Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pestycydy w środowisku

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: R.5s.PWS.SI.ROSXZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pestycydy w środowisku
Jednostka: Katedra Mikrobiologii i Biomonitoringu
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

KIERUNEK STUDIÓW: OCHRONA ŚRODOWISKA/ECTS:3/SEMESTR 5

Profil ogólnoakademicki/Forma i poziom: SI

status: kierunkowy

Celem przedmiotu jest charakterystyka podstawowych grup pestycydów chemicznych i przedstawienie środowiskowych aspektów wynikających ze stosowania środków chemicznej ochrony roślin.

W czasie ćwiczeń studenci samodzielnie przedstawiają opracowane charakterystyki trwałych związków organicznych pestycydowych (TZO) i i innych uznanych za niebezpieczne stosowane w ochronie roślin przed agrofagami.

Pełny opis:

Wykłady:

1. Pestycydy - definicja, podział środków ochrony roślin, przeznaczenie.

2. Zużycie chemicznych środków ochrony roślin w Polsce i świecie.

3. Chemiczne środki ochrony roślin a ochrona środowiska.

4. Toksykologia pestycydów - wybrane aspekty.

5 - 6. Formy użytkowe pestycydów. Źródła skażeń środowiska pestycydami.

7 - 8. Bezpieczeństwo i higiena pracy z pestycydami.

9 - 10. Obieg pestycydów w środowisku - woda, gleba, roślina.

11 - 12. Pozostałości pestycydów w roślinach.

13. Uboczne skutki stosowania środków chemicznej ochrony - uodparnianie się agrofagów.

14. Wymagania stawiane współczesnym pestycydom.

15. Prawne uregulowania dotyczące stosowania środków ochrony roślin.

Ćwiczenia audytoryjne:

1 - 2. Charakterystyka podstawowych grup chemicznych środków ochrony roślin.

3 - 8. Prezentacje ustne studentów charakteryzujące zagrożenia wynikające z produkcji i stosowania trwałych związków organicznych (TZO): aldryna, heptachlor, HCB, chlordan, endryna, DDT, dieldryna, mirex, toksafen.

9 - 13. Prezentacje ustne opracowań studentów charakteryzujące zagrożenia wynikające ze stosowania wybranych niebezpiecznych związków pestycydowych wg Konwencji PIC.

14 - 15. Indywidualne sporządzenie raportu zbiorczego obejmującego charakterystykę zagrożeń wynikających z obecności omawianych substancji biologicznie aktywnych w środowisku - zaliczenie ćwiczeń.

Struktura aktywności studenta:

Zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego 50 godz., ECTS 1,7

w tym: wykłady 15 godz.

ćwiczenia i seminaria 15 godz.

konsultacje 10 godz.

udział w badaniach 0 godz.

obowiązkowe praktyki i staże 0 godz.

udział w egzaminie i zaliczeniu 10 godz.

obowiązkowe praktyki i staże 0 godz.

e-learning 0 godz.

Praca własna 40 godz. 1,3 ECTS

Literatura:

Podstawowa:

1. Banaszkiewicz T. 2003. Chemiczne środki ochrony roslin. Wyd. UWM Olsztyn.

2. Ilnicki P. 2004. Polskie rolnictwo a ochrona środowiska. Wyd. AR Poznań.

3. Różański L. 1997. Przemiany pestycydów w organizmach żywych i środowisku. PWRiL Warszawa

4. Boligłowa E. 2011. Chemiczna ochrona roślin, Środowiskowe aspekty stosowania śrdoków chemicznej ochrony roślin. w: pod red. Filipek-Mazur B. Środowiskowe aspekty stosowania nawozów i środków ochrony roślin w rolnictwie. Wyd. UR Kraków.

Uzupełniająca:

1. Biziuk M. 2000. Pestycydy. Występowanie, oznaczanie i unieszkodliwianie. WNiT Warszawa.

2. Praczyk T., Skrzypczak G. 2004. Herbicydy.PWRiL, Poznań.

3. Wybrane akty prawne.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu kursu student:

wiedza:

- posiada ogólną wiedzę o zagrożeniach wynikających ze stosowania pestycydów chemicznych

- zna przepisy regulujące zasady stosowania pestycydów

- nazywa najważniejsze substancje biologicznie czynne zagrażające środowisku

umiejętności:

- przygotowuje prezentację ustną na zadany temat

- analizuje i potrafi integrować uzyskane informacje we wskazanej literaturze przedmiotu

- umie przedstawić prezentację multimedialną

kompetencje społeczne:

- ma świadomość ważności zagrożeń środowiska chemicznymi środkami ochrony roślin

Metody i kryteria oceniania:

Wykłady:

Egzamin pisemny ograniczony czasowo - test jednokrotnego wyboru z całości wiedzy przedstawionej na wykładach i ćwiczeniach audytoryjnych.

Przyjęto procentową skalę efektów kształcenia, definiowana w sposób następujący:

1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej.

2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej.

3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%).

4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%).

Ćwiczenia:

Ocena podsumowująca - średnia składowa: ocena z prezentacji ustnej. udział w dyskusji (ćw. 1-15) oraz ocena z raportu.

Ocena końcowa = 0,6 x ocena z egzaminu (wykłady) + 0,4 x ocena z oceny podsumowującej (ćwiczenia)

---

UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-27
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Wykład, 15 godzin, 120 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Boligłowa
Prowadzący grup: Elżbieta Boligłowa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Wykład, 15 godzin, 120 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Boligłowa
Prowadzący grup: Elżbieta Boligłowa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Wykład, 15 godzin, 120 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Boligłowa
Prowadzący grup: Elżbieta Boligłowa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)