Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia gospodarcza

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: R.9s1.HIG.NI.ROSXX
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia gospodarcza
Jednostka: Zakład Polityki Społecznej i Doradztwa
Grupy: Ochrona środowiska, 1 sem, niestacj. inż. obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z procesami społeczno ekonomicznymi jakie dokonywały się w dziejach rozwoju państw i społeczeństw. Poznanie ich i uporządkowanie umożliwi lepiej zrozumieć współcześnie zachodzące procesy społeczno-ekonomiczne w Polsce i na świecie. W trakcie zajęć studenci poznają: definicje i problemy rozwoju historii gospodarczej. Funkcjonowanie gospodarki w świecie antycznym i w średniowieczu. Narodziny kapitalizmu i jego konsekwencje dla rozwoju ludzkości. Istotę kryzysów ekonomicznych epoki przemysłowej i ich wpływ na dalszy rozwój gospodarczy świata. Następnie zapoznają się z skutkami politycznymi i ekonomicznymi I i II wojny światowej oraz sytuacją gospodarki światowej pod koniec XX w. i na początku XXI w. Zdobyta wiedza i umiejętności umożliwią studentom aktywne włączenie się w działalność społeczno-gospodarczych organizacji nie tylko na szczeblu lokalnym.

Pełny opis:

Wykłady 15 godzin:

1.Przedmiot historii gospodarczej i jej przydatność nie tylko dla ekonomistów. - 1 godzina

2.Gospodarka cywilizacji antycznych. - 1 godzina

3.Gospodarka Europejska w okresie średniowiecza. - 1 godzina

4.Ekonomiczne konsekwencje wielkich odkryć geograficznych. - 1 godzina

5.Główne procesy polityczne i gospodarcze świata i Europy w okresie rodzącego się kapitalizmu. - 1 godzina

6.Istota Rewolucji przemysłowej w Europie i Ameryce. - 1 godzina

7.Założenia liberalnej polityki gospodarczej. - 1 godzina

8.Początki przemysłu w krajach Europy Środkowo – Wschodniej. - 1 godzina

9.Kształtowanie się gospodarki kapitalistycznej na ziemiach polskich. - 1 godzina

10.Kapitalizm monopolistyczny i jego cechy. - 1 godzina

11.Pierwsza wojna światowa i jej konsekwencje polityczne i ekonomiczne. - 1 godzina

12.Istota kryzysów ekonomicznych epoki przemysłowej i ich skutki polityczne i ekonomiczne. - 1 godzina

13.Druga wojna światowa i jej konsekwencje dla świata. - 1 godzina

14.Gospodarka i polityka świata powojennego. - 1 godzina

15.Gospodarczy obraz świata na początku XXI wieku.- 1 godzina

Statystyka przedmiotu:

1. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot obowiązkowy Godziny: -; ECTS: -

2. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot do wyboru Godziny: 50; ECTS: 2

3. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje poprzez bezpośredni kontakt z nauczycielem

akademickim (wykłady, ćwiczenia, seminaria....) Godziny: 15; ECTS: 0,6

4. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach praktycznych np. laboratoryjne,

projektowe, terenowe, warsztaty Godziny: -; ECTS: -

5. Przewidywany nakład pracy własnej (bez udziału prowadzącego lub z udziałem w ramach konsultacji) konieczny do

realizacji zadań programowych przedmiotu. Godziny: 35; ECTS: 1,4

Literatura:

Rondo Cameron, Larry Neal. Historia gospodarcza świata. Warszawa 2004.

Historia Polityczna Świata XX wieku. Pod red. Marka Bankowicza. Kraków 2004.

Mirosław Kłusek, Dokumenty do dziejów Państwowego Banku Rolnego. Tom I 1938 - 1944, Łódź 2009.

Mirosław Kłusek, Dokumenty do dziejów wilanowskiej nieruchomości ziemskiej. Seria A. XX wiek. Tom I Bilanse Dóbr i Interesów Adama hr. Branickiego za lata 1928/1929, 1929/1930, 1931/1932, 1932/1933, 1933/1934, 1934/1935, 1935/1936 oraz Bilans Dóbr Wilanowskich i Interesów Adama hr Branickiego za rok 1937/1938, Kraków 2011.

Mirosław Kłusek, Gustav Stresemanns Osteuropa-Politik in den Jahren 1923-1929. Unter besonderer Beruecksichtigung seines Verhaeltnisses zur UdSSR, Berlin 2011.

Mirosław Kłusek, Polityka Gustawa Stresemanna wobec ZSRR w latach 1923-1929, Toruń 2007.

Jan Szpak. Historia gospodarcza powszechna dla studiów ekonomicznych. Kraków 2003.

Dariusz Wojnarski. Powszechna historia gospodarcza. Warszawa 2004.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- zdobyta wiedza ma umożliwić studentom wytypowanie zjawisk i procesów gospodarczych zachodzących w przeszłości,

- studenci dzięki znajomości mechanizmów procesów gospodarczych zachodzących w przeszłości wiedzą jak należy interpretować występujące współcześnie tendencje w życiu społecznym i gospodarczym,

- dzięki zdobytej wiedzy studenci rozpoznają czynniki determinujące współczesne determinanty rozwoju społeczno – gospodarczego.

Umiejętności:

- studenci rozpoznają czynniki determinujące zachowania społeczeństw w poszczególnych okresach historycznych,

- studenci definiują zachowania poszczególnych społeczeństw oraz określają ich udział w rozwoju gospodarczym ludzkości,

- studenci rozpoznają procesy społeczne zachodzące w w rozwoju gospodarczym świata.

Kompetencje społeczne:

- studenci są w stanie wskazać na działania, których zastosowanie przyczyni się do integracji gospodarczej świata,

- studenci zdobywają umiejętności krytycznego oceniania procesów zachodzących współcześnie w gospodarce,

- studenci uznają potrzebę znajomości procesów gospodarczych występujących w przeszłości oraz potrafią wytypować współczesne punkty konfliktogenne.

Metody i kryteria oceniania:

Do podstawowych kryteriów oceny studenta z wykładu zostają zaliczone: aktywność podczas prowadzonych zajęć, uczęszczanie na zajęcia oraz przedstawienie pisemnej pracy kontrolnej. W przypadku wątpliwości co do jakości przedstawionego opracowania, zostanie przeprowadzona dodatkowa rozmowa egzaminacyjna.

--

1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U

lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej.

2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów

kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej.

3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub

K) efektów kształcenia (średnio 61-70%).

4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad

dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%).

UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego

przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami

formalnymi.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)