Chemia rolna z gleboznawstwem
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.CHR.CHROG.NI.HZONX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Chemia rolna z gleboznawstwem |
Jednostka: | Katedra Chemii Rolnej i Środowiskowej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest poznanie: 1. budowy właściwości oraz systematyki i bonitacji gleb, oraz podstawowych wiadomości z zakresu żywienia roślin. 2. rodzajów i właściwości nawozów organicznych i mineralnych, warunków ich przechowywania i stosowania. 3. wpływu nawożenia na zmiany jakościowe uzyskiwanych produktów roślinnych ( skutki nawożenia polepszające jak i pogarszające jakość plonu). |
Pełny opis: |
Tematyka wykładów (15 godz) 1. Czynniki kształtujące powstawanie gleb na terenie Polski ze szczególnym uwzględnieniem skały macierzystej ( podstawowe skały z których powstały gleby, w aspekcie składu granulometrycznego gleb) i klimatu wpływającego na postępujące ich zakwaszenie. Rodzaje klasyfikacji gleb ( genetyczna, bonitacyjna i rolnicza) 3 godz. 2. Skład chemiczny roślin w aspekcie fizjologicznej roli poszczególnych pierwiastków dla wzrostu i rozwoju roślin oraz dla zwierząt. Wpływ nawożenia na zmiany w składzie chemicznym roślin dotyczące zarówno makroelementów (NPK Ca i Mg), jak i mikroelementów ( Cu, Zn, Mo) prowadzące do poprawy lub pogorszenia wartości paszowej uprawianych roślin . - 6 godz. 3. Nawozy naturalne (obornik, gnojówka i gnojowica) oraz organiczne (komposty). Skład chemiczny poszczególnych nawozów i czynniki od których zależy ze szczególnym uwzględnieniem warunków jego przechowywania. Dawki nawozów możliwe do zastosowania w świetle Ustawy o Nawozach i Nawożeniu, terminy ich stosowania - 3 godz. 4. Zagrożenie dla środowiska wynikające ze stosowania nawożenia w rolnictwie. Problem wymywania azotanów do wód z zastosowanego organicznego i mineralnego nawożenia. Zanieczyszczenia atmosfery w wyniku ulatniania się do niej gazowych produktów denitryfikacji (Nox) szczególnie z miejsc składowania obornika oraz z gleby oraz NH3. ( obory, gnojownie, silosy kiszonek) - 3 godz. Tematyka ćwiczeń (15 godz.) 1. Ustalenie dawki CaO lub CaCO3 potrzebnej do zlikwidowania nadmiernego zakwaszenia gleby: a) metodą Schachtschabella b) metodą Kappena 3 godz 2. Pomiar zawartości przyswajalnego fosforu w glebie i kwalifikacja gleby do określonej klasy zasobności gleb w fosfor. 3 godz. 3. Podział azotowych nawozów mineralnych i określenie w wybranym nawozie zawartości azotu metodą formalinową i wyliczenie potrzebnej ilości tego nawozu przy konkretnej dawce w kg N. ha-1 3 godz. 4. Pomiar zawartości przyswajalnego fosforu w glebie i kwalifikacja gleby do określonej klasy zasobności gleb w fosfor. Wyliczenie dawki określanego nawozu dla podwyższenia zaobności badanej gleby (temat2) do klasy średniej 3 godz. 5. Określenie ogólnej alkaliczności nawozów wapniowych metodą miareczkową i wyliczenie dawki badanego nawozu dla zlikwidowania nadmiernego zakwaszenia gleby określonego w ćwiczeniu 1 3 godz. |
Literatura: |
Chodań J i in. Zarys gleboznawstwa i chemii rolnej; Gorlach E i in. Przewodnik do ćwiczeń z chemii rolnej; Lityński T., Jurkowska H,: Żyzność gleby i odżywianie się roślin; Fotyma M.: Chemiczne podstawy żyzności gleb i nawożenia; Uggla H.: Gleboznawstwo rolnicze |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.