Bioklimatologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.9s2.BIO.SM.ROSXX.I |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Bioklimatologia |
Jednostka: | Katedra Ekologii, Klimatologii i Ochrony Powietrza |
Grupy: |
Ochrona środ. 2 stopień, stacj. 2 sem., fakultety |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z uwarunkowaniami klimatycznymi i bioklimatycznymi środowiska przyrodniczego z uwzględnieniem wpływu bodźców klimatycznych na warunki życia człowieka. Podczas zajęć omawiane będą podstawowe pojęcia : 1) skale klimatu mezoklimat, klimat lokalny, klimat miasta, mikroklimat, fitoklimat , mikroklimat,bioklimat, 2) bodźce klimatyczne, 3) meteoropatia, termoregulacja, rytmy biologiczne 4) typy bioklimatu i regionalizacja bioklimatyczna. Klasyfikacja pogody na potrzeby bioklimatologii na obszarze Polski, 6) możliwości wykorzystania wiedzy z zakresu bioklimatologii w różnych dziedzinach np. w planowaniu przestrzennym. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1 Wprowadzenie, definicje 2. Bodźce atmosferyczne, ich znaczenie i oddziaływanie. 3. Rytmy biologiczne 4. Wskaźniki bioklimatyczne 5. Bioklimat Polski. Regiony i typy bioklimatu Polski. 6-7. Klimat miasta. fitoklimat, klimat lasu. 8. Bioklimat uzdrowisk, balneologia, ustawa uzdrowiskowa 9. Klasyfikacja pogody dla celów bioklimatologii 10-11 Ocena warunków środowiskowych dla celów bioklimatologii 12-14. Uwarunkowania bioklimatyczne w planowaniu przestrzennym 15. Bioklimatologia urbanistyczna. Klimat pomieszczeń Egzamin Ćwiczenia: 1. Podstawowe wskaźniki klimatyczne i bioklimatyczne – wstęp. 2-3. Pomiary i obliczenia zespołowych wskaźników bioklimatycznych. 4-6. Pomiary podstawowych wskaźników bioklimatycznych - wyjazd do Garlicy Murowanej - zbieranie informacji do projektu 7. Porównanie wskaźników bioklimatycznych ze skalami odczuwalności. Sprawdzian wiedzy. 8-9 Ocena wskaźników fizjograficznych modyfikujących lokalne warunki klimatyczne na podstawie zebranych materiałów w terenie. 10-11. Projekt: Ocena klimatu wybranych wybranej miejscowości na podstawie poznanych wskaźników. 12--13. Bioklimatologia urbanistyczna. Bioklimat pomieszczeń. Uwarunkowania bioklimatyczne w planowaniu przestrzennym. 14-15. Ocena warunków środowiskowych do celów bioklimatologicznych w uzdrowisku - ocena i zaliczenie projektu Statystyka przedmiotu: 1. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot obowiązkowy Godziny: -; ECTS: - 2. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot do wyboru Godziny: 50; ECTS: 2 3. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje poprzez bezpośredni kontakt z nauczycielem akademickim (wykłady, ćwiczenia, seminaria....) Godziny: 30; ECTS: 1,2 4. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach praktycznych np. laboratoryjne, projektowe, terenowe, warsztaty Godziny: 15; ECTS: 0,6 5. Przewidywany nakład pracy własnej (bez udziału prowadzącego lub z udziałem w ramach konsultacji) konieczny do realizacji zadań programowych przedmiotu. Godziny: 20; ECTS: 0,8 |
Literatura: |
Budko: Klimat i życie. PWN Warszawa. Kozłowska-Szczęsna i in.; 1997. Bioklimatologia człowieka. PAN Warszawa Łykowski: Podstawy klimatologii stosowanej. Działy wybrane |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - Student ma rozszerzoną wiedzę z zakresu klimatologii stosowanej - ma rozszerzoną wiedzę na temat uwarunkowań klimatycznych i bioklimatycznych w różnej skali przestrzennej Umiejętności: - student posiada umiejętność wyszukiwania, analizy i twórczego opracowania zebranych informacji uwarunkowaniach bioklimatycznych - potrafi ocenić wpływ fizjografii na kształtowanie klimatu lokalnego, klimatu miasta i mikroklimatu Kompetencje społeczne: - student jest świadomy zmienności występującej w środowisku - potrafi współdziałać i pracować w grupie - posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka klimatycznego np. dla w uprawie roślin, w planowaniu przestrzennym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceny formujące (ćwiczenia): 1) Sprawdzian wiedzy z zakresu ćwiczeń 2)Ocena za wykonanie projektu w zespołach 2-3 osobowych z uwzględnieniem poprawności wykonania zadania, efektywności i organizacji pracy zespołu oraz umiejętności wykorzystania materiałów źródłowych. Ocena końcowa: średnia z ocen formujących uzyskanych na zajęciach Wykłady: 1) Egzamin pisemny - test wielokrotnego wyboru --- 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Praktyki zawodowe: |
; |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.