Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka w zarządzaniu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: R.EZR.2A.SM.RZAXX
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Etyka w zarządzaniu
Jednostka: Zakład Ekonomii i Polityki Gospodarczej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem niniejszego wykładu jest zaprezentowanie etycznych problemów życia gospodarczego i sposobów ich rozwiązywania z perspektywy menedżera lub właściciela. Wiedza zdobyta podczas wykładów może być pomocna w ocenie i wyborach moralnych w różnych sytuacjach, w których może znaleźć się człowiek gospodarujący.

Treść programowa przedmiotu:

Wybory gospodarcze i ich ograniczenia. Etyka działalności gospodarczej. Wybrane kierunki i systemy etyczne. Odpowiedzialność w biznesie. Konflikty moralne w biznesie.Wartości i normy w zarządzaniu. Partycypacja pracownicza w zarządzaniu i jej etyczne uzasadnienie. Etyczny aspekt konkurencji ekonomicznej. Finanse w świetle etyki. Prywatyzacja jako problem etyczny. Ład rynkowy.

Pełny opis:

Tematyka wykładów (30 h):

1. Wybory ludzi gospodarujących. Instytucje a regulacja konfliktów w działalności gospodarczej.

2. Poziomy rozwoju moralnego. Poglądy o naturze ocen moralnych. Etyka gospodarcza jako dział etyki.

3. Charakterystyka kierunków etycznych. Utylitaryzm. Tradycja judeochrześcijańska i personalizm katolicki. Etyka Kanta. Etyka odpowiedzialności.

4. Moralna odpowiedzialność w biznesie. Społeczna odpowiedzialność firmy. Kodeksy firmy.

5. Konflikt między odpowiedzialnością społeczną a lojalnością wobec firmy. Obowiązek informacji a tajemnice firmowe

6. Etyka w zarządzaniu organizacją. Partycypacja pracownicza w zarządzaniu i jej etyczne uzasadnienie.

7. Konkurencja w świetle etyki

8. Uczciwa konkurencja. utrudnianie dostępu do rynku. Marketing

9. Finanse w świetle etyki. Ocena moralna kredytu. Banki - odpowiedzialność powiernicza. Rynek papierów wartościowych

10. Prywatyzacja jako problem etyczny. Przegląd problemów etycznych związanych z prywatyzacją. Ocena prywatyzacji w Polsce

11. Ład rynkowy. Klasyczne koncepcje ładu rynkowego. Katalaksja Hayeka. Kontraktualny ład Buchanana. Koncepcja dobra wspólnego.

12. Polskie tradycje etyki życia gospodarczego

13. Przemiany w etyce biznesu w Polsce przed i po 1989 roku

14. Zasady podziału dochodów z pracy w świetle etyki i ekonomii.

15. Przyszły rozwój etyki biznesu. Możliwości i granice etyki biznesu.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. J.Dietl, W. Gasparski (red.) "Etyka biznesu", Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999

Literatura uzupełniająca:

1. B. Klimczak "Etyka gospodarcza" Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 1999

2. K.Najder-Stefaniak "Wstęp do etyki biznesu", Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2007

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)