Geoochrona
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.9s2.GEO.SM.ROSXX | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Geoochrona | ||
Jednostka: | Katedra Gleboznawstwa i Agrofizyki | ||
Grupy: |
Ochrona środ. 2 stopień, stacj. 2 sem. Monitoring ekologiczny środowiska Ochrona środ. 2 stopień, stacj. 2 sem., fakultety |
||
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Skrócony opis: |
W czasie zajęć przedstawiony zostanie polski system geoochrony w realiach Unii Europejskiej, jak również ochrona dziedzictwa geologicznego w programach działalności organizacji międzynarodowych. Zaprezentowane zostaną możliwości ochrony stanowisk geologicznych wynikające z przepisów prawnych polskiego ustawodawstwa (rezerwaty geologiczne, stanowiska dokumentacyjne, pomniki przyrody nieożywionej), jak również Program Geosites oraz Globalna Sieć Geoparków UNESCO. Scharakteryzowane zostaną procedury tworzenia geostanowisk i geoparków oraz sposoby upowszechnianie geoochrony poprzez edukacje i turystykę. Przedstawione zostaną wybrane przykłady ochrony georóżnorodności z terenu Polski Południowej. |
||
Pełny opis: |
Program wykładów: 1-2. Geoochrona w programach działalności organizacji międzynarodowych. Polski system geoochrony w realiach Unii Europejskiej. 3-5. Realizacja idei geoochrony na terenie parków narodowych i rezerwatów geologicznych. Stanowiska dokumentacyjne i pomniki przyrody jako formy ochrony dziedzictwa geologicznego. 6-7. Program Geosites. Formalne aspekty tworzenia geostanowisk w Polsce. Przykłady z terenu Małopolski. 8-9. Globalna Sieć Geoparków UNESCO. Procedury tworzenia. Polskie propozycje geoparków. 10-11. Ochrona efektów rzeźbotwórczej działalności geologicznych procesów egzogenicznych. 12-13 Ochrona efektów rzeźbotwórczej działalności geologicznych procesów endogenicznych. 14-15. Znaczenie edukacji i turystyki w upowszechnianiu elementów dziedzictwa geologicznego. Program ćwiczeń terenowych: 1-9. Prezentacja elementów geoochrony na terenie Niecki Nidziańskiej. Program ćwiczeń laboratoryjnych: 1-2. Ochrona dziedzictwa geologicznego in situ - referaty studentów. 3-4. Ochrona dziedzictwa geologicznego ex situ - referaty studentów. 5-6. Nowe możliwości ochrony wartościowych form dziedzictwa geologicznego w miejscu zamieszkania studenta - referaty studentów. Statystyka przedmiotu: 1. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot obowiązkowy Godziny: -; ECTS: - 2. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot do wyboru Godziny: 50; ECTS: 2 3. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje poprzez bezpośredni kontakt z nauczycielem akademickim (wykłady, ćwiczenia, seminaria....) Godziny: 30; ECTS: 1,2 4. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach praktycznych np. laboratoryjne, projektowe, terenowe, warsztaty Godziny: 12; ECTS: 0,48 5. Przewidywany nakład pracy własnej (bez udziału prowadzącego lub z udziałem w ramach konsultacji) konieczny do realizacji zadań programowych przedmiotu. Godziny: 20; ECTS: 0,8 |
||
Literatura: |
1. Gradziński R., 1972. Przewodnik geologiczny po okolicach Krakowa. Warszawa. 2. Red. M. Grzegorczyk 2007. Integralna ochrona przyrody. Kraków IOP. 3. Simonides E. 2008. Ochrona przyrody. WUW. |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - Student posiada ogólną wiedzę dotyczącą form ochrony dziedzictwa geologicznego i potrzeb jego zachowania w warunkach in situ i ex situ, - Student zna prawne aspekty ochrony dziedzictwa geologicznego jako formy zabezpieczenia unikatowych form lub zjawisk, cennych na poziomie krajowym i międzynarodowym. Umiejętności: - Student potrafi korzystać z baz danych zawierających informację o formach ochrony dziedzictwa geologicznego w Polsce, - Student potrafi scharakteryzować i zaplanować obieg dokumentów przy procedurze związanej z objęciem ochroną obiektu geologicznego jako pomnika przyrody nieożywionej. Kompetencje społeczne: - Student docenia potrzebę poszerzania wiedzy w zakresie nauk o Ziemi, przy zastosowaniu nowoczesnych baz danych. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena formująca (ćwiczenia): - obecność i czynny udział w ćwiczeniach terenowych (ćw. 1-9) , - referat indywidualny dotyczący elementów geoochrony w miejscu zamieszkania studenta (ćw. 1-6). Egzamin z części wykładowej zawierający pytania otwarte i pytania testowe (około 25 pytań) przeprowadzany jest w formie pisemnej. --- 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
||
Praktyki zawodowe: |
- |
| |||||
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.