Wpływ czynników antropogenicznych i jakości gleby na produkcję pierwotną
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.7s.WCA.SI.RBIOY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wpływ czynników antropogenicznych i jakości gleby na produkcję pierwotną |
Jednostka: | Wydział Rolniczo-Ekonomiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Pełny opis: |
Wykłady Tematyka zajęć 1. Definicja produkcji pierwotnej brutto i netto i czynniki wpływające na jej wielkość 2. Czynniki środowiskowe decydujące o cechach jakościowych roślin 3. Wpływ nawożenia mineralnego i naturalnego na cechy jakościowe roślin zbóż 4. Wpływ nawożenia mineralnego i naturalnego na cechy jakościowe roślin okopowych 5. Wpływ nawożenia mineralnego i naturalnego na cechy jakościowe roślin przemysłowych 6. Wpływ nawożenia mineralnego i naturalnego na cechy jakościowe roślinności użytków zielonych 7. Znaczenie i zużycie środków ochrony roślin, ich podział 8. Zasady stosowania pestycydów w integrowanej ochronie oraz ich wykorzystanie w produkcji rolniczej 9. Uboczne skutki stosowania środków chemicznej ochrony roślin 10. Przydatność glebowych zasobów Polski do produkcji pierwotnej 11. Usługi ekosystemowe dostarczane przez glebę 12. Antropogeniczne przyczyny wyłączania i degradacji gleb z produkcji pierwotnej 13. Ochrona zasobów materii organicznej w glebie 14. Ochrona zasobów wodnych w glebie 15. Zmiany środowiskowe a zmiany glebowych warunków uprawy roli, Ćwiczenia audytoryjne i specjalistyczne Tematyka zajęć 1. Ustawa o nawozach i nawożeniu, Dyrektywa azotanowa 2. Zasady bezpiecznego stosowania nawozów mineralnych w świetle KDPR 3. Zasoby biomasy i innych materiałów ubocznych do produkcji nawozów 4. Wzbogacanie nawozów mineralnych w mikroelementy i substancje biologicznie czynne 5. Pprzegląd doboru zapraw nasiennych 6. Przegląd środków ochrony roślin przeznaczonych do uprawy zbóż, roślin okopowych, rzepaku ozimego (prezentacje multimedialne studentów w grupach) 7. Opracowanie harmonogramu ochrony pszenicy lub kukurydzy przed agrofagami (prezentacje multimedialne studentów w grupach) 8. Opracowanie harmonogramu ochrony ziemniaka lub buraka cukrowego przed agrofagami (prezentacje multimedialne studentów w grupach) 9. Opracowanie harmonogramu ochrony rzepaku przed agrofagami (prezentacje multimedialne studentów w grupach) 10. Warunki glebowe a uprawa roślin 11. Waloryzacja rolniczej przestrzeni produkcyjnej 12. Ocena jakości gleb 13. Analiza zasobów GIS i map glebowo-rolniczych 14. Metody i narzędzi monitoringu właściwości fizycznych i chemicznych gleb. |
Literatura: |
Podstawowa Filipek-Mazur B. 2010. Środowiskowe aspekty stosowania nawozów i środków ochrony roślin. Wyd. UR w Krakowie Filipek-Mazur B., Tabak, M., Gorczyca O., Lisowska A. (2019). Effect of sulfur-containing fertilizers on quantity and quality of spring rape and Winter wheat field. Journal of Elementology, 24(4), DOI :10.5601/jelem.2019.24.1. Banaszkiewicz T. 2003. Chemiczne środki ochrony roślin. Wyd. UWM Olsztyn. Ilnicki P. 2004. Polskie rolnictwo a ochrona środowiska. Wyd. AR Poznań. Zalecenia ochrony roślin 2018/19 Kodeks dobrej praktyki rolniczej, 2004. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwo Środowiska, Warszawa, Buks J., Prandecki K. 2015, Usługi środowiska w rolnictwie, Europa Regionum 21, 2015, Mocek A. 2015. Gleboznawstwo. PWN. Miechówka a., Zaleski T., Mazurek R., Ciarkowska K., Gąsiorek M., Zadrożny P. 2019. Systematyka i waloryzacja rolnicza gleb. Wydawnictwo Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie. Ciarkowska K., 2017, Glebowa materia organiczna, Aura, 2, 10-11, DOI 10.15199/2.2017.2.3 Uzupełniająca Tabak M., Lepiarczyk A., Filipek-Mazur B., Bachara P. 2019. Ammonium nitrate enriched with sulfur influences wheat yield and soil properties. Plant, Soil and Environment, 65, doi: 10.17221/44/2019-PSE Boligłowa E. 2011. Chemiczna ochrona roślin. Środowiskowe aspekty stosowania środków chemicznej ochrony roślin. W: pod red. Filipek-Mazur B. Środowiskowe aspekty stosowania nawozów i środków ochrony roślin. Wyd. UR Kraków. Boligłowa E., Gleń K., Gospodarek J., Skoczowski A. 2013. Evaluation of chemical protection effect on healthiness of broad bean leaves and elements of yielding. Proceedings of ECOpole, 7(1), 37-42. Wybrane akty prawne, Davidson E.Janssens I., 2006, Temperature sensitivity of soil carbon decomposition and feedbacks to climate change, Nature, doi:10.1038/nature04514 Artykuły naukowe wykorzystane w trakcie zajęć jako uzupełniające. |
Efekty uczenia się: |
Przedmiotowe efekty uczenia się: WIEDZA - zna i rozumie: - czynniki decydujące o wielkości i jakości produkcji pierwotnej oraz wpływu nawożenia mineralnego, naturalnego i organicznego na cechy jakościowe różnych grup roślin uprawnych. - podział środków ochrony roślin, ich przeznaczenie, zasady stosowania oraz uboczne skutki stosowania środków chemicznej ochrony - czynniki antropogeniczne przekształcające pokrywę glebową, UMIEJĘTNOŚCI - potrafi: - właściwie dobrać dawki składników pokarmowych stosowanych w nawozach aby uzyskać optymalny co do wielkości i jakości plon roślin. - samodzielnie poszukiwać literatury naukowej i przygotować prezentację multimedialną w wybranym temacie. - rozpoznać zagrożenia antropogeniczne i ocenić wartość użytkową gleb KOMPETENCJE SPOŁECZNE - jest gotów do: - podejmowania odpowiedzialności za jakość produktów pochodzenia roślinnego biorąc pod uwagę ich przeznaczenie konsumpcyjne, paszowe i dla przetwórstwa - odpowiedzialnego stosowania środków chemicznej ochrony, - ochrony zasobów glebowych jako dziedzictwa przyrody |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin z całości wiedzy wykładowej – test jednokrotnego wyboru Udział w ocenie końcowej 60% Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia, definiowaną w sposób następujący: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-24 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CWL
CWA
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Boligłowa, Barbara Filipek-Mazur, Agnieszka Józefowska | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Boligłowa, Joanna Dłużniewska, Barbara Filipek-Mazur, Agnieszka Józefowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-27 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT WYK
ŚR CWA
CWL
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Boligłowa, Barbara Filipek-Mazur, Agnieszka Józefowska | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Boligłowa, Joanna Dłużniewska, Barbara Filipek-Mazur, Agnieszka Józefowska, Monika Komorowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.