Polityka rolna i strukturalna Unii Europejskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.9s4.PRS.SI.ROSXX | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Polityka rolna i strukturalna Unii Europejskiej | ||
Jednostka: | Zakład Polityki Społecznej i Doradztwa | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Skrócony opis: |
Celem kształcenia jest wyposażenie studentów w podstawową wiedzę i umiejętności z zakresu polityki rolnej i strukturalnej UE. Treści kształcenia obejmują: podstawy prawne funkcjonowania Unii Europejskiej, historię UE, instytucje UE, cele i zasady WPR, reformy WPR, dopłaty bezpośrednie, zasadę wzajemnej zgodności, źródła wsparcia rozwoju obszarów wiejskich w Polsce i UE (w tym agroturystyki), PROW 2014-2020, kryteria dostępu do wybranych działań w obrębie II filaru WPR. |
||
Pełny opis: |
Plan zajęć - wykłady: 1. Historia UE: historia integracji, traktaty rzymskie, etapy rozszerzenia Wspólnoty Europejskiej, Jednolity Akt Europejski, Traktat z Maastricht, Traktat amsterdamski, rozszerzenie UE na wchód, Traktat nicejski, Konstytucja dla Europy (2 godz.) 2. Instytucje Wspólnot Europejskich: Rada Europejska, Rada UE, Komisja Europejska, Parlament Europejski, Trybunał Sprawiedliwości, Trybunał Obrachunkowy, Komitet Społeczno-Ekonomiczny, Komitet Regionów (2 godz.) 3. Podstawy prawne funkcjonowania UE: inicjatywa legislacyjna, organ decyzyjny - Rada UE, uprawnienia Parlamentu Europejskiego w procesie decyzyjnym, instrumenty prawne UE (2 godz.) 4. Jednolity rynek UE: zasady, swobodny przepływ towarów, usług, osób i kapitału, jednolity rynek a rozszerzenie o nowych członków (2 godz.) 5. Wspólna Polityka Rolna UE: cele i zasady WPR, Ewolucja WPR, prawne instrumenty interwencji rolnej, Agenda 2000 (2 godz.) 6. Reforma WPR - Luksemburg 2003, warunki akcesji Polski do UE oraz WPR w latach 2014-2020 - polskie priorytety (2 godz.) 7. Organizacja rynków rolnych w Polsce: rynek zbóż, cukru, tytoniu, owoców i warzyw, skrobi ziemniaczanej, mleka, wieprzowiny, wołowiny i cielęciny oraz drobiu (2 godz.) 8. Dopłaty bezpośrednie w rolnictwie: rola dopłat w polityce rolnej UE, systemy dopłat w UE, zasady przyznawania płatności do gruntów rolnych w Polsce, poziom dopłat w latach 2004-2013, zasada wzajemnej zgodności (cross-compliance) (2 godz.) 9. Programy przedakcesyjne na rzecz rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich: PHARE, PHARE Odbudowa, PHARE Struder, PHARE INRED, ISPA, PAOW-BŚ, SAPARD, EFRWP, FW, FWW i inne (2 godz.) 10. Fundusze Strukturalne w UE: charakterystyka i zmiany w funduszach oraz ich budżet w latach 2000-2006 i 2007-2013, podział środków strukturalnych, inicjatywy wspólnotowe 2004-2006 (2 godz.) 11. Polityka regionalna UE: ewolucja polityki regionalnej, stare i nowe cele polityki strukturalnej, polityka regionalna UE na rzecz rozwoju obszarów wiejskich (2 godz.) 12. 24. PROW i SPO-Rol. 2004-2006 (2 godz.) 13. Program Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020 (2 godz.) 15. Programy operacyjne i fundusze w Polsce na rzecz rozwoju obszarów wiejskich w latach 2014-2020: PO Inteligentny rozwój, PO Wiedza, edukacja (4 godz.) Statystyka przedmiotu: 1. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot obowiązkowy Godziny: -; ECTS: - 2. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot do wyboru Godziny: 50; ECTS: 2 3. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje poprzez bezpośredni kontakt z nauczycielem akademickim (wykłady, ćwiczenia, seminaria....) Godziny: 30; ECTS: 1,2 4. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach praktycznych np. laboratoryjne, projektowe, terenowe, warsztaty Godziny: -; ECTS: - 5. Przewidywany nakład pracy własnej (bez udziału prowadzącego lub z udziałem w ramach konsultacji) konieczny do realizacji zadań programowych przedmiotu. Godziny: 20; ECTS: 0,8 |
||
Literatura: |
ABC Unii Europejskiej, 2004. Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce, Warszawa.www.europe.delpol.pl Kania J. (red.), 1998. Podstawy intergracji europejskiej w aspekcie rozwoju obszarów wiejskich. AR, Kraków Małuszyńska E., Gruchman B. (red.), 2006. Kompendium wiedzy o Unii Europejskiej, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa Pietrzyk J., 2006. Polityka regionalna UE i regiony w państwach członkowskich. Wyd. PWN, Warszawa Program rozwoju obszarów wiejskich na lata 2014-2020, www.minrol.gov.pl System wdrażania środków UE w okresie 2014-2020, www.funduszestrukturalne.gov.pl |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Ma podstawową wiedzę o wspólnej polityce rolnej i strukturalnej UE. 2. Zna fundusze strukturalne i programy operacyjne dla Polski. 3. Rozumie rolę i cele Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich w Polsce i UE. Umiejętności: 1. Potrafi wskazać źródła finansowania realizacji różnych przedsięwzięć w rolnictwie i na obszarach wiejskich z wykorzystaniem środków UE. 2. Potrafi wyliczyć poziom dopłat bezpośrednich dla gospodarstwa rolnego. 3. Umie wyjaśnić zasady i kryteria dostępu do poszczególnych działań PROW 2014-2020. Kompetencje społeczne: 1. Ma świadomość ważności Wspólnej Polityki Rolnej w rozwoju gospodarstw rolnych i obszarów wiejskich. 2. Rozumie trendy zmian WPR w kierunku ochrony środowiska i społeczne skutki jej nieprzestrzegania. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: Ocena podsumowująca: egzamin pisemny z całości wiedzy przedstawionej na wykładach i ćwiczeniach (egzamin obejmuje pytania otwarte, testy wyboru oraz testy prawda/fałsz). Bilans nakładu pracy studenta: - wykłady – 30 godz. - egzamin końcowy – 3 godz. - konsultacje – 4 godz. Razem: 37 godz. : 25 = 1,48 (czyli 1 pkt ECTS) - studiowanie literatury przedmiotu - 20 godz. - przygotowanie do egzaminu – 15 godz. Razem godz. praktyczne: 35 godz. : 25 = 1,4 (czyli 1 pkt ECTS) OGÓŁEM: 2 pkt ECTS -- 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
| |||||
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.