Propedeutyka rolnictwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.9s4.PRO.SI.RROXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Propedeutyka rolnictwa |
Jednostka: | Katedra Agroekologii i Produkcji Roślinnej |
Grupy: |
Rolnictwo, 4 sem, stacj. inż. fakultety |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Przedmiot jest realizowany na kierunkach: Rolnictwo oraz Ochrona Środowiska. Cele przedmiotu: zmierzają do wszechstronnego ukazania obecnego stanu rolnictwa jako strategicznie ważnego działu gospodarki narodowej. Program obejmuje przedstawienie aktualnych uwarunkowań produkcyjnych od strony przyrodniczej i agrotechnicznej. Nawiązanie do historycznej ewolucji metod produkcji w rolnictwie, a na tym tle pokazanie współczesnego znaczenia przedmiotów ogólnych i zawodowych. Przybliżone zostaną instytucje wspomagające produkcję rolniczą oraz administracja rolna w aspekcie uprawnień, a także organizacje zawodowe działające w sferze produkcji i obrotu płodów oraz surowców rolnych. |
Pełny opis: |
Wykłady 1. Rośliny uprawne - determinanty ilościowo jakościowe znaczenia gospodarczego. 2. Grupy użytkowe roślin rolniczych we współcześnie prowadzonej produkcji roślinnej. 3-5. Rolnicze dzielnice świata, swoiste właściwości, powiązania z rolnictwem Polski i UE. 6-7. Ośrodki pochodzenia roślin uprawnych. 8-9. Etapy rolnictwa i hodowli roślin w tym GMO. banki genów jako ochrona zasobów genetycznych. 10-11. Rozwój rolnictwa na terenie ziem polskich. Rolnictwo jako przykład antropopresji. 12. Uczelnie i placówki badawcze i ich znaczenie w powstawaniu innowacji dla rolnictwa. 13. Rodzaje postępu i jego oddziaływanie na wyniki produkcyjne rolnictwa. 14. Rolnictwo jako strategiczny dział gospodarki narodowej według koncepcji UE. Środki realizacji tych uwarunkowań. 15. Zaliczenie przedmiotu. Statystyka przedmiotu: 1. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot obowiązkowy Godziny: -; ECTS: - 2. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot do wyboru Godziny: 50; ECTS: 2 3. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje poprzez bezpośredni kontakt z nauczycielem akademickim (wykłady, ćwiczenia, seminaria....) Godziny: 30; ECTS: 1,2 4. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach praktycznych np. laboratoryjne, projektowe, terenowe, warsztaty Godziny:- ; ECTS: - 5. Przewidywany nakład pracy własnej (bez udziału prowadzącego lub z udziałem w ramach konsultacji) konieczny do realizacji zadań programowych przedmiotu. Godziny: 20; ECTS: 0,8 |
Literatura: |
Zarys historii gospodarstwa wiejskiego w Polsce. t.I-III. Praca zbiorowa pod redakcją St. Arnolda. PWRiL. Warszawa 1964.Gospodarka rolniczo-żywnościowa świata. Praca zbiorowa pod redakcją Jana Góreckiego. Wydawnictwo SGGW-AR Warszawa. 1987. Szczegółowa Uprawa Roślin. t. I i II. Praca zbiorowa pod redakcją Zofii Jasińskiej i Andrzeja Koteckiego. Wydawnictwo AWA Wrocław 1999. |
Efekty uczenia się: |
wiedza: - zna podstawowe uwarunkowania społeczno-organizacyjne i produkcyjne rolniczych dzielnic świata, - charakteryzuje uwarunkowania i skutki ewolucję produkcji roślinnej w Świecie, Europie i Polsce, - ma podstawową wiedzę o etapach hodowli i uprawy roślin rolniczych oraz ich pochodzeniu, - rozumie znaczenie indywidualne i zespołowe czynników produkcji roślinnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny złożony z trzech grup pytań: 1) pytania testowe - test wyboru 2) szczegółowe pytania - test uzupełnienia 3) dwa pytania problemowe 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.