Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ochrona roślinnych zasobów genowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: R.6s.OZG.SI.ROSOZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ochrona roślinnych zasobów genowych
Jednostka: Katedra Fizjologii, Hodowli Roślin i Nasiennictwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

KIERUNEK STUDIÓW : OCHRONA ŚRODOWISKA, BIOGOSPODARKA / ECTS: 3 / semestr: 6

Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: SI

status: kierunkowy/fakultatywny

Wymagania wstępne: kurs biologii

Opis

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami z zakresu gromadzenia, organizacji, znaczenia i wykorzystania genowych zasobów roślin uprawnych.

Podczas wykładów przedstawione zostanie znaczenie i sposób wykorzystania różnorodności biologicznej w rolnictwie ze szczególnym uwzględnieniem erozji genetycznej, jej przyczyn i sposobów zapobiegania. Studenci poznają metody, zakres, problemy i organizację ochrony roślinnych zasobów genowych w świecie i w Polsce. Podane zostaną przykłady, metody i korzyści wynikające z wykorzystania dzikich i miejscowych źródeł genetycznej zmienności w hodowli nowych odmian rolniczych.

Pełny opis:

Wykłady:

1. Wiadomości wprowadzające: początki rolnictwa, udomowienie roślin i zwierząt.

2. Najstarsze gatunki roślin uprawnych, cechy roślin dzikich i uprawnych.

3. Podział gatunków ze względu na ich znaczenie ekonomiczne i społeczne.

4. Czynniki kształtujące poziom i strukturę genetycznej zmienności gatunków roślin.

5. Różnorodność biologiczna w rolnictwie i jej znaczenie: zmniejszanie się różnorodności wśród uprawianych gatunków.

6. Zachowanie różnorodności biologicznej w uprawach rolniczych, zagrożenia.

7. Rejony pochodzenia roślin uprawnych, teoria Wawiłowa i jej modyfikacje.

8. Zależność między bioróżnorodnością i polaryzacją rolnictwa, erozja genetyczna upraw polowych i jej przyczyny.

9. Jednolitość genetyczna odmian, zagrożenia, przykłady „katastrof” upraw rolniczych.

10. Początki i historia prowadzenia kolekcji roślin uprawnych, pierwsze ekspedycje, Konwencja "O ochronie różnorodności biologicznej".

11. Rozwój ochrony roślinnych zasobów genowych w Polsce.

12. Organizacja ochrony roślinnych zasobów genowych w Polsce i w świecie.

13. Instytucje zajmujące się zachowaniem bioróżnorodności, współpraca krajowa i międzynarodowa.

14. Organizacje i programy międzynarodowe, instytucje realizujące program ochrony.

15. Regulacje prawne dotyczące ochrony bioróżnorodności w Polsce i na świecie.

Ćwiczenia:

1. Metody i zakres ochrony roślinnych zasobów genowych, część I: ochrona "ex situ".

2. Cel i przedmiot ochrony, stan istniejący.

3. Ekspedycje ich zadania oraz znacznie dla ochrony „ex situ”.

4. Banki genów, metody przechowywania, ocena materiałów kolekcyjnych, zastosowanie współczesnych technik.

5. Metody i zakres ochrony roślinnych zasobów genowych, część II: liczba i sposób przechowywanych obiektów u różnych gatunków, zakres ochrony roślinnych zasobów w Polsce i świecie.

6. Charakterystyka zmienności zasobów genowych, dryf genetyczny, efektywna wielkość populacji.

7. Erozja w bankach genów i jej przyczyny i metody badania.

8. Ochrona "in situ", systemy dokumentacji, rodzaje kolekcji w bankach nasion.

9. Nowe metody ochrony roślinnych zasobów genowych – kultury in vitro, banku pyłku i biblioteki DNA.

10. Kolekcje żywych roślin i polowe banki genów, ogrody botaniczne.

11. Charakterystyka i dane identyfikacyjne materiałów przechowywanych w bankach genów.

12. Ochrona in situ i zachowanie w gospodarstwach rolnych.

13. Znaczenie organizacji społecznych i promocja produktów regionalnych w ochronie bioróżnorodności.

14. Wykorzystanie plazmy zarodkowej roślin użytkowych. Zadania banków genów i zakres udostępniania materiałów.

15. Przykłady, zakres i sposób wykorzystania dzikich i miejscowych źródeł zmienności w hodowli roślin. Korzyści wynikające z wykorzystania roślinnych zasobów genowych.

Struktura aktywności studenta:

Przedmiot do wyboru; ECTS: 3

Zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego 30 godz., ECTS 1,2

w tym:

wykłady 15 godz.

ćwiczenia i seminaria 15 godz.

przewidywany nakład pracy własnej (bez udziału prowadzącego lub z udziałem w ramach konsultacji) konieczny do realizacji zadań programowych przedmiotu 45 godz.; ECTS: 1,8

Literatura:

Podstawowa:

1. Góral H. 2009. Znaczenie zmienności w hodowli roślin i ochrona zasobów genowych. W: B. Michalik (red.) Hodowla roślin z elementami genetyki i biotechnologii, PWRiL, Poznań, 136 - 144.

2. Podyma W. 2009. Ochrona zasobów genowych. W: S. Malepszy (red.) Biotechnologia roślin, PWN, Warszawa, 549-559.

Uzupełniająca:

1. Zesz. Probl. Post. Nauk. Roln. 1998, zeszyt 463.

2. Zesz. Probl. Post. Nauk. Roln. 2004, zeszyt 497.

3. Zesz. Probl. Post. Nauk. Roln. 2007, zeszyt 517.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu kursu student:

Wiedza:

- student posiada podstawową wiedzę z zakresu gromadzenia, organizacji, znaczenia i wykorzystania genowych zasobów roślin uprawnych,

- charakteryzuje metody ochrony,

- wymienia techniki stosowane w ochronie,

Umiejętności:

- student rozumie potrzebę ochrony zasobów genowych roślin uprawnych,

- ocenia korzyści wynikające z wykorzystania dzikich i miejscowych źródeł genetycznej zmienności w hodowli nowych odmian rolniczych,

Kompetencje społeczne:

- student jest wrażliwy na zachowanie naturalnych zasobów genowych roślin uprawnych i docenia potrzebę poszerzania i propagowania wiedzy w tym zakresie

Metody i kryteria oceniania:

Wykłady oraz ćwiczenia audytoryjne:

Ocena podsumowująca: rozbudowany test pisemny (kilkanaście pytań), uwzględniający podstawowe pojęcia, cel, metody, zakres i organizację ochrony roślinnych zasobów genowych oraz opis przykładów wykorzystania dzikich i miejscowych źródeł genetycznej zmienności w hodowli nowych odmian rolniczych. Każde pytanie oceniane jest w punktach.

--

1. Ocena niedostateczna (2,0): student nie zna podstawowych pojęć, celu, metod, zakresu i organizacji ochrony roślinnych zasobów genowych, nie umie podać przykładów i ocenić korzyści wykorzystania dzikich i miejscowych źródeł genetycznej zmienności w hodowli nowych odmian rolniczych, nie rozumie potrzeby ochrony zasobów genowych roślin uprawnych (< 55% punktów).

2. Ocena dostateczna (3,0): student zna w dostatecznym stopniu podstawowe pojęcia, cel, metody, zakres i organizację ochrony roślinnych zasobów genowych, nie umie podać najważniejszych przykładów i ocenić korzyści wykorzystania dzikich i miejscowych źródeł genetycznej zmienności w hodowli nowych odmian rolniczych (55 - 60% punktów).

3. Ocena ponad dostateczna (3,5): student zna podstawowe pojęcia, cel, metody, zakres i organizację ochrony roślinnych zasobów genowych, podaje najważniejsze przykłady, nie potrafi ocenić korzyści wykorzystania dzikich i miejscowych źródeł genetycznej zmienności w hodowli nowych odmian rolniczych (61 - 70% punktów).

4. Ocena dobra (4,0): student zna podstawowe pojęcia, cel, metody, zakres i organizację ochrony roślinnych zasobów genowych, podaje przykłady i wystarczająco ocenia korzyści wykorzystania dzikich i miejscowych źródeł genetycznej zmienności w hodowli nowych odmian rolniczych (71 - 80% punktów).

5. Ocena ponad dobra (4,5): student dobrze zna podstawowe pojęcia, cel, metody, zakres i organizację ochrony roślinnych zasobów genowych, podaje liczne przykłady i wyczerpująco ocenia korzyści wykorzystania dzikich i miejscowych źródeł genetycznej zmienności w hodowli nowych odmian rolniczych (81 - 90% punktów).

6. Ocena bardzo dobra (5,0): student doskonale zna podstawowe pojęcia, cel, metody, zakres i organizację ochrony roślinnych zasobów genowych, podaje liczne przykłady i wzorowo ocenia korzyści wykorzystania dzikich i miejscowych źródeł genetycznej zmienności w hodowli nowych odmian rolniczych, doskonale rozumie potrzebę ochrony zasobów genowych roślin uprawnych i kształcenie w tym zakresie (>90% punktów).

UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-28 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Warzecha
Prowadzący grup: Agnieszka Sutkowska, Tomasz Warzecha
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Warzecha
Prowadzący grup: Agnieszka Sutkowska, Tomasz Warzecha
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Warzecha
Prowadzący grup: Agnieszka Sutkowska, Tomasz Warzecha
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)