Prognozowanie i modelowanie produkcji roślinnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.9Z7.A296.SI.RROAE | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Prognozowanie i modelowanie produkcji roślinnej | ||
Jednostka: | Katedra Szczegółowej Uprawy Roślin | ||
Grupy: |
Rolnictwo, 7 sem, stacj. inż. fakultety |
||
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest poznanie metod szacowania plonu ważniejszych roślin uprawnych oraz wybranych modeli deterministycznych opisujących przebieg procesów w układzie gleba-roślina-atmosfera.W czasie zajęć zostaną omówione cele i zadania prognozowania, zostanie przeprowadzony przegląd metod prognostycznych (metody matematyczne i niematematyczne). Omówione zostaną wybrane metody stosowane w prognozowaniu plonowania roślin w Polsce i w wybranych krajach UE oraz zostaną scharakteryzowane etapy i cele modelowania, przegląd wybranych modeli deterministycznych, jak również wykorzystanie technik teledetekcyjnych w prognozowaniu. Cele kształcenia: umiejętność szacowania plonu wybranych roślin rolniczych, zrozumienie funkcjonowania modeli deterministycznych wykorzystywanych w produkcji roślinnej |
||
Pełny opis: |
Tematy wykładów: 1.Cele i zadania prognozowania w rolnictwie. 2.Przegląd i założenia metod prognostycznych. 3.Metodyka szacunku produkcji stosowana przez GUS i w wybranych krajach UE. 4.Prognozowanie wielkości plonu ziarna zbóż. 5.Prognozowanie plonowania roślin okopowych. 6.Prognozowanie plonowania roślin strączkowych i rzepaku. 7.Prognozowanie plonowania roślin pastewnych, łąk i pastwisk. 8.Założenia, cele i etapy modelowania wzrostu i rozwoju roślin. 9.Gromadzenie danych empirycznych dla celów modelowania, 10. Statystyki oceniające kalibrację i weryfikację modeli 11. Charakterystyka wybranych modeli deterministycznych (WOFOST, EPIC, DSSAT, APSIM, Daisy i inne) 12. Struktura operacyjna modelu WOFOST. Rozwój roślin. 13. Symulacja produkcji potencjalnej i limitowanej niedoborem wody w modelu WOFOST/ elementy bilansu wodnego/ i zawartością składników pokarmowych 14.Wykorzystanie teledetekcji w prognozowaniu i modelowaniu 15.Wykorzystanie teledetekcji w prognozowaniu i modelowaniu Tematy ćwiczeń: 1.Analiza stanu zasiewu zbóż w okresach przydatnych do prognozowania 2.Określenie zróżnicowania masy i liczby ziarniaków w kłosie oraz ich masy 1000 nasion 3.Obliczanie plonu zbóż w etapach prognozy 4.Określenie zróżnicowania wymiarów i masy bulw ziemianka i korzeni buraka 5.Obliczanie plonu roślin okopowych 6.Określenie elementów strukturalnych oraz prognozowanie plonu: rzepaku, grochu i bobiku 7.Obliczanie plonu runi użytków zielonych i roślin pastewnych z upraw polowych 8.Przygotowanie plików danych meteorologicznych dla różnych programów symulacyjnych. Obliczanie czasu termalnego 9.Przygotowanie plików danych odnośnie właściwości fizycznych i chemicznych gleby. Przegląd charakterystyk roślinnych w różnych programach symulacyjnych 10.Obliczanie gromadzenia suchej masy na przykładzie prostego modelu wzrostu i rozwoju roślin. Obliczanie fotosyntezy, oddychania bytowego i wzrostowego 11.Erozja gleby /model USLE/ 12.Elementy bilansu wodnego w modelach wzrostu i rozwoju roślin. 13.Wykonanie kalibracji wybranych parametrów modelu WOFOST w oparciu o dane empiryczne. 14.Obliczanie statystyk charakteryzujących skuteczność modelowania 15.Zaliczenie |
||
Literatura: |
Stańko S., 1994. Prognozowanie w rolnictwie. Wyd. SGGW, Warszawa. Analiza stosowalności zagranicznych metod prognozowania plonów w warunkach Polski. IUNG Pulawy, 1996 (praca zbiorowa) Materiały unieszczane przez wykładowców na stronie internetowej. B.Kulig. 2008 (w druku). Modelowanie wzrostu i rozwoju roślin (materiały do ćwiczen i wykładów - skrypt zostanie udostępniony w wersji elektronicznej do czasu jego wydania) |
||
Efekty uczenia się: |
wiedza: 1) student posiada ogólną wiedzę o metodach szacunku plonowania roślin i modelach roślinnych 2) identyfikuje i charakteryzuje główne determinanty plonowania roślin rolniczych umiejętności: 3) szacuje plony roślin i stopień przezimowania plantacji 4) oblicza wydajność fotosyntetyczną łanu 5) wykonuje symulację plonowania roślin w zadanych warunkach siedliskowych kompetencje społeczne: 6) organizuje pracę w małym zespole w celu wykonania określonego zadania, 7) docenia potrzebę ciągłego poszerzania zakresu wiedzy oraz zastosowania technologii informacyjnych w naukach rolniczych |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Oceny formułujące (ćwiczenia): 1) Oceny za wykonanie zadań obliczeniowych (rozwiązywanych indywidualne i w zespołach 2-3 osobowych) uwzględniana będzie poprawność rozwiązania, efektywność pracy i stopień wykorzystania komputera do rozwiązywania zadań. 2) Projekty i opracowania indywidualne Ocena końcowa: średnia ocen formułujących uzyskanych na zajęciach. Wykłady: egzamin pisemny (zadania problemowe lub/i obliczeniowe). |
| |||||
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.