Ekofizjologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.6s.EKF.SI.RROBX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ekofizjologia |
Jednostka: | Katedra Fizjologii, Hodowli Roślin i Nasiennictwa |
Grupy: |
Rolnictwo, 6 sem, stacj. inż. obowiązkowe, s. agrobiologia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Przedmiotem ekofizjologii roślin jest badanie powiązań pomiędzy organizmami i ich wyższymi poziomami organizacji oraz środowiskiem. Zadaniem tej nauki jest określenie reakcji organizmów na czynniki środowiska i ich zmiany. Uczestnicy kursu poznają związki pomiędzy organizmami roślinnymi i czynnikami środowiska. mogą zrozumieć związki pomiędzy środowiskiem a budową i procesami fizjologicznymi pojedynczych organizmów roślinnych a także ich zbiorowiskami. Umiejętności i kompetencje: a/ poznanie fizyko-chemicznego, biochemicznego i molekularnego podłoża reakcji roślin na czynniki środowiska b/ zrozumienie wpływu czynników wewnętrznych i środowiskowych na kierunek i dynamikę zmian procesów życiowych Zakończenie kursu pozwoli na zastosowanie podstaw ekofizjologii roślin do rozwiązywania problemów związanych z biologią stosowaną w rolnictwie i ochronie środowiska. W trakcie kursu poszerzona zostanie ogólna wiedza słuchaczy z zakresu biologii roślin. |
Pełny opis: |
WYKŁADY (15 godzin) 1. Podstawowe pojęcia ekologiczne: osobnik, populacja, biocenoza, biotop, ekosystem, biom, biosfera. Produkcja pierwotna i wtórna ekosystemów oraz zależności pokarmowe (łańcuchy i sieci troficzne) 2. Czynniki abiotyczne i biotyczne wpływające na organizmy żywe. 3. Adaptacje organizmów do środowiska. Interakcje biotyczne: symbioza, pasożytnictwo, konkurencja, drapieżnictwo, amensalizm, komensalizm, allelopatia 4. Charakterystyka wybranych biomów kuli ziemskiej. Najważniejsze zagrożenia bioróżnorodności (fragmentacja siedlisk, inwazje biologiczne) 5. Ekologiczna rola promieniowania słonecznego. Promieniowanie i produktywność roślin. Stosunki cieplne w środowisku 6. Bilans wody w siedlisku. Gospodarka wodna roślin. Ekologiczne typy gospodarki wodnej 7. Ekologiczne funkcje różnych czynników: pH, CO2, pokarmy mineralne, zasolenie gleb 8. Współdziałanie czynników środowiska ĆWICZENIA LABORATORYJNE (10 godzin) 1. Wpływ temperatury, oświetlenia i CO2 na intensywność wymiany gazowej C3 i C4 2. Wykazanie zależności przepływu strumieni energii przez PSII od wybranych czynników stresowych 3. Wpływ światła, temperatury i azotu w na syntezę chlorofilu a i b w liściach 4. Wpływ następczy niskiej temperatury na asymilację CO2 gatunków wrażliwych i odpornych 5. Wpływ suszy glebowej na gospodarkę wodną roślin ĆWICZENIA TERENOWE (Krakowski Ogród Botaniczny) (5 godzin) Zapoznanie się z kolekcjami roślin i przystosowaniami do zróżnicowanych środowisk (rośliny górskie, rośliny mięsożerne, rośliny wodne, epifity, paprocie, kaktusy, sagowce, palmy – typy pokroju, tropikalne rośliny użytkowe, storczyki) |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Fitter H.E., Hay R.K.M. (red.) Environmental physiology of plants. Academic Press, Londyn, 2001. 2. Górecki R., S. Grzesiuk (red.). 2002. Fizjologia plonowania roślin, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn. 3. Kreeb K., 1979. Ekofizjologia roślin. PWN, Warszawa. Literatura uzupełniająca: 1. Starck Z., Chołuj D., Niemyska B., 1995. Fizjologiczne reakcje roślin na niekorzystne czynniki środowiska, Wyd. SGGW, Warszawa. 2. Zurzycki J., Michniewicz M. (red.) 1985. Fizjologia roślin, PWRiL, Warszawa |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: a/ student orientuje się w zakresie fizyko -chemicznego, biochemicznego i molekularnego podłoża procesów fizjologicznych, b/ poznaje mechanizmy wpływu czynników wewnętrznych i środowiskowych na kierunek i dynamikę zmian procesów życiowych, c/ poznaje zastosowanie teoretycznych podstaw fizjologii roślin do rozwiązywania problemów agronomicznych i ochrony środowiska. d/ słuchacz pogłębia wiedzę z zakresu ogólnej biologii roślin Umiejętności: a/ student opanowuje laboratoryjne techniki pomiarów wybranych procesów fizjologicznych roślin, b/ zapoznaje się z metodami gromadzenia, opracowywania i interpretacji danych pomiarowych c/ wykorzystuje uzyskaną wiedzę do wyjaśniania prawidłowości funkcjonowania organizmów roślin na różnych poziomach ich organizacji Kompetencje społeczne: a/ student organizuje i włącza się w prace grup badawczych stworzonych w celu przeprowadzenia określonego eksperymentu, b/ rozumie potrzebę znajomości procesów życiowych organizmów roślinnych dla prawidłowego prowadzenia działalności rolniczej oraz ochrony środowiska |
Metody i kryteria oceniania: |
a/ Pisemne sprawdziany: 3-5 pytań, odpowiedź na każde pytanie jest oceniana osobno i na tej podstawie obliczana jest ocena średnia z całego sprawdzianu. Pytania: materiał wykładowy + zakres problemów przewidzianych na bieżące zajęcia. Poprawa ocen niedostatecznych - pisemna albo ustna po ustaleniu 2 terminów spotkań, b/ocena opracowań wyników pomiarów otrzymywanych w czasie ćwiczeń, c/ obserwacja jakości pracy laboratoryjnej (orientacja w zestawie analitycznym, prawidłowość i staranność pomiarów, współpraca z innymi studentami) Ocena końcowa: średnia ze wszystkich ocen formujących |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.