Analiza rynku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.ANR.2A.SM.RZAUM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Analiza rynku |
Jednostka: | Katedra Zarządzania i Marketingu w Agrobiznesie |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przedstawienie metod i sposobów opisu rynku z różnego punktu widzenia i w różnych przekrojach, aby rozpoznawać warunki i możliwości działalności gospodarczej, znajdującej się w polu zainteresowania przedsiębiorstw. Treści merytoryczne przedmiotu: analiza elementów rynku, analiza pojemności i chłonności rynku, analiza rynku w przekroju strukturalnym i przestrzennym, analiza dynamiki rozwojowej rynku, analiza sezonowości przebiegu zjawisk rynkowych w czasie, mechanizm równowagi rynkowej, mechanizm rynkowy a interwencjonizm, analiza instrumentów działaności marketingowej przedsiębiorstwa, podstawy badań konsumenckich |
Pełny opis: |
Tematyka wykładów: 1.Rynek i jego elementy. Struktura powiązań elementów rynku. Czynniki kształtujące rynek. 2.Istota i podział badań rynkowych - podstawowe pojęcia. 3.Proces i procedura badań rynku. 4.Pomiar i skalowanie w badaniach rynkowych (skale metryczne i niemetryczne). 5.Źródła informacji wtórnej - metody gromadzenia informacji, zalety i ograniczenia źródeł informacji. 6.Metody i techniki pozyskiwania informacji pierwotnych - zalety i ograniczenia. 7.Proces projektowania próby do badań. Metody doboru losowego i nielosowego próby do badań. 8.Rynek doskonały i jego mechanizm. Analiza równowagi rynkowej - równowaga statyczna i dynamiczna. 9.Mechanizm rynkowy a interwencjonizm państwowy. Wpływ podatków i subsydiów, ceł i taryf na równowagę rynkową. 10.Analiza rynku w przekroju czasowym. Składniki rozwoju zjawisk rynkowych w czasie. Postaci funkcji trendu. 11.Analiza dynamiki rozwojowej zjawisk rynkowych - wskaźniki dynamiki. 12.Prognozowanie zjawisk rynkowych - wybrane metody. 13.Analiza rynku w przekroju przestrzennym - wybrane metody przestrzennej analizy zjawisk rynkowych (prawo grawitacji detalu, współczynniki zróżnicowania i koncentracji, współczynnik rozmieszczenia). 14.Wybrane metody analizy danych uzyskanych z badań rynku. 15.Komunikowanie wyników badań rynku. Tematyka ćwiczeń: 1.Wybrane zagadnienie z mikroanalizy rynku. Obliczanie i interpretacja wskaźników cenowej i dochodowej elastyczności popytu oraz wskaźnika cenowej elastyczności podaży. 2.Wybrane zagadnienie z mikroanalizy rynku - elastyczność krzyżowa. Praktyczne wykorzystanie znajomości wskaźników elastyczności. 3.Analiza pojemności rynku (sposoby obliczania pojemności rynku dla różnych dóbr i usług, badanie zasięgu i potencjału rynkowego przedsiębiorstwa). 4.Analiza chłonności rynku (badanie stopnia pokrycia potrzeb, analiza natężenia potrzeb rynkowych). 5.Badanie udziału i konkurencyjności przedsiębiorstwa na rynku. Obliczanie zmian efektów popytu, ceny i udziału przedsiębiorstwa w rynku oraz analiza ich wpływu na obroty przedsiębiorstwa. 6.Analiza działalności przedsiębiorstwa w układzie branżowo-przestrzennym. Określenie efektów działalności przedsiębiorstwa (efekty konkurencji, struktury towarowej, struktury przestrzennej rynku oraz popytu). 7.Analiza dynamiki rozwojowej zjawisk rynkowych - wskaźniki dynamiki. 8.Analiza wahań okresowych - metody wyodrębniania wahań sezonowych. 9.Analiza produktu (badanie cyklu życia produktu, badanie lojlności nabywców). 10.Metody badania segmentacji i selektywności rynku. 11.Analiza działań promocyjnych (wskaźnik penetracji kampanii promocyjnej, wskaźnik skuteczności reklamy, ocena efektywności mediów). 12.Metody analizy dystrybucji (m.in. numeryczne i ważone wskaźniki dystrybucji). 13.Metody analizy zachowań konsumentów na rynku - badania preferencji i upodobań konsumentów. 14.Metody analizy zachowań konsumentów na rynku - badania opinii i postaw konsumentów. 15.Kolokwium zaliczeniowe. |
Literatura: |
1. Analiza rynku, praca zbiorowa pod red. H. Mruka, PWE, Warszawa 2003.2. Kaczmarczyk S.: Zastosowania badań marketingowych. Zarzadzanie marketingowe i otoczenie przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2007. 3. Mynarski S: Badania rynkowe w przedsiębiorstwie, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2001. 4. Mynarski S.: Analiza rynku. Makromechanizmy, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2000 5. Mynarski S.: Badania rynkowe w warunkach konkurencji, FOGRA, Kraków 1995 6. Rosa G., Smalec A.: Analiza i funkcjonowanie rynku na przykładach, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin 2000 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.