Fitosocjologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.9s6.FIT.SI.ROSXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Fitosocjologia |
Jednostka: | Katedra Agrotechniki i Ekologii Rolniczej |
Grupy: |
Ochrona środowiska, 6 sem, stacj. inż. fakultety |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
W części teoretycznej, poprzedzającej ćwiczenia audytoryjne (15 godzin wykładów) zostaną omówione: - podstawowe pojęcia i założenia metodyczne fitosocjologii (metoda Braun-Blanquet'a) i jej zastosowanie w badaniach i opisie zbiorowisk roślinnych; - czynniki kształtujące skład i budowę zbiorowisk roślinnych oraz podstawy klasyfikacji fitosocjologicznej, - charakterystyka ważniejszych zbiorowisk roślinnych Polski, w tym zbiorowisk chwastów segetalnych, - współczesne przemiany szaty roślinnej jako wskaźnik antropogenicznych przekształceń środowiska przyrodniczego, W części ćwiczeniowej - po zakończeniu wykładów (15 godzin ćwiczeń audytoryjnych) zostaną omówione praktyczne zasady sporządzania zdjęć fitosocjologicznych oraz zostanie przeprowadzone opracowanie materiału badawczego w formie tabeli fitosocjologicznej wraz z określeniem przynależności zbiorowiska roślinnego do jednostek syntaksonomicznych (praca w 3-4 osobowych grupach z wykorzystaniem materiałów i podręczników) |
Pełny opis: |
Wykłady 15 godzin: 1godz. Rozwój i założenia fitosocjologii środkowo-europejskiej i polskiej 1godz. Podstawowe pojęcia, założenia metodyczne badań fitosocjologicznych 2 godz. Skład i budowa zbiorowisk roślinnych, czynniki kształtujące zbiorowiska roślinne 2 godz. Podstawy klasyfikacji fitosocjologicznej 2 godz. Charakterystyka ważniejszych zbiorowisk naturalnych i półnaturalnych Polski 2 godz. Charakterystyka ważniejszych zbiorowisk antropogenicznych, z uwzględnieniem zbiorowisk chwastów polnych 2 godz. Współczesne przemiany szaty roślinnej, jako wskaźnik antropogenicznych przekształceń środowiska przyrodniczego 2 godz. Zastosowanie badań fitosocjologicznych w waloryzacji przyrodniczej i architekturze krajobrazu Ćwiczenia audytoryjne - 15 godzin: 2 godz. Zdjęcie fitosocjologiczne - elementy składowe, zasady sporządzania (podstawy metodyki badań terenowych) 2 godz. Ilościowość i pokrycie gatunków, towarzyskość i żywotność gatunków (definicje, wykorzystanie w fitosocjologii) 2 godz. Stałość fitosocjologiczna, współczynnik pokrycia powierzchni (obliczanie i wykorzystanie w badaniach zbiorowisk roślinnych) 2 godz. Wierność fitosocjologiczna (definicja, znaczenie, klasyfikacja, przyczyny) 1 godz. Charakterystyczna kombinacja gatunków (definicja, zastosowanie w badaniach fitosocjologicznych) 1 godz. Hierarchiczny system klasyfikacji fitosocjologicznej (założenia, elementy klasyfikacji, zasady nomenklatury) 5 godz. Wyróżnianie syntaksonów w randze zespołu, związku, rzędu, klasy (opracowanie kameralne i interpretacja uzyskanych wyników na podstawie dostarczonych materiałów i klucza do oznaczania zbiorowisk roślinnych - zadania opracowywane w 3-4 osobowych zespołach) Statystyka przedmiotu: 1. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot obowiązkowy Godziny: -; ECTS: - 2. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot do wyboru Godziny: 50; ECTS: 2 3. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje poprzez bezpośredni kontakt z nauczycielem akademickim (wykłady, ćwiczenia, seminaria....) Godziny: 30; ECTS: 1,2 4. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach praktycznych np. laboratoryjne, projektowe, terenowe, warsztaty Godziny: -; ECTS: - 5. Przewidywany nakład pracy własnej (bez udziału prowadzącego lub z udziałem w ramach konsultacji) konieczny do realizacji zadań programowych przedmiotu. Godziny: 20; ECTS: 0,8 |
Literatura: |
1. Dzwonko Z. Przewodnik do badań fitosocjologicznych. Wyd. SORUS IB UJ, Poznań-Kraków 2007. 2. Matuszkiewicz Wł. Przewodnik do oznaczania zbiorowisk roślinnych Polski. PWN Warszawa, 2008. 3. Stupnicka-Rodzynkiewicz E., Dąbkowska T. Ekologia. Podręcznik do wykładów i ćwiczeń. Wyd. UR w Krakowie, 2011. 4. Wysocki Cz., Sikorski P. Fitosocjologia stosowana. Wydawnictwo SGGW. W-wa 2009. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - student zdobywa podstawową wiedzę teoretyczną na temat fitosocjologii i jej przydatności w badaniach nad zbiorowiskami roślinnymi -poszerza znajomość wpływu czynników naturalnych i antropogenicznych na skład i budowę zbiorowisk roślinnych - zna praktyczne zasady prowadzenia badań terenowych metodą fitosocjologiczną Braun-Blanquet'a oraz etapy opracowania kameralnego zebranych materiałów - zna podstawy klasyfikacji fitosocjologicznej i jej przydatność do opisu zbiorowisk roślinnych w badaniach rolniczych i ochronie przyrody Umiejętności: - student potrafi wskazać istotne elementy fazy terenowej badań fitosocjologicznych (sporządzanie zdjęć fitosocjologicznych) - stosuje podstawowe elementy opracowania kameralnego zdjęć fitosocjologicznych, w stopniu umożliwiającym samodzielne, opracowanie materiału badawczego na potrzeby fitoindykacji - potrafi w podstawowym zakresie korzystać w pracach kameralnych z dostępnych przewodników do badań fitosocjologicznych i zinterpretować uzyskane wyniki Kompetencje społeczne: - posiada świadomość przyczyn i znaczenia zróżnicowania zbiorowisk roślinnych - posiada świadomość możliwości wykorzystania roślinności w waloryzacji siedlisk naturalnych i antropogenicznych - posiada umiejętność pracy w zespole - docenia konieczność rozszerzania wiedzy i samokształcenia |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: - w trakcie semestru: oceny formujące z pisemnych sprawdzianów wiedzy (zagadnienia problemowe); ocena końcowa jest średnią z ocen formujących Ćwiczenia audytoryjne: - w trakcie semestru: oceny formujące z pisemnych sprawdzianów wiedzy dotyczącej opracowywanych zadań (zagadnienia problemowe, proste zadania) - ocena formująca z prezentacji wykonanych grupowo zadań praktycznych, w oparciu o dostarczone materiały i literaturę pomocniczą; Ocena końcowa z ćwiczeń jest średnią z ocen formujących 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Praktyki zawodowe: |
Nie przewiduje się |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.