Doradztwo rolnicze i komunikacja społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.7s.DKS.NI.RROAX | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Doradztwo rolnicze i komunikacja społeczna | ||
Jednostka: | Katedra Zarządzania i Ekonomii Przedsiębiorstw | ||
Grupy: |
Rolnictwo, 7 sem, niestacj. inż. obowiązkowe |
||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW: ROLNICTWO / ECTS: 3 / semestr: 7 Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: NI Status: kierunkowy Wymagania wstępne: brak Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasadami pracy doradczej oraz rolą komunikacji w procesach doradczych. Program nauczania obejmuje m.in. omówienie zadań i roli instytucji doradczych w Polsce i na świecie. Istotną częścią zajęć jest analiza sposobów i form porozumiewania się ludzi i systemów komunikowania społecznego. Z kolei ćwiczenia obejmują m.in. trening umiejętności: autoprezentacji, budowania i rozumienia komunikatów, aktywnego słuchania, zadawania pytań, prezentacji perswazyjnych oraz zasady przygotowywania skutecznych komunikatów doradczych. |
||
Pełny opis: |
Wykłady: - Istota doradztwa rolniczego i znaczenie procesów komunikowania w doradztwie - Teoretyczne podstawy doradztwa rolniczego - Percepcja i możliwości jej usprawniania - Komunikowanie indywidualne, grupowe i masowe - Proces komunikowania i jego komponenty - Przygotowywanie skutecznych komunikatów doradczych - System doradztwa rolniczego w Polsce - Funkcje doradztwa. Funkcje i cele CDR i WODR. - Zadania izb rolniczych - Planowanie programów doradczych - Ocena i monitorowanie programów doradczych - Doradztwo prywatne i jego zadania - Formy i metody doradztwa rolniczego oraz możliwości ich zastosowania - Omówienie zasad przygotowywania programów edukacyjnych dla producentów rolnych. Ćwiczenia: - Omówienie zasad pracy w grupie i metod pracy grupowej - Zastosowanie metod twórczego myślenia do poszukiwania nowych rozwiązań w doradztwie - Dobry doradca - kto to jest? Próba charakterystyki cech i umiejętności doradcy rolniczego (umiejętności twarde i miękkie) - Czym jest "aktywne słuchanie"? Trening umiejętności słuchania, dyskusji i zadawania pytań w kontaktach z klientem. - Definiowanie problemów producentów rolnych i ustalanie priorytetów - Opracowywanie metodyki doradczej w kontekście specyficznych problemów rolników - opracowanie projektu w grupach - Przygotowywanie prezentacji perswazyjnej - Przygotowywanie projektów edukacyjnych (projekt szkolenia) i prezentacja. Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego godz. 50 ECTS 2 w tym: wykłady 15 godz. ćwiczenia 15 godz. konsultacje 15 godz. udział w badaniach 0 godz. obowiązkowe praktyki i staże 0 godz. udział w egzaminie i zaliczeniu końcowym 5 godz. praca własna (1 ECTS) 25 godz |
||
Literatura: |
Podstawowa: - Knapik W., Kiełbasa B. 2019. Komunikacja społeczna w ujęciu interdyscyplinarnym. Komunikacja biznesowa. Wydawnictwo Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie. - Ogryczak D. 2014. Doradztwo rolnicze w Polsce po 2014 r. : kompetencje, organizacja, finansowanie. Wydawnictwo Sejmowe. Kancelaria Sejmu. - Kijowski P. 2001. Doradztwo rolnicze. IERiGŻ. - Kozyra B. 2016. Komunikacja bez barier. MT Biznes. - Leśniak L. 2013. Publiczne doradztwo rolnicze wobec wyzwań przyszłości i oczekiwań mieszkańców wsi. Wyd. CDR w Krakowie. - Binsztok A. 2012. Kompendium technik perswazyjnych. Wyd. One-press. Uzupełniająca: - Majka-Rostek D. 2010. Komunikacja społeczna a wyzwania współczesności. Wyd. Difin, Warszawa. - Griffin E. 2010. Podstawy komunikacji społecznej. Wyd. GWP, Gdańsk. - Wawrzyniak B. 2000. Doradztwo w agrobiznesie. Wyd. WSHE Włocławek. |
||
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu student: Wiedza: - posiada wiedzę o systemach i metodach doradztwa rolniczego oraz wspieraniu finansowym doradztwa, - zna zasady skutecznej komunikacji interpersonalnej i grupowej, - posiada wiedzę o systemach komunikowania społecznego oraz istocie, sposobach i formach komunikacji. Umiejętności: - potrafi przygotować projekt edukacyjne/doradczy, wraz z metodyką doradczą, - potrafi negocjować i rozmawiać z klientem, - umie komunikować się, projektować komunikaty informacyjne i perswazyjne, - umie zaprojektować program edukacyjny dla rolników. Kompetencje społeczne: - dostrzega potrzebę stałego poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności podejmowania inicjatyw społecznych, - umie okazać empatię i rozmawiać z ludźmi (klientami), - potrafi w sposób kompetentny zorganizować pracę w grupie. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: zaliczenie na ocenę - pisemne (zadania problemowe). Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia, definiowaną w następujący sposób: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). Ćwiczenia: Ocena końcowa to średnia ocen formujących uzyskanych na ćwiczeniach za: 1) wykonanie zadań w ramach ćwiczeń 2) aktywność na ćwiczeniach 3) projekt opracowany indywidualne. Ocena końcowa = 0,6 x ocena z egzaminu (wykłady) + 0,4 x ocena podsumowująca (ćwiczenia). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-25 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Barbara Kiełbasa | |
Prowadzący grup: | Barbara Kiełbasa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-24 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Barbara Kiełbasa | |
Prowadzący grup: | Barbara Kiełbasa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Barbara Kiełbasa | |
Prowadzący grup: | Barbara Kiełbasa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-24 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Bogusz | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Bogusz, Chrystian Firlej | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.