Rozwój cywilizacji świata
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.9L4.RCS.NI.ROSXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rozwój cywilizacji świata |
Jednostka: | Zakład Polityki Społecznej i Doradztwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Głównym celem przedmiotu jest uświadomienie czym jest cywilizacja oraz co decyduje o stopniu ucywilizowania.Bardzo ważnym jest również wyrobienie u studentów przekonania, że cywilizację należy postrzegać jako relację pomiędzy jednym gatunkiem a jego naturalnym otoczeniem tak przekształconym, aby mu służyło. Omówienie pojęć „cywilizacja" i „cywilizacje" i uzasadnienie celowości zajmowania się tą dziedziną wiedzy. Przedstawienie poszczególnych etapów rozwoju cywilizacji świata. Następnie zaprezentowanie nie tylko rozwoju społecznego i kulturowego na szeroką skalę będącego udziałem elit, ale również przedstawienie relacji pomiędzy ludnością a jej otoczeniem. |
Pełny opis: |
Wykład: 1.Żądza cywilizowania - 2 godz. 2.Bliski Wschód - sto wieków nieustannej wytrwałości - 2 godz. 3.Chiny, światło Dalekiego Wschodu - 2 godz. 4.Świat Indii - 2 godz. 5.Cud grecki - 2 godz. 6.Rzym - wzorzec niedościgniony - 2 godz. 7.Narodziny islamu - 2 godz. 8.Pytanie o dzisiejszy islam - 2 godz. 9.Nieznane imperia Dalekiej Azji - 2 godz. 10.Chrześcijaństwo promieniujące - 2 godz. 11.Blaski i cienie Półwyspu Iberyjskiego - 2 godz. 12.Mało brakowało aby świat mówił po francusku - 2 godz. 13.Rosja - "Trzeci Rzym"? - 2 godz. 14.Angielski - język, który podbija świat - 2 godz. 15.Czy są wzorcowe społeczeństwa? - 2 godz. |
Literatura: |
Filipe Fernandez-Armesto. Cywilizacje. Warszawa 2008. Jean Mathiex. Wielkie Cywilacje. Rozkwit i upadek imperiów. Warszawa 2008. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - zdobyta wiedza ma umożliwić studentom wytypowanie zjawisk i procesów cywilizacyjnych zachodzących wprzeszłosci, - studenci dzięki znajomości mechanizmów i procesów zachodzących w przeszłości wiedzą jak należy interpretować występujące współcześnie tendencje w życiu społecznym i gospodarczym, - dzięki zdobytej wiedzy studenci rozpoznają czynniki determinujace współczesne procesy rozwoju cywilizacyjnego. Umiejętności: - studenci rozpoznają czynniki determinujace zachowania społeczeństw w poszczególnych cywilizacjach, - studenci definiują zachowania poszczególnych cywilizacji oraz określają ich udział w rozwoju ludzkości, - studenci rozpoznają procesy cywilizacyjne zachodzące w przeszłości. Kompetencje społeczne: - studenci są w stanie wskazać na działania, których zastosowanie przyczyni się do integracji współczesnych cywilizacji, - studenci zdobywają umiejętności krytycznego oceniania procesów cywilizacyjnych zachodzących współcześnie, - studenci uznają potrzebę znajomości procesów cywilizacyjnych występujących w przeszłości oraz potrafią wytypować współczesne punkty konfliktogenne. |
Metody i kryteria oceniania: |
Do podstawowych kryteriów oceny studentów zostają zaliczone: - aktywność podczas prowadzonych zajęć, - przedstawienie pisemnej pracy kontrolnej, - rozmowa egzaminacyjna jako czynnik uzupełniający końcową ocenę. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.