Historia gospodarcza
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.9s1.HIG.NI.ROSXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia gospodarcza |
Jednostka: | Zakład Polityki Społecznej i Doradztwa |
Grupy: |
Ochrona środowiska, 1 sem, niestacj. inż. obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z procesami społeczno ekonomicznymi jakie dokonywały się w dziejach rozwoju państw i społeczeństw. Poznanie ich i uporządkowanie umożliwi lepiej zrozumieć współcześnie zachodzące procesy społeczno-ekonomiczne w Polsce i na świecie. W trakcie zajęć studenci poznają: definicje i problemy rozwoju historii gospodarczej. Funkcjonowanie gospodarki w świecie antycznym i w średniowieczu. Narodziny kapitalizmu i jego konsekwencje dla rozwoju ludzkości. Istotę kryzysów ekonomicznych epoki przemysłowej i ich wpływ na dalszy rozwój gospodarczy świata. Następnie zapoznają się z skutkami politycznymi i ekonomicznymi I i II wojny światowej oraz sytuacją gospodarki światowej pod koniec XX w. i na początku XXI w. Zdobyta wiedza i umiejętności umożliwią studentom aktywne włączenie się w działalność społeczno-gospodarczych organizacji nie tylko na szczeblu lokalnym. |
Pełny opis: |
Wykłady 15 godzin: 1.Przedmiot historii gospodarczej i jej przydatność nie tylko dla ekonomistów. - 1 godzina 2.Gospodarka cywilizacji antycznych. - 1 godzina 3.Gospodarka Europejska w okresie średniowiecza. - 1 godzina 4.Ekonomiczne konsekwencje wielkich odkryć geograficznych. - 1 godzina 5.Główne procesy polityczne i gospodarcze świata i Europy w okresie rodzącego się kapitalizmu. - 1 godzina 6.Istota Rewolucji przemysłowej w Europie i Ameryce. - 1 godzina 7.Założenia liberalnej polityki gospodarczej. - 1 godzina 8.Początki przemysłu w krajach Europy Środkowo – Wschodniej. - 1 godzina 9.Kształtowanie się gospodarki kapitalistycznej na ziemiach polskich. - 1 godzina 10.Kapitalizm monopolistyczny i jego cechy. - 1 godzina 11.Pierwsza wojna światowa i jej konsekwencje polityczne i ekonomiczne. - 1 godzina 12.Istota kryzysów ekonomicznych epoki przemysłowej i ich skutki polityczne i ekonomiczne. - 1 godzina 13.Druga wojna światowa i jej konsekwencje dla świata. - 1 godzina 14.Gospodarka i polityka świata powojennego. - 1 godzina 15.Gospodarczy obraz świata na początku XXI wieku.- 1 godzina Statystyka przedmiotu: 1. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot obowiązkowy Godziny: -; ECTS: - 2. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot do wyboru Godziny: 50; ECTS: 2 3. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje poprzez bezpośredni kontakt z nauczycielem akademickim (wykłady, ćwiczenia, seminaria....) Godziny: 15; ECTS: 0,6 4. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach praktycznych np. laboratoryjne, projektowe, terenowe, warsztaty Godziny: -; ECTS: - 5. Przewidywany nakład pracy własnej (bez udziału prowadzącego lub z udziałem w ramach konsultacji) konieczny do realizacji zadań programowych przedmiotu. Godziny: 35; ECTS: 1,4 |
Literatura: |
Rondo Cameron, Larry Neal. Historia gospodarcza świata. Warszawa 2004. Historia Polityczna Świata XX wieku. Pod red. Marka Bankowicza. Kraków 2004. Mirosław Kłusek, Dokumenty do dziejów Państwowego Banku Rolnego. Tom I 1938 - 1944, Łódź 2009. Mirosław Kłusek, Dokumenty do dziejów wilanowskiej nieruchomości ziemskiej. Seria A. XX wiek. Tom I Bilanse Dóbr i Interesów Adama hr. Branickiego za lata 1928/1929, 1929/1930, 1931/1932, 1932/1933, 1933/1934, 1934/1935, 1935/1936 oraz Bilans Dóbr Wilanowskich i Interesów Adama hr Branickiego za rok 1937/1938, Kraków 2011. Mirosław Kłusek, Gustav Stresemanns Osteuropa-Politik in den Jahren 1923-1929. Unter besonderer Beruecksichtigung seines Verhaeltnisses zur UdSSR, Berlin 2011. Mirosław Kłusek, Polityka Gustawa Stresemanna wobec ZSRR w latach 1923-1929, Toruń 2007. Jan Szpak. Historia gospodarcza powszechna dla studiów ekonomicznych. Kraków 2003. Dariusz Wojnarski. Powszechna historia gospodarcza. Warszawa 2004. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - zdobyta wiedza ma umożliwić studentom wytypowanie zjawisk i procesów gospodarczych zachodzących w przeszłości, - studenci dzięki znajomości mechanizmów procesów gospodarczych zachodzących w przeszłości wiedzą jak należy interpretować występujące współcześnie tendencje w życiu społecznym i gospodarczym, - dzięki zdobytej wiedzy studenci rozpoznają czynniki determinujące współczesne determinanty rozwoju społeczno – gospodarczego. Umiejętności: - studenci rozpoznają czynniki determinujące zachowania społeczeństw w poszczególnych okresach historycznych, - studenci definiują zachowania poszczególnych społeczeństw oraz określają ich udział w rozwoju gospodarczym ludzkości, - studenci rozpoznają procesy społeczne zachodzące w w rozwoju gospodarczym świata. Kompetencje społeczne: - studenci są w stanie wskazać na działania, których zastosowanie przyczyni się do integracji gospodarczej świata, - studenci zdobywają umiejętności krytycznego oceniania procesów zachodzących współcześnie w gospodarce, - studenci uznają potrzebę znajomości procesów gospodarczych występujących w przeszłości oraz potrafią wytypować współczesne punkty konfliktogenne. |
Metody i kryteria oceniania: |
Do podstawowych kryteriów oceny studenta z wykładu zostają zaliczone: aktywność podczas prowadzonych zajęć, uczęszczanie na zajęcia oraz przedstawienie pisemnej pracy kontrolnej. W przypadku wątpliwości co do jakości przedstawionego opracowania, zostanie przeprowadzona dodatkowa rozmowa egzaminacyjna. -- 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.