Socjologia wsi i rolnictwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.9SWR.3S.NL.RZAXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Socjologia wsi i rolnictwa |
Jednostka: | Zakład Polityki Społecznej i Doradztwa |
Grupy: |
Zarządzanie, 3 sem, niestacj. licencjat, fakultety |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie słuchaczy z regułami, jakie rządzą procesem rozwoju społeczno-gospodarczego, z miejscem wsi i rolnictwa w tym procesie oraz przekształceniami, jakim wieś i rolnictwo podlegają; a także ze specyfiką środowiska społecznego wsi oraz obecnymi problemami wsi i rolnictwa w Polsce. Przedmiot obejmuje następujące grupy problemów: -Rolnictwo i wieś w globalnym procesie rozwoju gospodarczego i społecznego -Wieś i rolnictwo w okresie przedindustrialnym -Przemiany wsi i rolnictwa w toku industralizacji i urbanizacji kraju -Współczesna wieś polska w obliczu gospodarki rynkowej oraz integracji europejskiej -Badanie społecznych i gospodarczych problemów wsi i rolnictwa (ćwiczenia) |
Pełny opis: |
Wykłady (10 godzin): 1-2. Początki rolnictwa. Rolnictwo jako podstawa gospodarki w czasach przedhistorycznych, w starożytności i w średniowieczu. Czasy nowożytne: początki industrializacji i rola Europy w tym procesie. 3-4. Miejsce rolnictwa i jego charakter w gospodarce przedindustrialnej. Struktura społeczno-ekonomiczna wsi Tradycyjne gospodarstwo chłopskie, jego cechy i funkcje 5-6. Tradycyjna rodzina chłopska oraz społeczność wioskowa – ich cechy i funkcje. Kultura ludowa. System wartości, psychika i mentalność mieszkańców dawnej wsi. 7-8. Rodzina chłopska i społeczność wioskowa w procesie przeobrażeń. Problemy społeczne i demograficzne wsi. Przeobrażenia kulturowe, impakt kultury masowej. Przejawy dysharmonii kulturowej oraz dezintegracji środowisk lokalnych. 9-10. Rozwój regionalny a rozwój lokalny. Strategie rozwoju gmin wiejskich. Problem aktywizacji środowisk lokalnych. Instytucjonalne formy wspierania rozwoju. Psychospołeczne i kulturowe uwarunkowania rozwoju lokalnego. Ćwieczenia: ( 5 godzin) 1. Kapitał ludzki, społeczny i kulturowy mieszkańców wsi w Polsce. 2. Wieś i rolnictwo - historia najnowsza 3. Obszary wiejskie i ich funkcje 4. Sytuacja ludzi starych w rodzinach wiejskich w Małopolsce 5. Polityka społeczna w samorządzie lokalnym |
Literatura: |
1. Gorlach. K., 2004. Socjologia obszarów wiejskich, problemy i perspektywy. Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Warszawa. 2. Kocik L. 2000. Między przyrodą, zagrodą i społeczeństwem. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 3. Bukraba-Rylska I., 2008. Socjologia wsi polskiej. Wysawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 4. Kocik L., 2006. Rodzina w obliczu wartości i wzorów życia ponowoczesnego świata. Oficyna Wydawnicza AFM. Kraków |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - student posiada podstwową wiedzę na temat aktualnych społecznych problemów współczesnej wsi polskiej; - student dysponuje wiedzą nt przeobrażeń kulturowych na wsi oraz dezintegracji środowisk lokalnych; Umiejętności: - student posiada umiejętności potrzebne do realizacji badań z zakresu społeczno – ekonomicznych problemów wsi i rolnictwa. - student potrafi scharakteryzować tradycyjną wieś, gospodarstwo i rodzinę chłopską oraz mentalność tradycyjnego chłopa; Kompetencje społeczne: - studenci zdobywają kompetencje w zakresie planowania badań ankietowych - studenci organizują pracę w małym zespole (4-5-osobowym) w celu skonstruowania kwestionariusza do badań; |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia: - ocena skonstruowanego przez studentów kwestionariusza wywiadu o tematyce z zakresu społeczno – ekonomicznych problemów wsi i rolnictwa. Wykłady: Ocena końcowa - egzamin pisemny składajacy sie z otwartych pytań problemowych. Bilans nakładu pracy studenta: - wykłady – 10 godz. - ćwiczenia – 5 godz. - egzamin końcowy - 2 godz. - konsultacje - 4 godz Razem: 21 godz.: 25 = 0,8 (czyli 1 pkt ECTS) - przygotowanie się do ćwiczeń (do dyskusji, przegląd literatury, zapoznanie się z metodyką obliczeń itp.), - 10 godz. - penetracja literatury - 5 godz. - przygotowanie się do egzaminu końcowego - 10 godz. Razem godz. praktyczne: 25 godz. : 25 = 1,0 (czyli 1 pkt ECTS) OGÓŁEM: 2 pkt ECTS |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.