uwzględniająca umiejętność pracy w zespole, ocena zaangażowania w dyskusji, umiejętność podsumowania Ocena końcowa = 0,6 x ocena z egzaminu (wykłady) + 0,4 x ocena podsumowująca (ćwiczenia) --- UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-24 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 0 godzin ![]() Wykład, 9 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Anna Gorczyca | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 0 godzin ![]() Wykład, 9 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Anna Gorczyca | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.