Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Analiza rynku

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: R.ANR.2A.SM.RZAUM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Analiza rynku
Jednostka: Katedra Zarządzania i Marketingu w Agrobiznesie
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest przedstawienie metod i sposobów opisu rynku z różnego punktu widzenia i w różnych przekrojach, aby rozpoznawać warunki i możliwości działalności gospodarczej, znajdującej się w polu zainteresowania przedsiębiorstw. Treści merytoryczne przedmiotu: analiza elementów rynku, analiza pojemności i chłonności rynku, analiza rynku w przekroju strukturalnym i przestrzennym, analiza dynamiki rozwojowej rynku, analiza sezonowości przebiegu zjawisk rynkowych w czasie, mechanizm równowagi rynkowej, mechanizm rynkowy a interwencjonizm, analiza instrumentów działaności marketingowej przedsiębiorstwa, podstawy badań konsumenckich

Pełny opis:

Tematyka wykładów:

1.Rynek i jego elementy. Struktura powiązań elementów rynku. Czynniki kształtujące rynek.

2.Istota i podział badań rynkowych - podstawowe pojęcia.

3.Proces i procedura badań rynku.

4.Pomiar i skalowanie w badaniach rynkowych (skale metryczne i niemetryczne).

5.Źródła informacji wtórnej - metody gromadzenia informacji, zalety i ograniczenia źródeł informacji.

6.Metody i techniki pozyskiwania informacji pierwotnych - zalety i ograniczenia.

7.Proces projektowania próby do badań. Metody doboru losowego i nielosowego próby do badań.

8.Rynek doskonały i jego mechanizm. Analiza równowagi rynkowej - równowaga statyczna i dynamiczna.

9.Mechanizm rynkowy a interwencjonizm państwowy. Wpływ podatków i subsydiów, ceł i taryf na równowagę rynkową.

10.Analiza rynku w przekroju czasowym. Składniki rozwoju zjawisk rynkowych w czasie. Postaci funkcji trendu.

11.Analiza dynamiki rozwojowej zjawisk rynkowych - wskaźniki dynamiki.

12.Prognozowanie zjawisk rynkowych - wybrane metody.

13.Analiza rynku w przekroju przestrzennym - wybrane metody przestrzennej analizy zjawisk rynkowych (prawo grawitacji detalu, współczynniki zróżnicowania i koncentracji, współczynnik rozmieszczenia).

14.Wybrane metody analizy danych uzyskanych z badań rynku.

15.Komunikowanie wyników badań rynku.

Tematyka ćwiczeń:

1.Wybrane zagadnienie z mikroanalizy rynku. Obliczanie i interpretacja wskaźników cenowej i dochodowej elastyczności popytu oraz wskaźnika cenowej elastyczności podaży.

2.Wybrane zagadnienie z mikroanalizy rynku - elastyczność krzyżowa. Praktyczne wykorzystanie znajomości wskaźników elastyczności.

3.Analiza pojemności rynku (sposoby obliczania pojemności rynku dla różnych dóbr i usług, badanie zasięgu i potencjału rynkowego przedsiębiorstwa).

4.Analiza chłonności rynku (badanie stopnia pokrycia potrzeb, analiza natężenia potrzeb rynkowych).

5.Badanie udziału i konkurencyjności przedsiębiorstwa na rynku. Obliczanie zmian efektów popytu, ceny i udziału przedsiębiorstwa w rynku oraz analiza ich wpływu na obroty przedsiębiorstwa.

6.Analiza działalności przedsiębiorstwa w układzie branżowo-przestrzennym. Określenie efektów działalności przedsiębiorstwa (efekty konkurencji, struktury towarowej, struktury przestrzennej rynku oraz popytu).

7.Analiza dynamiki rozwojowej zjawisk rynkowych - wskaźniki dynamiki.

8.Analiza wahań okresowych - metody wyodrębniania wahań sezonowych.

9.Analiza produktu (badanie cyklu życia produktu, badanie lojlności nabywców).

10.Metody badania segmentacji i selektywności rynku.

11.Analiza działań promocyjnych (wskaźnik penetracji kampanii promocyjnej, wskaźnik skuteczności reklamy, ocena efektywności mediów).

12.Metody analizy dystrybucji (m.in. numeryczne i ważone wskaźniki dystrybucji).

13.Metody analizy zachowań konsumentów na rynku - badania preferencji i upodobań konsumentów.

14.Metody analizy zachowań konsumentów na rynku - badania opinii i postaw konsumentów.

15.Kolokwium zaliczeniowe.

Literatura:

1. Analiza rynku, praca zbiorowa pod red. H. Mruka, PWE, Warszawa 2003.2. Kaczmarczyk S.: Zastosowania badań marketingowych. Zarzadzanie marketingowe i otoczenie przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2007.

3. Mynarski S: Badania rynkowe w przedsiębiorstwie, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2001.

4. Mynarski S.: Analiza rynku. Makromechanizmy, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2000

5. Mynarski S.: Badania rynkowe w warunkach konkurencji, FOGRA, Kraków 1995

6. Rosa G., Smalec A.: Analiza i funkcjonowanie rynku na przykładach, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin 2000

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)