Badania marketingowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.6s.BMR.NL.RZAXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Badania marketingowe |
Jednostka: | Katedra Zarządzania i Marketingu w Agrobiznesie |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przedstawienie metod badania rynku oraz instrumentów marketingowego oddziaływania przedsiębiorstwa, aby rozpoznawać warunki i możliwości prowadzenia działalności gospodarczej, zmniejszając niepewność decyzji rynkowych. Problematyka treści nauczania obejmuje m.in.: określenie etapów postępowania badawczego, źródła informacji, sposób doboru próby do badań, badanie pojemności i chłonności rynku, badanie instrumentów działalności marketingowej przedsiębiorstwa, podstawy badań konsumenckich. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Obszary badań marketingowych - 1 godz. 2. Istota i podział badań marketingowych - podstawowe pojęcia - 1 godz. 3. Proces i procedura badań marketingowych - 1 godz. 4. Źródła informacji wtórnych wykorzystywane w badaniach marketingowych - ich zalety i ograniczenia - 1 godz. 5. Ilościowe informacje pierwotne wykorzystywane w badaniach marketingowych - metody i techniki ich pozyskiwania - 2 godz. 6. Jakościowe informacje pierwotne wykorzystywane w badaniach marketingowych - metody i techniki ich pozyskiwania - 2 godz. 7. Pomiar i skalowanie w badaniach marketingowych (skale metryczne i niemetryczne.) - 1 godz. 8. Budowa kwestionariusza pomiarowego do badań pierwotnych (rodzaje pytań, zasady tworzenia kwestionariusza) - 2 godz. 9. Proces projektowania próby do badań. Metody doboru losowego i nielosowego próby do badań - 2 godz. 10. Marketingowe systemy informacyjne - 1 godz. 11. Organizacja badań marketingowych - 1 godz. Ćwiczenia: 1. Badanie ogólnych uwarunkowań funkcjonowania przedsiębiorstwa na rynku - pojemność rynku i sposoby jej określania - 2 godz. 2. Badanie udziału i konkurencyjności przedsiębiorstwa na rynku (obliczanie udziałów przedsiębiorstwa w rynku i wykorzystanie ich znajomości w analizach marketingowych) - 4 godz. 3. Metody badania zachowań konsumentów na rynku - badania preferencji, upodobań, postaw i opinii konsumentów - 2 godz. 4. Marketingowa analiza produktu (badanie cyklu życia produktu, badanie lojalności nabywców) - 2 godz. 5. Analiza działań promocyjnych (m.in. wskaźnik penetracji kampanii promocyjnej, wskaźnik skuteczności reklamy, ocena efektywności mediów) - 2 godz. 6. Metody analizy dystrybucji (m.in. numeryczne i ważone wskaźniki dystrybucji) - 2 godz. 7. Kolokwium zaliczeniowe - 1 godz. |
Literatura: |
1. Kaczmarczyk S.: Zastosowania badań marketingowych. Zarządzanie marketingowe i otoczenie przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2007. 2. Mynarski S.: Badania rynkowe w przedsiębiorstwie, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2001. 3. Badania marketingowe. Podstawowe metody i obszary zastosowań, pod red. K. Mazurek-Łopacińskiej, Wyd. AE we Wrocławiu, Wrocław 1997. 4. Badania marketingowe - teoria i praktyka, pod red. K. Mazurek-Łopacińskiej, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2005. 5. Badania rynku. Metody, zastosowania, pod red. Z. Kędzior, PWE, Warszawa 2005. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.