Grafika inżynierska z elementami ergonomii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.7s.GIE.SI.ROSXZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Grafika inżynierska z elementami ergonomii |
Jednostka: | Katedra Gleboznawstwa i Agrofizyki |
Grupy: |
Ochrona środowiska, 7 sem, stacj. inż. obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasadami rzutów prostokątnych i wykonywania dokumentacji technicznej zgodnie z obowiązującymi normami. Student po ukończeniu części praktycznej kursu powinien znać program AutoCAD w stopniu umożliwiającym samodzielne tworzenie rysunków płaskich oraz prostych rysunków 3D, w tym także rysunków stanowiących kompozycję grafiki rastrowej i wektorowej. Zdobyte umiejętności praktyczne w zakresie obsługi programu AutoCAD powinny być wykorzystywane przez studenta dla graficznego opracowania ćwiczeń projektowych z innych przedmiotów oraz stanowić fundament w przypadku poznawania innego oprogramowania typu CAD. Definicje, cele i zakres ergonomii; Podstawowy układ ergonomiczny; Obciążenie człowieka pracą; Parametry charakteryzujące sylwetkę człowieka; Twory techniki jako elementy układu ergonomicznego; Parametry przestrzenne stanowiska pracy przy projektowaniu. |
Pełny opis: |
Szczegółowy program zajęć audytoryjnych • rzuty prostokątne, rzutnia, układ rzutów, zasady rzutowania, ilość rzutów, aksonometria, wymiarowanie • rzuty Monge’a; rzutnia, zasady, punkt, prosta, płaszczyzna, obroty, kłady, przenikanie • okno dialogowe AutoCAD, filozofia rysowania (rysowanie linii w różnym układzie, posługiwanie się rysowaniem wielokątami – czworokąt, wielokąt), rysowanie okręgów różnymi metodami zaczepienia, opisywanie tekstu oknem dialogowym W Tekst i OdTekst – teksty jednowiekowe i ułamkowe, formatowanie stylu opisu i stylu wymiarowania, rysowanie szykiem kołowym i kwadratowym, zmiana elementu w AutoCAD za pomoca funkcji: utnij, przedłuż, wymaż, oraz za pomocą aktywnego zaczepu • scalanie i rozbijanie elementów wykonanego rysunku, dodawanie i odejmowanie aktywnych zaczepów, zakładanie i formatowanie warstw rysunkowych oraz zarządzanie tymi warstwami, zmiana właściwości obiektów na rysunku, globalnie i jednostkowo, • rysowanie brył w aksonometrii prostej, • definicje, cele i zakres ergonomii, • parametry przestrzenne stanowiska pracy przy projektowaniu. Szczegółowy program ćwiczeń projektowych • zasady rzutowania, • konfiguracja AutoCAD, poznanie narzędzi rysunkowych, linie, okręgi, łuki, elipsa, wieloboki • narzędzia modyfikacji rysunku, komendy: szyk, lustro, odsunięcie, rysowanie precyzyjne, formatowanie stylu wymiarowania, • opis rysunku, komendy zarządzania tekstem, eksportowanie plików i ich przetwarzanie w innych programach • rysunek aksonometryczny, rzutowanie prostokątne elementu na podstawie rysunku aksonometrycznego, • wymiarowanie elementu, wymiarowanie zadanych elementów plaskich • przekrój prosty w zadanym elemencie, wykonanie rzutów • przekrój złożony zadanego elementu • półwidok-półprzekrój dla zadanego modelu • połączenia części maszyn, połączenie spawane, wykonanie rysunku, stopnie uproszczeń w oznaczaniu spoin • rysowanie uproszczone osi, wałów, łożysk, sprzęgieł, rysunek wykonawczy wału stopniowego • czytanie rysunków, zwięzły opis przedstawionego na rysunku elementu Statystyka przedmiotu: 1. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot obowiązkowy Godziny: 75; ECTS: 3 2. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot do wyboru Godziny: -; ECTS: - 3. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje poprzez bezpośredni kontakt z nauczycielem akademickim (wykłady, ćwiczenia, seminaria....) Godziny: 30; ECTS: 1,2 4. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach praktycznych np. laboratoryjne, projektowe, terenowe, warsztaty Godziny: 20; ECTS: 0,8 5. Przewidywany nakład pracy własnej (bez udziału prowadzącego lub z udziałem w ramach konsultacji) konieczny do realizacji zadań programowych przedmiotu. Godziny: 45; ECTS: 1,8 |
Literatura: |
Rachwał T. Geometria wykreślna, t.I, PWN, Warszawa, 1984 Pikoń A. AutoCAD dla Windows, Helion, Gliwice, 1995 Piekarz H., Stabryła A., Podstawy ergonomii w organizacji procesu pracy, WAE, Kraków 1983 Krause M., Ergonomia. Praktyczna wiedza o człowieku i jego środowisku, ŚOT, Katowice 1992 Dobrzański T. Rysunek techniczny maszynowy, WNT, Warszawa, 2001 Rysunek techniczny i rysunek techniczny maszynowy. Zbiór Polskich Norm, t I i II, Wydawnictwa Normalizacyjne ALFA-WERO, Warszaw, 1997 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student - ma podstawową wiedzę z zakresu rysunku technicznego - potrafi czytać dokument inżynierski - zna podstawowe zasady projektowania Umiejętności: - posiada umiejętność stosowania grafiki inżynierskiej do rozwiązywania problemów technicznych z zakresu ochrony środowiska - wykonuje odręczny rysunek techniczny oraz umie wykorzystć systemy komputerowe do wspomagania projektowania CAD Kompetencje społeczne: - docenia potrzebę doskonalenia umiejętności inżynierskich |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę ćwiczeń audytoryjnych: Student wykonuje test, który ma pokazać stopień opanowania i rozumienia wiedzy z zakresu rysunku technicznego i podstaw ergonomii. Zaliczenie ćwiczeń projektowych: Student wykonuje sprawozdania rysunkowe na formatach A4 z treści tematycznych omawianych na ćwiczeniach projektowych. Poznaje możliwości wspomagania projektowania CAD i wykonuje sprawozdania w programie AutoCAD. Na podstawie umiejętności posługiwania się w programie AutoCAD i wykonanych sprawozdań uczestnik kursu otrzymuje zaliczenie ćwiczeń projektowych. -- 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Gąsiorek, Tomasz Zaleski | |
Prowadzący grup: | Michał Gąsiorek, Tomasz Zaleski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CWL
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Gąsiorek, Tomasz Zaleski | |
Prowadzący grup: | Michał Gąsiorek, Tomasz Zaleski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.