Zarządzanie i marketing
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.AGB.ZAIMA.SI.HZOPX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie i marketing |
Jednostka: | Katedra Zarządzania i Marketingu w Agrobiznesie |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest analiza i ocena organizacji produkcji zwierzęcej w gospodarstwie rolnym, poznanie wskaźników i mierników analizy ekonomiczno-finansowej w gospodarstwie, jak również przedstawienie i analiza podstawowych zagadnień marketingowych. Zakres przedmiotu obejmuje problematykę zarządzania produkcją zwierzęcą w gospodarstwach rolnych, jej organizacyjne i ekonomiczne aspekty. Szczególną uwagę zwrócono na koszty wytworzenia produktów zwierzęcych i metody ich obliczania. Przedstawiono organizację i ekonomikę produkcji podstawowych produktów zwierzęcych: mleko, żywiec, jaja, wełna na poziomie gospodarstwa rolnego i w skali makro. Ukazano powiązanie zarządzania produkcją zwierzęcą (gospodarstwem) z działaniami marketingowymi na rynku produktów żywnościowych w obszarze marketingu mix. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Organizacja produkcji zwierzęcej w gospodarstwie- 1 godz. 2. Zarządzanie gospodarką paszową w gospodarstwie rolniczym- 1 godz. 3.Bilans i analiza ekonomiczna w produkcji zwierzęcej - 1 godz. 4. Rachunek ekonomiczny.- 1 godz. 5. Koszty i nakłady w produkcji zwierzęcej- 1 godz. 6. Metody obliczania kosztów produkcji 7. Metody wyceny produktów w gospodarstwie rolniczym- 1 godz 8. Kategorie wynikowe gospodarstw rolniczych- 1 godz. 9. Istota, system marketingowy- 1 godz. 10. Zarządzanie strategiczne i marketingowe- 1 godz 11. Strategie marketingowe w produkcji zwierzęcej- 1 godz 12.Marketing operacyjny- mix- 2 godz. 13. Zarządzanie produkcją w chowie bydła- 1 godz. 14. Zarządzanie produkcją w chowie trzody chlewnej- 1 godz 15.Zarządzanie produkcją w chowie owiec i drobiu- 1 godz Ćwiczenia: 1. Wprowadzenie do organizacji produkcji - czynniki produkcji, elementy składowe gospodarstwa, współzależności produkcji rolniczej. - 1 godz 2.Podstawowe wskaźniki organizacji produkcji zwierzęcej - obrót stada, przykłady obrotu stada bydła. Struktura inwentarza żywego, obsada,- 1 godz. 3.Obliczanie stanów średniorocznych inwentarza żywego, wskaźniki obrotu stada, obliczanie wydajności jednostkowych, pojęcie sztuki przeliczeniowej. - 1 godz. 4. Powierzchnia paszowa. Mierniki powierzchni paszowej.- 1 godz. 5. Siła robocza w gospodarstwie - rodzaje siły roboczej, wskaźniki zasobów pracy, wskaźniki technicznego uzbrojenia siły roboczej, środki trwałe w gospodarstwie. - 1 godz 6. Rachunek ekonomiczny w zarządzaniu gospodarstwem. Koszty w zarządzaniu gospodarstwem. Klasyfikacja kosztów.- 1 godz 7.Rachunek ekonomiczny w zarządzaniu gospodarstwem, podział kosztów pośrednich - metoda wskaźnikowa oraz według struktury kosztów bezpośrednich, podział kosztów wspólnych według struktury sprzedaży. Wpływ klucza podziałowego kosztów wspólnych na koszt jednostkowy. - 1 godz 8.Rachunek ekonomiczny w zarządzaniu gospodarstwem - rachunki pomocnicze w podejmowaniu decyzji, wycena produktów obrotu wewnętrznego. 1 godz 9. Zarządzanie produkcją ? kategorie wynikowe, dochód rolniczy, wskaźnik opłacalności- 1 godz 10.Podmioty rynku ? proces postępowania nabywcy na rynku. Segmentacja rynku.- 1 godz 11.Produkt w produkcji zwierzęcej. Cena instrumentem marketingowym. Strategie cenowe.- 1 godz. 12.Zarządzanie marketingowe. Wybrane metody organizatorskie. Analiza SWOT.- 1 godz 13.Dystrybucja. Kanały dystrybucyjne.- 1 godz 14.Promocja produktów.- 1 godz 15. Kolokwium z całości materiału i zaliczenie ćwiczeń.- 1 godz |
Literatura: |
Żmija J. i in. 2000. Zarządzanie i marketing w agrobiznesie wobec integracji z Unią Europejską, AR Zakład Agrobiznesu, Kraków Podstawy marketingu, pod red. J. Altkorna, I. Marketingu, Kraków 2004 Ziętara W.; Ekonomika i organizacja przedsiębiorstwa rolnego. FAPA, Warszawa, 2003 Raporty rynkowe IERiGŻ, MRiRW, ARR |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu zajęć (wykłady + ćwiczenia) student: - posiada wiedzę teoretyczną z zarządzania produkcją zwierzęcą i gospodarstwem rolnym, - posiada podstawowe wiadomości z zakresu organizacji i ekonomiki wytwarzania podstawowych gałęzi produkcji w dziale produkcji zwierzęcej, - posiada wiedzę z zakresu funkcjonowania rynku rolnego i marketingu operacyjnego, - potrafi dostosować produkcję zwierzęcą do warunków przyrodniczych i ekonomicznych, - potrafi obliczyć i zinterpretować wskaźniki stosowane w zarządzaniu gospodarstwem rolnym - posiada umiejętności zastosowania w praktyce elementów marketingu mix. |
Metody i kryteria oceniania: |
Znajomość teoretycznych podstaw zarządzania produkcją zwierzęcą i gospodarstwem – egzamin – forma pisemna. Znajomość zasad organizacji i ekonomiki produkcji podstawowych produktów zwierzęcych (mleko, żywiec, jaja) – egzamin – forma pisemna Wiedza z zakresu elementów marketingu mix – egzamin – forma pisemna Umiejętność obliczania kosztów, dochodów, nadwyżki bezpośredniej, opłacalności produkcji – zaliczenie w formie pisemnej Umiejętności racjonalnego stosowania elementów marketingu mix w zarządzaniu gospodarstwem (produkcją zwierzęcą) – zaliczenie w formie pisemnej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.