Stosunki międzynarodowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.9s3.STM.SI.RROXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Stosunki międzynarodowe |
Jednostka: | Zakład Polityki Społecznej i Doradztwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu przybliżyć studentom: ogólny przegląd stosunków międzynarodowych w XX i na początku XXI wieku w szczególności wynikające z doświadczeń toczonych wojen oraz wybrane aspekty sytuacji międzynarodowej Polski.W trakcie zajęć studenci poznają: przebieg rywalizacji pomiędzy Niemcami, Wielką Brytanią i Francją o prymat w polityce i gospodarce Europy, walkę USA z Rosją o dominację nad światem, zwalczanie terroryzmu,proces integracji Polski z Unią Europejską oraz relacje polsko - niemieckie na przełomie XX wieku. |
Pełny opis: |
Wykłady 15 godzin: 1.Przedmiot stosunki międzynarodowe - 2 godziny 2.Stany Zjednoczone dołączają do grona mocarstw - 2 godziny 3.Niemcy i Wielka Brytania - rywalizacja o prymat w Europie - 2 godziny 4.II wojna światowa - 2 godziny 5.Stosunki międzynarodowe po zimnej wojnie - 2 godziny 6.Wojna z terroryzmem - 2 godziny 7.Droga Polski do Unii Europejskiej - 2 godziny 8.Problem globalizacji we współczesnym świecie - 1 godzina Ćwiczenia 15 godzin: 1.Przyczyny i skutki I wojny światowej - 2 godziny 2.Strategia międzynarodowa komunizmu - 2 godziny 3.Świat wobec faszyzmu - 2 godziny 4.Zimna wojna - 2 godziny 5.Humanitarna interwencja w Kosowie - 2 godziny 6.Uwarunkowania pojednania polsko - niemieckiego - 2 godziny 7.Wojna jako forma stosunków międzynarodowych - 2 godziny 8.Reżimy międzynarodowe - 1 godzina |
Literatura: |
Antoni Czubiński. Historia Polski XX wieku. Poznań 2005. Piotr Czachorowski, Rafał Ożarowski. Stosunki międzynarodowe. Historia - regiony - polityka. Warszawa 2004 Włodzimierz Malendowski. Świat u progu XXI wieku. Wybrane Problemy. Poznań 2003 Jerzy Wiatr. Współczesne stosunki międzynarodowe. Wybrane zagadnienia. Koszalin 2002. Mirosław Kłusek, Gustav Stresemanns Osteuropa-Politik in den Jahren 1923-1929. Unter besonderer Beruecksichtigung seines Verhaeltnisses zur UdSSR, Berlin 2011. Mirosław Kłusek, Polityka Gustawa Stresemanna wobec ZSRR w latach 1923-1929, Toruń 2007. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - zdobyta wiedza ma umożliwić studentom wytypowanie zjawisk i procesów międzynarodowych zachodzących w przeszłości, - studenci dzięki znajomości mechanizmów procesów gospodarczych zachodzących w przeszłości wiedzą jak należy interpretować występujące współcześnie tendencje w życiu społecznym i gospodarczym, - dzięki zdobytej wiedzy studenci rozpoznają czynniki determinujące współczesne determinanty stosunków międzynarodowych Umiejętności: - studenci rozpoznają czynniki determinujące zachowania społeczeństw w poszczególnych okresach historycznych, - studenci definiują zachowania poszczególnych społeczeństw oraz określają ich udział w rozwoju stosunków międzynarodowych, - studenci rozpoznają procesy społeczne zachodzące w rozwoju gospodarczym świata. Kompetencje społeczne: - studenci są w stanie wskazać na działania, których zastosowanie przyczyni się do integracji świata, - studenci zdobywają umiejętności krytycznego oceniania procesów zachodzących współcześnie świecie, - studenci uznają potrzebę znajomości procesów politycznych występujących w przeszłości oraz potrafią wytypować współczesne punkty konfliktogenne. |
Metody i kryteria oceniania: |
Do podstawowych kryteriów oceny studenta zostają zaliczone: aktywność podczas prowadzonych zajęć, uczęszczanie na zajęcia oraz przedstawienie pisemnej pracy kontrolnej. W przypadku wątpliwości co do jakości przedstawionego opracowania, zostanie przeprowadzona dodatkowa rozmowa egzaminacyjna. Nakład pracy studenta: wykłady – 15 godz. ćwiczenia - 15 godz. Konsultacje – 2 godz. Razem: 32 godz. Przygotowanie pisemnej pracy kontrolnej: 10 godz. Przygotowanie się do ćwiczeń - 8 godz. Razem 50 godz. : 25 = 2,0 (czyli 2 pkt. ECTS) Ogółem: 2 pkt. ECTS. 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.