Przechowywanie płodów rolnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.7s.PPR.NI.RROAX | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przechowywanie płodów rolnych | ||
Jednostka: | Katedra Mikrobiologii i Biomonitoringu | ||
Grupy: |
Rolnictwo, 7 sem, niestacj. inż. obowiązkowe |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW: ROLNICTWO / ECTS:2 / semestr:7 Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: NI status: kierunkowy/obowiązkowy Wymagania wstępne: brak Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z warunkami i metodami przechowywania płodów rolnych, stratami przechowalniczymi powodowanymi przez choroby i szkodniki. W czasie zajęć zostaną omówione i zaprezentowane choroby oraz szkodniki przechowalnicze zbóż, ziemniaka, wybranych warzyw i owoców. |
||
Pełny opis: |
Wykłady: 1-2. Cel przechowywania ziemiopłodów oraz czynniki wpływające na uszkodzenie płodów rolnych w czasie zbiorów, trwałość przechowalnicza płodów rolnych. Metody chroniące ziemiopłody przed psuciem. 3-4. Warunki i sposoby przechowywania ziarna zbóż. Ocena jakości magazynowanego ziarna (zanieczyszczenia biologiczne i mechaniczne). 5-6. Warunki i sposoby przechowywania bulw ziemniaka (straty przechowalnicze, ubytki naturalne i odpadowe). 7.Warunki i sposoby przechowywania wybranych warzyw i owoców. Ćwiczenia: 1-3. Diagnostyka patogenów w przechowalnictwie ziemniaka i warzyw korzeniowych. Praca wykonywana w zespołach 3 osobowych w oparciu o przyjęte założenia. 4-5. Ocena laboratoryjna mykoflory ziarna zbóż i nasion innych roślin. 6-7. Warzywa i owoce o średniej trwałości przechowalniczej. 8. Szkodniki magazynowe nasion i surowców roślinnych. Ocena sprawozdania z ćwiczeń. Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego godz. 22, ECTS 0,9 w tym: wykłady 7 godz. ćwiczenia i seminaria 8 godz. konsultacje 2 godz. udział w badaniach 3 godz. obowiązkowe praktyki staże 0 godz. udział w egzaminie i zaliczeniu 2 godz. e-learning 0 godzin praca własna 28 godz,. ECTS 1,1 |
||
Literatura: |
Podstawowa: 1. Adamicki F., Czerko Z. 2002. Przechowalnictwo warzyw i ziemniaka.PWRiL, Poznań. 2. Tykowska K., Dorna H., Szopińska D. 2007. Patologia nasion. Wyd. AR Poznań 3. Bujak S. 1999. Ćwiczenia z towaroznawstwa i przechowywania produktów rolnych. Wyd. AR Lublin. Uzupełniająca: 1. Ryniecki A., Szymański T. 1999. Dobrze przechowywane zboże. Poznań. 2. Robak J., Wiech K. 1998. Choroby i szkodniki warzyw. Wyd. Plantpress, Kraków. |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza: -opisuje procesy konserwacji i przechowywania płodów rolnych - zna choroby i szkodniki przechowalnicze Umiejętności: -wykonuje samodzielne lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste eksperymenty naukowe, analizuje ich wyniki i wyciąga wnioski - rozpoznaje choroby i szkodniki przechowalnicze Kompetencje społeczne: -ma świadomość obciążeń środowiskowych ( skutków niewłaściwego przechowywania płodów rolnych) wynikających z produkcji roślinnej - rozumie potrzebę poszerzenia wiedzy i dokształcania się w zakresie przechowalnictwa - potrafi pracować w grupie |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: zaliczenie pisemne - test jednokrotnego wyboru, ograniczony czasowo Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia, definiowaną w sposób następujący: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). Ćwiczenia: Ocena podsumowująca: -sprawdzian wiedzy. -ocena za wykonanie raportu z pracy laboratoryjnej w zespole 3 osobowym uwzględniająca organizację pracy, poprawność wykonania zadania laboratoryjnego oraz umiejętność podsumowania. Ocena końcowa = 0,6 x ocena z egzaminu (wykłady) + 0,4 x ocena podsumowująca (ćwiczenia) UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. Oceny formujące (ćwiczenia): 1). Sprawdzian wiedzy. 2). Ocena za wykonanie raportu z pracy laboratoryjnej w zespole 3 osobowym uwzględniająca organizację pracy, poprawność wykonania zadania laboratoryjnego oraz umiejętność podsumowania. Ocena końcowa: średnia ocen formujących uzyskanych na zajęciach. --- 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-25 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 8 godzin ![]() Wykład, 7 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Boligłowa, Katarzyna Gleń-Karolczyk | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Boligłowa, Joanna Dłużniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-24 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 8 godzin ![]() Wykład, 7 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Boligłowa, Katarzyna Gleń-Karolczyk | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Boligłowa, Katarzyna Gleń-Karolczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 8 godzin ![]() Wykład, 7 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Boligłowa, Katarzyna Gleń-Karolczyk | |
Prowadzący grup: | Joanna Dłużniewska, Katarzyna Gleń-Karolczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-24 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 8 godzin ![]() Wykład, 7 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Boligłowa, Katarzyna Gleń-Karolczyk | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Boligłowa, Katarzyna Gleń-Karolczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.