Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Marketing i ekonomika usług

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: R.5s.MiEU.SL.RZAXX
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Marketing i ekonomika usług
Jednostka: Katedra Ekonomii i Gospodarki Żywnościowej
Grupy: Zarządzanie, 5 sem, stacj. licencjat obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem zajęć jest:

- przedstawienie merytorycznych treści i zapoznanie słuchaczy z mechanizmami działalności usługowej, potrzebą rozwijania form aktywności w zakresie rynku usług oraz stosowanych strategii marketingowych,

- określenie kierunków w rozwoju usług, przemian i specyfiki form działalności w zakresie usług materialnych i niematerialnych,

- charakterystyka poszczególnych strategii marketingowych, ich podsystemów na przykładzie wybranych dziedzin usług,

- uwzględnienie specyfiki usług produkcyjnych dla rolnictwa,tendencji rozwojowych w Polsce i krajach UE.

Pełny opis:

Problematyka wykładów:

1.Przedmiot badań ekonomiki usług i istota działalności usługowej - 1 godz.

2.Teoretyczne podstawy wiedzy o usługach - geneza, istota i współczesna koncepcja sektora usługowego - 1 godz.

3. Funkcje usług w gospodarce rynkowej - istota rynku usług i zasady jego funkcjonowania - 2 godz.

4. Sektor usług w gospodarce, współczesne tendencje w Polsce i krajach gospodarczo rozwiniętych - 2 godz.

5. Usługi produkcyjne w rolnictwie, a czynniki wytwórcze w gospodarstwach rolnych - 2 godz.

6. Marketing usług i zasady jego stosowania - 2 godz.

7. Zarządzanie marketingiem, jego podsystemy; zewnętrzny, wewnętrzny i interakcyjny - 2 godz.

8. Strategie marketingowe w wybranych instytucjach usługowych - 2 godz.

9. Zaliczenie wykładów w formie pisemnej - 1 godz.

Problematyka ćwiczeń:

1. Klasyfikacja i typizacja usług, usługi materialne i niematerialne - 2 godz.

2. Podstawowe kategorie w ocenie działalności przedsiębiorstwa usługowego i wskaźniki - 2 godz.

3. Produktywności pracy, kapitału, kapitałochłonności i efektywności gospodarowania w usługach - 2 godz.

4. Fazy rozwojowe rynku usług i procesy globalizacji w wybranych usługach - 2 godz.

5. Usługi w rolnictwie ich struktura funkcje i zadania - 2 godz.

6. Instytucjonalne formy świadczenia usług w rolnictwie polskim i krajach Unii Europejskiej - 2 godz.

7. Strategie marketingowe firm usługowych - 1 godz.

8. Marketing wybranych usług, modele oraz przykłady ich stosowania - 1 godz.

9. Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej - 1 godz.

Literatura:

1. Współczesna ekonomika usług, S. Flejterski i inni, Wyd. PWN, Warszawa, 2005r.

2. Usługi, produkcja, rynek, marketing,, M. Daszkowska, Wyd. PWN, Warszawa, 1998r.

3. Przedsiębiorstwo usługowe - ekonomika, zarządzanie, tom I i II, pod red. B. Filipiak, A. Panasiuk, Wyd. PWN, Warszawa, 2008r.

4. Usługi w gospodarce rynkowej, pod red. I. Rudawska, Wyd. PWE, Warszawa, 2009r.

5. Marketing usług, A. Styś, Wyd. PWE, Warszawa, 2003r.

Efekty uczenia się:

A/ wiedza:

- definiuje podstawowe pojęcia z zakresu ekonomiki i marketingu usług,

- określa kierunki rozwoju oraz przemian i specyfikę form działalności usługowej (tj. u. materialnych i niematerialnych),

- wskazuje podstawowe funkcje usług i ich rolę we współczesnej gospodarce rynkowej,

- identyfikuje strukturę, funkcje i zadania usług w poszczególnych sektorach gospodarki narodowej.

B/ umiejętności:

- wskazuje najważniejsze tendencje rozwoju sektora usługowego w gospodarce,

- potrafi scharakteryzować poszczególne strategie marketingowe i ich podsystemy na przykładzie wybranych dziedzin usługowych,

- opisuje zasady funkcjonowania współczesnego rynku usługowego,

- oblicza podstawowe wskaźniki slużące ocenie działalności sektora usługowego.

C/ kompetencje społeczne:

- docenia znaczenie sektora usługowe dla gospodarki narodowej,

- ma świadomość ciągłych zmian zachodzących w sektorze usługowym gospodarki i wynikającej z nich konieczności nieustannej obserwacji rynku usług,

- posiada umiejętność wystąpień publicznych, argumentowania i uzasadniania swych wypowiedzi oraz współpracy w grupie.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie ćwiczeń:

- aktywność słuchaczy w trakcie zajęć poprzez podejmowanie dyskusji, sprawność i dokładność wykonywania zadań obliczeniowych (pod warunkiem uzyskania z kolokwium minimum 50% punktów),

- jedno kolokwium pisemne w formie testowej na ósmych zajęciach(test jednokrotnego wyboru), które wymaga i uczy systematycznej pracy oraz sprawdza znajomość opanowanego materiału (kryterium ocen obejmuje: dostateczny (50-60% punktów), ponad dostateczny (60-70%), dobry (70-80%), ponad dobry (80-90%), bardzo dobry (90-100%).

Zaliczenie wykładów:

- zaliczenie w formie pisemnej na ósmych zajęciach (test jednokrotnego wyboru + dwa zadania opisowe), które sprawdza znajomość opanowanego materiału (skala ocen taka sama, jak przy zaliczeniu ćwiczeń).

Bilans nakładu pracy studenta:

- wykłady - 15 godz.

- ćwiczenia - 15 godz.

- zaliczenie końcowe wykładów - 1 godz.

- zaliczanie końcowe ćwiczeń - 1 godz.

- konsultacje - 18 godz.

Razem: 50 godz. : 25 = 2,0 (czyli 2 pkt. ECTS)

- przygotowanie do ćwiczeń - 15 godz.

- przygotowanie do egzaminu - 10 godz.

Razem godz. praktyczne : 25 godz. : 25 = 1,0 (czyli 1 pkt. ECTS)

OGÓŁEM: 3 pkt. ECTS

Praktyki zawodowe:

Brak.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-24
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dagmara Zuzek
Prowadzący grup: Dagmara Zuzek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)