Podstawy makroekonomii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.9L2.PME.SL.RZAXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy makroekonomii |
Jednostka: | Katedra Ekonomii i Gospodarki Żywnościowej |
Grupy: |
Zarządzanie, 2 sem, stacj. licencjat fakultety |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi zagadnieniami makroekonomicznymi, tak aby umieli krytycznie i analitycznie myśleć w kategoriach makroekonomii oraz rozumieli politykę gospodarczą współczesnych państw. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Przedmiot makroekonomii. Zakres i metody analizy. Problemy gospodarki światowej - 2 godz. 2. Główne teorie makroekonomiczne - 3 godz. 3. Ruch okrężny i dochód narodowy. Podstawowe tożsamości makroekonomiczne. PKB, a dobrobyt społeczny - 3 godz. 4. Planowane inwestycje, oszczędności - wpływ na równowagę na rynku dóbr i proces dostosowań w sytuacjach braku równowagi. Mechanizm mnożnika - 2 godz. 5. Pieniądz - pojęcie, funkcje, rodzaje i systemy pieniężne. Równowaga na rynku pieniądza. System bankowy - 3 godz. 6. Inflacja. Monetarystyczna teoria inflacji. Inflacja a bezrobocie. Krzywa Phillipsa. Polityka antyinflacyjna - 2 godz. Ćwiczenia: 1.Dochód narodowy i jego kategorie. Rachunek dochodu narodowego - 2 godz. 2.Determinanty dochodu narodowego - 2 godz. 3.Polityka monetarna państwa, rola Banku Centralnego, stosowane instrumenty oddziaływania - 2 godz. 4.Rynek pracy i bezrobocie. Polityka zatrudnienia i zwalczanie bezrobocia - 3 godz. 5.Deficyt budżetowy. Wpływ podatków i wydatków na poziom dochodu narodowego - 2 godz. 6.Wzrost i rozwój gospodarczy. Cykle koniunkturalne , rodzaje i przyczyny powstawania,polityka antycykliczna - 2 godz. 7.Handel zagraniczny, bilans płatniczy, korzyści wymiany - 1 godz. 8. Kolokwium zaliczeniowe II - 1 godz. |
Literatura: |
1.D. Begg, S. Fischer, R. Dornbusch. Ekonomia T.2. Makroekonomia. PWE, W-wa 2007. 2.P. Samuelson, W. Nordhaus. Ekonomia T. 1 i 2. PWN, W-wa 2006. 3.M. Burda, Ch. Wypłosz. Makroekonomia. Podręcznik europejski. PWE, Wa-wa 1999. 4.R. Hall, J. Taylor. Makroekonomia. Teoria funkcjonowania i polityka. PWN, W-wa, 2006. 5.Podstawy ekonomii. pod redakcją R.Milewski. Wyd. PWN. W-wa 1998. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu (wykłady + ćwiczenia) student: A/ wiedza: - definiuje podstawowe pojęcia makro i mikroekonomiczne, - identyfikuje najważniejsze problemy społeczno-ekonomiczne współczesnego świata, - rozumie dylematy polityki społeczno-gospodarczej państw o różnym poziomie rozwoju. B/ umiejętności: - oblicza podstawowe mierniki makroekonomiczne (Dochód Narodowy, Produkt Narodowy Netto, Produkt Narodowy Brutto, Produkt Krajowy Brutto, Dochody Osobiste), - wskazuje najważniejsze makroekonomiczne współzależności (inflacja a bezrobocie, konsumpcja i oszczędności, inwestycje a wzrost gospodarczy itp.), - opisuje zasady funkcjonowania współczesnego systemu bankowego (struktura i funkcje Banku Centralnego oraz rodzaje banków komercyjnych), - prawidłowo definiuje deficyt budżetowy i dług publiczny. C/ kompetencje społeczne: - docenia znaczenie mechanizmów i praw ekonomicznych oraz rolę polityki gospodarczej w procesach makroekonomicznych, - ma świadomość ciągłych zmian zachodzących w gospodarce i wynikającej z nich konieczności nieustannej obserwacji rynku, - zna i rozumie odmienność oraz różnorodność interesów ekonomicznych podmiotów gospodarczych, a także ich skutków społecznych (napięć, konfliktów, nierówności) i środowiskowych (zjawisko internalizacji efektów zewnętrznych). - posiada umiejętność wystąpień publicznych, argumentowania i uzasadniania swych wypowiedzi oraz współpracy w grupie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń: 1.Zaliczenie ćwiczeń ( oceny cząstkowe ): -aktywność na zajęciach obejmująca także materiał i zadania zadane do pracy własnej. -kolokwium pisemne, które wymaga systematycznej pracy i sprawdza znajomość najważniejszych kategorii ekonomicznych, związków przyczynowo - skutkowych, a szczególnie umiejętność ich praktycznego zastosowania w konkretnych sytuacjach i zdarzeniach gospodarczych oraz umiejętność rozwiązywania prostych zadań i prawidłowej interpretacji otrzymanych wyników. Skala ocen podana na początku semestru. 2,0 brak przygotowania do zajęć w semestrze oraz uzyskana ocena niedostateczna ze sprawdzianu zaliczeniowego (poniżej 60% pozytywnych odpowiedzi) 3,0 dostateczne przygotowanie do zajęć z zadanego materiału oraz uzyskanie punktacji ze sprawdzianu zaliczeniowego na poziomie 60-75% poprawnych odpowiedzi 4,0 duża aktywność oraz dobre przygotowanie do zajęć z zadanego materiału oraz uzyskanie punktacji ze sprawdzianu zaliczeniowego na poziomie 75-90% poprawnych odpowiedzi 5,0 systematyczne przygotowanie do ka¿dych zajęć z zadanego materiału oraz uzyskanie punktacji ze sprawdzianu zaliczeniowego na poziomie powyżej 90% poprawnych odpowiedzi. 2. Wykłady - egzamin pisemny, który sprawdza opanowanie i rozumienie zasad funkcjonowania gospodarki wolnorynkowej. 2,0 punktacja uzyskana w trakcie egzaminu pisemnego poniżej 60% pozytywnych odpowiedzi. 3,0 punktacja uzyskana w trakcie egzaminu pisemnego 60-75% pozytywnych odpowiedzi 4,0 punktacja uzyskana w trakcie egzaminu pisemnego 75-90% pozytywnych odpowiedzi 5,0 punktacja uzyskana w trakcie egzaminu pisemnego na poziomie przekraczającym 90% poprawnych odpowiedzi. Bilans nakładu pracy studenta: - wykłady - 15 godz. - ćwiczenia - 15 godz. Razem: 30 godz. : 30 = 1,0 (czyli 1 pkt. ECTS) - przygotowanie do ćwiczeń - 15 godz. - przygotowanie do egzaminu - 15 godz. Razem godz. praktyczne : 30 godz. : 30 = 1,0 (czyli 1 pkt. ECTS) OGÓŁEM: 2 pkt. ECTS |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.