Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Badania marketingowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: R.6s.BMR.NL.RZAXX
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Badania marketingowe
Jednostka: Katedra Zarządzania i Marketingu w Agrobiznesie
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest przedstawienie metod badania rynku oraz instrumentów marketingowego oddziaływania przedsiębiorstwa, aby rozpoznawać warunki i możliwości prowadzenia działalności gospodarczej, zmniejszając niepewność decyzji rynkowych. Problematyka treści nauczania obejmuje m.in.: określenie etapów postępowania badawczego, źródła informacji, sposób doboru próby do badań, badanie pojemności i chłonności rynku, badanie instrumentów działalności marketingowej przedsiębiorstwa, podstawy badań konsumenckich.

Pełny opis:

Wykłady:

1. Obszary badań marketingowych - 1 godz.

2. Istota i podział badań marketingowych - podstawowe pojęcia - 1 godz.

3. Proces i procedura badań marketingowych - 1 godz.

4. Źródła informacji wtórnych wykorzystywane w badaniach marketingowych - ich zalety i ograniczenia - 1 godz.

5. Ilościowe informacje pierwotne wykorzystywane w badaniach marketingowych - metody i techniki ich pozyskiwania - 2 godz.

6. Jakościowe informacje pierwotne wykorzystywane w badaniach marketingowych - metody i techniki ich pozyskiwania - 2 godz.

7. Pomiar i skalowanie w badaniach marketingowych (skale metryczne i niemetryczne.) - 1 godz.

8. Budowa kwestionariusza pomiarowego do badań pierwotnych (rodzaje pytań, zasady tworzenia kwestionariusza) - 2 godz.

9. Proces projektowania próby do badań. Metody doboru losowego i nielosowego próby do badań - 2 godz.

10. Marketingowe systemy informacyjne - 1 godz.

11. Organizacja badań marketingowych - 1 godz.

Ćwiczenia:

1. Badanie ogólnych uwarunkowań funkcjonowania przedsiębiorstwa na rynku - pojemność rynku i sposoby jej określania - 2 godz.

2. Badanie udziału i konkurencyjności przedsiębiorstwa na rynku (obliczanie udziałów przedsiębiorstwa w rynku i wykorzystanie ich znajomości w analizach marketingowych) - 4 godz.

3. Metody badania zachowań konsumentów na rynku - badania preferencji, upodobań, postaw i opinii konsumentów - 2 godz.

4. Marketingowa analiza produktu (badanie cyklu życia produktu, badanie lojalności nabywców) - 2 godz.

5. Analiza działań promocyjnych (m.in. wskaźnik penetracji kampanii promocyjnej, wskaźnik skuteczności reklamy, ocena efektywności mediów) - 2 godz.

6. Metody analizy dystrybucji (m.in. numeryczne i ważone wskaźniki dystrybucji) - 2 godz.

7. Kolokwium zaliczeniowe - 1 godz.

Literatura:

1. Kaczmarczyk S.: Zastosowania badań marketingowych. Zarządzanie marketingowe i otoczenie przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2007.

2. Mynarski S.: Badania rynkowe w przedsiębiorstwie, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2001.

3. Badania marketingowe. Podstawowe metody i obszary zastosowań, pod red. K. Mazurek-Łopacińskiej, Wyd. AE we Wrocławiu, Wrocław 1997.

4. Badania marketingowe - teoria i praktyka, pod red. K. Mazurek-Łopacińskiej, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2005.

5. Badania rynku. Metody, zastosowania, pod red. Z. Kędzior, PWE, Warszawa 2005.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)