Prognozowanie w produkcji roślinnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.7s.PPR.SI.RROXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Prognozowanie w produkcji roślinnej |
Jednostka: | Katedra Agroekologii i Produkcji Roślinnej |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://matrix.ur.krakow.pl/~bkulig |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW : ROLNICTWO: / ECTS: 3 / semestr: 7 Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: SI status: do wyboru Wymagania wstępne: brak Celem przedmiotu jest przedstawienie metod prognostycznych, ze szczególnym uwzględnieniem szacowania plonu roślin rolniczych w skali pola oraz przekazanie podstawowych informacji o modelowaniu wzrostu i rozwoju roślin. W czasie zajęć zostaną omówione cele prognozowania i modelowania. Przedstawione będą metody prognostyczne (matematyczne i niematematyczne) ze szczególnym uwzględnieniem metod stosowanych do prognozowania plonowania roślin przez GUS, jak również w wybranych krajach UE. Scharakteryzowane zostaną ogólnie deterministyczne modele wzrostu i rozwoju roślin. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Cele i zadania prognozowania w rolnictwie. 2. Ogólne uwarunkowania prognozowania – trendy plonowania ważniejszych grup roślin rolniczych 3. Metodyka szacunku produkcji stosowana przez GUS 4. Prognozowanie wielkości plonu ziarna zbóż. 5. Prognozowanie plonowania roślin okopowych. 6. Prognozowanie plonowania roślin strączkowych i rzepaku. 7. Prognozowanie plonowania roślin pastewnych, łąk i pastwisk. 8-9.Cele i etapy modelowania wzrostu i rozwoju roślin. 10. Teoretyczne podstawy modelu wzrostu i rozwoju roślin 11. Sposoby obliczania fotosyntezy łanu 12-13. Charakterystyka wybranych modeli deterministycznych 14. Charakterystyka wybranych modeli deterministycznych 15. Obliczanie dawek nawozowych na podstawie testów roślinnych i glebowych Ćwiczenia: 1. Analiza stanu zasiewu zbóż w okresach przydatnych do prognozowania 2. Szacowanie potencjału produkcyjnego łanu w charakterystycznych fazach rozwojowych 3-4. Determinanty potencjału plonowania roślin okopowych 5. Określenie elementów strukturalnych oraz prognozowanie plonu roślin strączkowych 6. Ocena przezimowania rzepaku ozimego 7. Obliczanie plonu runi użytków zielonych i roślin pastewnych z upraw polowych 8-9. Obliczanie ekonomicznego i fizjologicznego optymalnego poziomu nawożenie na podstawie wyznaczonej funkcji produkcji. 10-11. Obliczanie progów termicznych dla faz rozwojowych. 12-14. Symulowanie przebiegu wzrostu i rozwoju roślin za pomocą modelu APSIM (zespoły 2-osobowe) 15. Ocena projektów zespołowych i zaległych sprawozdań. Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego godz. 35, ECTS** 1,4 w tym: wykłady (podać liczbę godzin) 15 godz. ćwiczenia i seminaria (podać liczbę godzin) 15 godz. konsultacje (podać liczbę godzin) 2 godz. udział w badaniach 0 godz. obowiązkowe praktyki i staże (podać liczbę godzin) 0 godz. udział w egzaminie i zaliczeniu (podać liczbę godzin) 3 godz. praca własna (1,6 ECTS**) 40 godz. |
Literatura: |
Podstawowa: B. Kulig. 2010. Matematyczne modelowanie wzrostu i rozwoju roślin, Wyd. UR w Krakowie S. Stanko. 1999. Prognozowanie w rolnictwie. Wyd. SGGW Warszawa. Uzupełniająca: Metodyka badań i ocen produkcji rolniczej. GUS. Warszawa 2001, ss. 79 B.Kulig, A.Wąsik, M.Wołosz, M.Tokarz. 2010. Szacowanie plonów roślin rolniczych. Instrukcja PIORiN (dostępna na ćwiczeniach) Analiza stosowalności zagranicznych metod prognozowania plonów w warunkach Polski. 1996. IUNG Puławy |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Wykazuje znajomość metod prognozowania plonu 2. Identyfikuje i charakteryzuje główne determinanty plonowania roślin rolniczych Umiejętności: 1. Szacuje plony roślin i stopień przezimowania plantacji (projekty indywidualne) 2. Oblicza optymalny poziom nawożenia i progi termiczne dla faz rozwojowych z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego (projekt zespołowy) 3. Wykonuje symulację plonowania roślin w zadanych warunkach siedliskowych (projekt zespołowy) Kompetencje społeczne: 1. Rozwiązuje postawione zadania w zespole lub samodzielnie 2. Rozumie potrzebę ustawicznego podnoszenia kwalifikacji oraz docenia potrzebę zastosowania technologii informacyjnych w naukach rolniczych |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceny formujące (ćwiczenia): 1) Oceny sprawozdań z wykonania zadań obliczeniowych (ćw. 1-7) 2) Projekt symulacji komputerowej z wykorzystaniem modelu rośłinnego(w zespołach 2-osobowych) lub obliczeń wykonywanych za pomioca arkusza kalkulacyjnego; w ocenie uwzględniana będzie poprawność rozwiązania, efektywność i organizacja pracy zespołu, stopień wykorzystania komputera do rozwiązywania zadań (ćw. 8-14). Ocena końcowa: średnia ocen formujących uzyskanych na zajęciach. Wykłady: egzamin pisemny (zadania problemowe i/lub obliczeniowe) 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). Ocena końcowa = 0,6 x ocena z egzaminu + 0,4 ocena podsumowująca (ćwiczenia) UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-24 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CWA
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bogdan Kulig, Andrzej Oleksy | |
Prowadzący grup: | Bogdan Kulig, Andrzej Oleksy | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-27 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CWA
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bogdan Kulig, Andrzej Oleksy | |
Prowadzący grup: | Bogdan Kulig, Andrzej Oleksy | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.