Bioróżnorodność
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.9s6.BIO.NI.ROSOX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Bioróżnorodność |
Jednostka: | Katedra Agrotechniki i Ekologii Rolniczej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przedstawienie podstawowych czynników wpływającymi na bioróżnorodność w aspekcie zmian w zbiorowiskach roślinnych oraz charakterystyka bioróżnorodności terenów w zależności od działalności człowieka. Poznanie wartości i przyczyn zubożenia bioróżnorodności. |
Pełny opis: |
Wykłady: 15 godz. 1. Pojęcie bioróżnorodności, czynniki wpływające na bioróżnorodności (2 godz.). 2. Kategorie i przyczyny bioróżnorodności (2 godz.). 3. Przyczyny przestrzennego rozmieszczenia roślin na kuli ziemskiej (2 godz.). 4. Różnorodność terenów chronionych w Polsce (4 godz.). 5. Znaczenie roślin chronionych w utrzymaniu bioróżnorodności i atrakcyjności terenu (2 godz.). 6. Wartości i przyczyny zubożania bioróżnorodności (2 godz.). 7. Pisemny egzamin (1 godz.). Statystyka przedmiotu: 1. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot obowiązkowy Godziny: -; ECTS: - 2. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot do wyboru Godziny: 100; ECTS: 4 3. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje poprzez bezpośredni kontakt z nauczycielem akademickim (wykłady, ćwiczenia, seminaria....) Godziny: 15; ECTS: 0,8 4. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach praktycznych np. laboratoryjne, projektowe, terenowe, warsztaty Godziny: 5; ECTS: 0,2 5. Przewidywany nakład pracy własnej (bez udziału prowadzącego lub z udziałem w ramach konsultacji) konieczny do realizacji zadań programowych przedmiotu. Godziny: 75; ECTS: 3,0 |
Literatura: |
Różnorodność biologiczna Polski, R. Andrzejewski, A. Weigle, 2003, Warszawa Geografia roślin, A. Medwecka-Kornaś, 2002. Gospodarowanie na obszarach chronionych , A. Bołtromiuk, 2001, Wyd. Uniwersytetu w Białymstoku, Wędrówki roślin, Z. Podbiełkowski 1995, WSiP, Warszawa. Zarys mechanizmów ewolucji ,H. Krzanowska, A.Łomnicki 1995, PWN Warszawa. Biodiversity - www.brc.amu.edu.pl |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - student posiada ogólną wiedzę z zakresu botaniki, ekologii i ochrony roślin - ma ogólną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych (roślin) w różnych warunkach środowiska przyrodniczego. Umiejętności: - opisuje i definiuje podstawowe pojęcia związane ze środowiskiem, - rozpoznaje niektóre zagrożenia dla środowiska naturalnego i umie wskazać przeciwdziałania, - rozpoznaje gatunki roślin w zależności od czynników siedliskowych w terenie chronionym na przykładzie pobytu w Parku Narodowym. Kompetencje społeczne: - docenia różne aspekty działalności, w tym wpływ na środowisko - rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: Egzamin pisemny ograniczony czasowo z całości wiedzy przedstawionej na wykładach. -- 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.