Kontroling
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.9z2.KO.NM.RROER |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kontroling |
Jednostka: | Zakład Ekonomiki i Organizacji Rolnictwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Zmiany w zakresie procesów zarządzania w przedsiębiorstwie wynikają w szczególności z trudności w koordynacji jednostek wchodzących w ich skład. Na bieżąco musi więc być prowadzona kontrola jakości podejmowanych decyzji. Narzędziem umożliwiającym na jej wykonywanie jest kontroling. Ułatwia on bowiem racjonalny układ kompetencji i odpowiedzialności na różnych szczeblach zarządzania oraz powiązanie wyników z systemem motywacyjnym. Stanowi również o możliwości sprawdzenia prawidłowości procesów gospodarczych i pozyskania wieloprzekrojowych informacji niezbędnych w organizacjach przyszłości. |
Pełny opis: |
Współczesne wymagania w stosunku do zarządzania wymagają istotnego zaangażowania kadry kierowniczej w formułowanie strategii i osiąganie sukcesów w przyszłości, w szczególności poprzez odpowiednio wczesne rozpoznanie szans i zagrożeń. Rozwój przedsiębiorstw związany jest bowiem z prawidłowością podejmowania decyzji strategicznych, a nie na operacyjnym sterowaniu procesami wewnętrznymi. Z tego powodu wymagana jest decentralizacja w zakresie decyzji operacyjnych i w efekcie wyodrębnienie różnego rodzaju ośrodków odpowiedzialności. W efekcie, realizacja przedsięwzięć przyjętych w strategii firmy i osiągnięcie założonych w niej wyników, zapewni stabilne funkcjonowania przedsiębiorstwa. Przedmiot "Kontrolign" obejmuje więc następujące zagadnienia: Wykłady (5h) 1. Idea i organizacja kontrolingu w przedsiębiorstwie - 1h, 2. Narzędzia kontrolingu - 1h, 3. Centra odpowiedzialności: za koszty, przychody, za wyniki oraz za działalności inwestycyjną - 2h, 4. Budżetowanie i Balanced Scorecard (BSC) - 1h. Ćwiczenia (10h): 1. Koszty, systematyka kosztów, budżetowanie w centrach kosztów - 3h, 2. Przychody. Ocena i analiza odchyleń - 2h, 3. Centra odpowiedzialności za wyniki i ich wyodrębnianie - 2h, 4. Działalność inwestycyjna i mierniki jej oceny - 2h, 5. Balanced Scorecard w przedsiębiorstwach - 1h. Bilans nakładu pracy przeciętnego studenta: - udział w wykładach: 10 x 1 godz. = 10 godz. - udział w ćwiczeniach: 5 x 1 godz. = 5 godz. - przygotowanie do ćwiczeń: 10 x 2 godz. = 10 godz. - udział w konsultacjach związanych z realizacją ćwiczeń: 5 x 1 godz. = 5 godz. - realizacja zadań ćwiczeniowych podczas samokształcenia: 10 godz. - przygotowanie do zaliczenia przedmiotu: 10 godz. Łączny nakład pracy studenta wynosi 50 godz. - 2 pkt. ECTS. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich: 10 + 5 + 5 = 20 godz. – 0,8 pkt. ECTS. Nakład pracy związany z zajęciami o charakterze praktycznym i samodzielną pracą studenta: 10 + 10 +10 = 30 godz. – 1,2 pkt. ECTS. Statystyka przedmiotu: 1. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot obowiązkowy Godziny: -; ECTS: - 2. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot do wyboru Godziny: 50; ECTS: 2 3. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje poprzez bezpośredni kontakt z nauczycielem akademickim (wykłady, ćwiczenia, seminaria....) Godziny: 15; ECTS: 0,6 4. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach praktycznych np. laboratoryjne, projektowe, terenowe, warsztaty Godziny: -; ECTS: - 5. Przewidywany nakład pracy własnej (bez udziału prowadzącego lub z udziałem w ramach konsultacji) konieczny do realizacji zadań programowych przedmiotu. Godziny: 35; ECTS: 1,4 |
Literatura: |
1. Sierpińska M., Niedbała B., Controlling operacyjny w przedsiębiorstwie. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003. 2. Dobija M., Rachunkowość zarządcza i controlling. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 1999. 3. Marciniak S., Controlling. Teoria, zastosowania. Wyd. Akademickie PLUS, 2008. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - wyjaśnia fundamentalne zasady i koncepcje związane z działalnością jednostek gospodarczych, definiuje konstytutywne atrybuty przedsiębiorstwa oraz wyjaśnia podstawowe koncepcje związane z jego powstawaniem, funkcjonowaniem i przekształcaniem, - identyfikuje obszary funkcjonalne przedsiębiorstwa i powiązania między nimi oraz wskazuje sposoby koordynowania ich działalności, - zna standardowe metody i narzędzia gromadzenia, analizy, prezentacji danych dotyczących całej organizacji, jak i jej obszarów funkcjonalnych, - objaśnia i ilustruje znaczenie norm i standardów w działalności przedsiębiorstwa. Umiejętności: - umie stosować wiedzę teoretyczną w poszczególnych obszarach funkcjonalnych organizacji oraz dla tworzenia klimatu współpracy miedzy tymi obszarami, - dokonuje obserwacji zjawisk i procesów zachodzących w organizacji, umie je zinterpretować i zanalizować oraz rozwiązać podstawowe problemy, - zna zasady posługiwania się normami, standardami oraz systemami znormalizowanymi dla zarządzania i uzasadnienia konkretnych działań, - dostrzega potrzeby zmian i zasadność planowania w procesach zarządzania zmianą. Kompetencje społeczne: - posiada umiejętność organizowania i kierowania pracą zespołów, - wie jak samodzielnie zdobywać wiedzę i doskonalić ją na podstawie potrzeb organizacji, - jest przygotowany do komunikowania się z otoczeniem wewnętrznym i zewnętrznym oraz przekazywania wiedzy przy użyciu podstawowych środków przekazu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń – kolokwiom końcowe – zadania wymagające kompletnej wiedzy i umiejętności w zakresie objętym prowadzonymi zajęciami. Uzyskanie minimum 51% punktów z kolokwium jest warunkiem doliczenia ewentualnych punktów za aktywność i samodzielność pracy na ćwiczeniach. Zaliczenie wykładów na podstawie egzaminu pisemnego, który zapewnia ocenę dostateczną. Wyższe oceny są możliwe do uzyskania w trakcie egzaminu ustnego, na którym student wykazuje się wiedzą teoretyczną niezbędną do rozwiązania problemu wskazanego przez prowadzącego. --- 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.