Ochrona roślinnych zasobów genowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.9S6.ORZG.NI.ROSXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ochrona roślinnych zasobów genowych |
Jednostka: | Katedra Hodowli Roślin i Nasiennictwa |
Grupy: |
Ochrona środowiska, 6 sem, niestacj. inż. fakultety |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami z zakresu gromadzenia, organizacji, znaczenia i wykorzystania genowych zasobów roślin uprawnych. Podczas wykładów przedstawione zostanie znaczenie i sposób wykorzystania różnorodności biologicznej w rolnictwie ze szczególnym uwzględnieniem erozji genetycznej, jej przyczyn i sposobów zapobiegania. Studenci poznają metody, zakres, problemy i organizację ochrony roślinnych zasobów genowych w świecie i w Polsce. Podane zostaną przykłady, metody i korzyści wynikające z wykorzystania dzikich i miejscowych źródeł genetycznej zmienności w hodowli nowych odmian rolniczych. |
Pełny opis: |
Szczegółowy program wykładów: 1-2. Wiadomości wprowadzające: czynniki kształtujące zmienność genetyczną, najstarsze gatunki roślin uprawnych, rejony pochodzenia roślin uprawnych, teoria Wawiłowa i jej modyfikacje, 3-4. Różnorodność biologiczna w rolnictwie i jej znaczenie: zmniejszanie się różnorodności wśród uprawianych gatunków, zależność między bioróżnorodnością i polaryzacją rolnictwa, erozja genetyczna upraw polowych i jej przyczyny, początki i historia prowadzenia kolekcji roślin uprawnych, Konwencja "O ochronie różnorodności biologicznej", 5-6. Metody i zakres ochrony roślinnych zasobów genowych, część I: ochrona "ex situ", cel i przedmiot ochrony, stan istniejący, ekspedycje, banki genów, metody przechowywania, ocena materiałów kolekcyjnych, zastosowanie współczesnych technik, 7-9. Metody i zakres ochrony roślinnych zasobów genowych, część II: liczba i sposób przechowywanych obiektów u różnych gatunków, zakres ochrony roślinnych zasobów w Polsce i świecie, charakterystyka zmienności zasobów genowych, dryf genetyczny, efektywna wielkość populacji, erozja w bankach genów i jej przyczyny, ochrona "in situ", systemy dokumentacji, 10-12. Organizacja ochrony roślinnych zasobów genowych w Polsce i w świecie: instytucje zajmujące się zachowaniem bioróżnorodności, współpraca krajowa i międzynarodowa, organizacje i programy międzynarodowe, instytucje realizujące program ochrony, regulacje prawne, 13-15. Wykorzystanie plazmy zarodkowej roślin użytkowych. Zadania banków genów i zakres udostępniania materiałów. Przykłady, zakres i sposób wykorzystania dzikich i miejscowych źródeł zmienności w hodowli roślin. Korzyści wynikające z wykorzystania roślinnych zasobów genowych. Statystyka przedmiotu: 1. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot obowiązkowy Godziny: -; ECTS: - 2. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot do wyboru Godziny: 100; ECTS: 4 3. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje poprzez bezpośredni kontakt z nauczycielem akademickim (wykłady, ćwiczenia, seminaria....) Godziny: 20; ECTS: 0,8 4. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach praktycznych np. laboratoryjne, projektowe, terenowe, warsztaty Godziny: 5; ECTS: 0,2 5. Przewidywany nakład pracy własnej (bez udziału prowadzącego lub z udziałem w ramach konsultacji) konieczny do realizacji zadań programowych przedmiotu. Godziny: 80; ECTS: 3,2 |
Literatura: |
Góral H. 2009. Znaczenie zmienności w hodowli roślin i ochrona zasobów genowych. W: B. Michalik (red.) Hodowla roślin z elementami genetyki i biotechnologii, PWRiL, Poznań, 136 - 144. Podyma W. 2001. Ochrona zasobów genowych. W: S. Malepszy (red.) Biotechnologia roślin, PWN, Warszawa, 549-559. Zesz. Probl. Post. Nauk. Roln. 1998, zeszyt 463. Zesz. Probl. Post. Nauk. Roln. 2004, zeszyt 497. Zesz. Probl. Post. Nauk. Roln. 2007, zeszyt 517. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - student posiada podstawową wiedzę z zakresu gromadzenia, organizacji, znaczenia i wykorzystania genowych zasobów roślin uprawnych, - charakteryzuje metody ochrony, - wymienia techniki stosowane w ochronie, Umiejętności: - student rozumie potrzebę ochrony zasobów genowych roślin uprawnych, - ocenia korzyści wynikające z wykorzystania dzikich i miejscowych źródeł genetycznej zmienności w hodowli nowych odmian rolniczych, Kompetencje społeczne: - student jest wrażliwy na zachowanie naturalnych zasobów genowych roślin uprawnych i docenia potrzebę poszerzania i propagowania wiedzy w tym zakresie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: Ocena podsumowująca: rozbudowany test pisemny uwzględniający podstawowe pojęcia, cel, metody, zakres i organizację ochrony roślinnych zasobów genowych oraz opis przykładów wykorzystania dzikich i miejscowych źródeł genetycznej zmienności w hodowli nowych odmian rolniczych. -- 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.