Żywienie człowieka i podstawy gastronomii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.7s.ZCZ.SI.RROTX.T |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Żywienie człowieka i podstawy gastronomii |
Jednostka: | Katedra Żywienia Człowieka |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z dominującymi zagadnieniami w nauce żywienia człowieka i technologii gastronomicznej: (a) zawartością składników odżywczych w żywności i stopniem ich przyswajalności, (b) przebiegiem procesów trawienia, wchłaniania i metabolizmu tych składników, (c) zapotrzebowaniem na składniki odżywcze w zależności od płci, wieku, stanu fizjologicznego, (d) podstawowymi metodami obróbki technologii gastronomicznej (e) oceną sposobu żywienia i stanu odżywiania człowieka oraz zasadami racjonalnego żywienia z wybranymi elementami profilaktyki żywieniowej. Podczas zajęc zostaną omówione zagadnienia związane z zawartością skladników odżywczych w żywnośi, przemianą materii i metabolizmem oraz przyswajalnością i ich funkcjami biologicznymi. Omówione zostaną także normy żywienia oraz zasady planowania i organizacji żywienia indywidualnego i zbiorowego. |
Pełny opis: |
1; Podstawowy skład chemiczny żywności: składniki pokarmowe żywności oraz podstawowy skład chemiczny ciała człowieka; 2; Elementy anatomii i fizjologii przewodu pokarmowego człowieka, ogólna charakterystyka procesów trawienia i wchłaniania w przewodzie pokarmowym człowieka; 3; Przemiana materii: węglowodany, białka, tłuszcze; 4; Przemiana energii: bilans energii, masa ciała i jej regulacja; 5; Przyswajalność i funkcje biologiczne podstawowych składników mineralnych; 6; Przyswajalność i funkcje biologiczne witamin (witaminy rozpuszczalne w wodzie i tłuszczach); 7; Normy żywieniowe; 8; Zasady planowania i organizacji żywienia; 9; Ocena sposobu żywienia i stanu odżywiania; 10; Żywienie jako czynnik rozwoju wybranych chorób oraz aktualne zalecenia żywieniowe dla populacji polskiej; 11; Wymagania higieniczno-sanitarne w produkcji żywności; 12; Podstawowe procesy cieplne stosowane w technologii gastronomicznej; 13; Wpływ różnych metod obróbki kulinarnej na jakość potraw z mięsa, drobiu i ryb; 14; Wykorzystanie warzyw i owoców w technologii gastronomicznej; 15; Wykorzystanie nasion roślin strączkowych i grzybów w technologii gastronomicznej; ćwiczenia 1; Ocena wartości odżywczej produktów spożywczych; 2; Przemiana materii i jej bilans, obliczanie dobowego wydatku energetycznego; 3; Oznaczanie wartości energetycznej wybranych produktów spożywczych i potraw; 4; Badanie działania enzymów trawiennych; 5; Równowaga kwasowo-zasadowa w organizmie człowieka; 6; Metody oznaczania wartości odżywczej białka; 7; Analiza ilościowa tłuszczów właściwych; 8; Planowanie żywienia poprzez układanie jadłospisów dla różnych grup ludności; 9; Jakościowe i ilościowe metody oceny sposobu żywienia; 10; Ocena stanu odżywiania- badania antropometryczne i biochemiczne; 11; Zmiany barwy produktów żywnościowych podczas przygotowania potraw; 12; Przyprawy i ich rola w technologii gastronomicznej; 13; Strukturotwórcza rola jaj w technologii gastronomicznej; 14; Wykorzystanie tłuszczy oraz substancji zagęszczających w technologii gastronomicznej; 15; Zasady sporządzania i przechowywania surówek i sałatek; Statystyka przedmiotu: 1. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot obowiązkowy Godziny: -; ECTS: - 2. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot do wyboru Godziny: 50; ECTS: 2 3. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje poprzez bezpośredni kontakt z nauczycielem akademickim (wykłady, ćwiczenia, seminaria....) Godziny: 30; ECTS: 1,2 4. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach praktycznych np. laboratoryjne, projektowe, terenowe, warsztaty Godziny: -; ECTS: - 5. Przewidywany nakład pracy własnej (bez udziału prowadzącego lub z udziałem w ramach konsultacji) konieczny do realizacji zadań programowych przedmiotu. Godziny: 20; ECTS: 0,8 |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Gawęcki J., Hryniewiecki L. (2010).Żywienie człowieka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 2. Jarosz M., Bułhak-Jachymczyk B. (2008) Normy żywienia człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 3. Pisulewski P. M., Pysz M. (2008) Żywienie człowieka. Zbiór ćwiczeń. Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Krakowie. 4. Zalewski S. (1997) Podstawy technologii gastronomicznej. Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa Literatura uzupełniająca: 1. Hasik J., Gawęcki J. (2010). Żywienie człowieka zdrowego i chorego. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 2. Kunachowicz H., Nadolna I., Iwanow K., Przygoda B. (2008). Wartość odżywcza wybranych produktów spożywczych i typowych potraw. Wydawnictwo PZWL, Warszawa, |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Potrafi sklasyfikować i omówić właściwości, źródła i rolę w żywieniu człowieka składników odżywczych 2. Rozpoznaje i rozróżnia metody oceny sposobu żywienia i stanu odżywienia 3. Podsiada wiedzę o metodach obróbki kulinarnej i technologicznej żywności Umiejętności: 1. Potrafi obliczać parametry charakterystyczne dla procesów fizjologicznych 2. Potrafi zastosować w praktyce poszczególne procesy kulinarno-technologiczne 3. Potrafi zaplanować i zaprojektować żywienie indywidualne i zbiorowe Kompetencje społeczne: 1. Potrafi pracować w grupie i kierować małym zespołem 2. Rozumie potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy z zakresu studiowanego przedmiotu |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceny formujące (ćwiczenia): 1. Oceny za wykonane działania realizowane indywidualnie i w zespołach dwuosobowych w trakcie prac nad sprawozdaniami z ćwiczeń. Wyznacznikiem oceny będzie efektywność i organizacja zespołu oraz umiejętność korzystania z materiałów źródłowych, 2. Poprawność wykonania prac oraz oceny z kolokwiów. Ocena końcowa (formująca): 1. Średnia z ocen formujących Wykłady: Ocena podsumowująca: egzamin pisemny z całości wiedzy przedstawionej na wykładach i ćwiczeniach (zadania problemowe, tworzenie krótkich definicji, rozwiązywanie przedstawionych zagadnień). 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.