Monitoring środowiska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.5s.MSR.NI.ROSXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Monitoring środowiska |
Jednostka: | Katedra Chemii Rolnej i Środowiskowej |
Grupy: |
Ochrona środowiska, 5 sem, niestacj. inż. obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW : OCHRONA ŚRODOWISKA / ECTS:3 /semestr: 6 Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: SI status: kierunkowy Wymagania wstępne: brak Koncepcja monitoringu środowiska naturalnego, zintegrowany monitoring środowiska, monitoring powietrza, monitoring wód, monitoring jakości gleby i ziemi w tym monitoring gleb użytkowanych rolniczo, hałas, pola elektromagnetyczne, promieniowanie jonizujące, monitoring lasów w Polsce, związki organiczne w środowisku, instalacje do przetwarzania i unieszkodliwiania odpadów i ich wpływ na poszczególne elementy środowiska, |
Pełny opis: |
Wykłady: 1 - 2. Koncepcja monitoringu środowiska naturalnego, podstawy prawne, cele, zadania i organizacja systemu monitoringu. Zintegrowany monitoring środowiska. 3 - 5. Monitoring powietrza. Substancje zanieczyszczające. Pomiary zanieczyszczeń "in situ". Systemy zdalnego monitorowania. Monitorowaie atmosfery poprzez obserwacje skutków zanieczyszczeń. Moitoring atmosfery w Polsce i w województwie małopolskim. 6 - 8. Monitoring wód. Monitoring wód "in situ". Teledetekcja w monitoringu wód. Wymagania jakościowe dla wód. Monitoring wód w Polsce i w województwie małopolskim. 9 - 11. Monitoring jakości gleby i ziemi. Metody monitoringu gleby i ziemi. Zdalny monitoring gleb i ziemi. Monitoring jakości gleb w Polsce i w województwie małopolskim. 12 - 13. Hałas, pola elektromagnetyczne, promieniowanie jonizujące. Źródła, sposoby wykonywania pomiarów. 14 - 15. Odziaływanie instalacji do unieszkodliwiania i przetwarzania odpadów na różne elementy środowiska oraz monitoring emisji. 16 - 18. Gleby uprawiane rolniczo, ocena stopnia i tempa degradacji na podstawie wybranych wskaźników. 19 - 20. Monitoring lasów w Polsce. Strefy zagrożenia lasów poprzez czynniki biotyczne i abiotyczne. Ćwiczenia: 1 - 3. Zasady pobierania i przygotowania prób środowiskowych do analizy oraz system jakości w labolatoriach i sieciach pomiarowych PMŚ. 4 - 6. Przyrodnicze i antropogeniczne przyczyny zakwaszenia gleb, obliczanie ładunków substancji zakwaszających i neutralizujących zakwaszenie. 7 - 9. Zawartość metali ciężkich w materiale roślinnym - ocena pod względem możliwości wykorzystania. Zawartość metali ciężkich w materiale glebowym - ocena stopnia zanieczyszczenia oraz określenie podatności gleb na degradację wynikającą z nadmiernej depozycji substancji zanieczyszczających. 10 - 12. Nawozy, polepszacze glebowe, odpady dopuszczone do stosowania przyrodniczego jako czynniki zagrażające czystości srodowiska glebowego. 13 - 15. Ocena potencjalnych strat azotu na podstawie jego bilansu w róznych warunkach gospodarowania w aspekcie zanieczyszczenia środowiska tym pierwiastkiem Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego 45 godz., ECTS** 3,0 w tym: wykłady 20 godz. ćwiczenia i seminaria 15 godz. konsultacje 8 godz. udział w badaniach 0 godz. obowiązkowe praktyki i staże 0 godz. udział w egzaminie i zaliczeniu 2 godz. e-lerning 0 godz. Praca własna (3,0 ECTS**) 45 godz. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Stepnowski P., Synak E., Szafranek B., Kaczyński Z. 2010. Monitoring i analityka zanieczyszczeń środowiska. Wyd. Uniwersytet Gdański, ss. 283. 2. Kmiecik E. 2009. Ocena stanu chemicznego wód podziemnych w oparciu o wyniki badań monitoringowych. home.agh.edu.pl/~ek/b/ocena_stanu.pdf 3. Raport o stanie lasów w Polsce. Wyd. Centrum Informacyjne Lasów Państwowych. 4. Kostrzewski A., Kruszyk R., (red.). 2007. Stan, przemiany i funkcjonowanie geoekosystemów Polski w latach 1994-2004 na podstawie Zintegrowanego Monitoringu Środowiska Przyrodniczego. 5. Informacja o realizacji zadań Inspekcji Ochrony Środowiska. Wyd. Główny Inspektor Ochrony Środowiska, Warszawa. Raport o stanie środowiska w Polsce. Biblioteka Monitoringu Środowiska. Uzupełniająca 1. Roczniki Statystyczne. Ochrona Środowiska, GUS Warszawa. 2. Program Państwowego Monitoringu Środowiska. Wyd. Główny Inspektor Ochrony Środowiska, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - student definiuje cele i zadania monitoringu środowiska - student zna struktury organizacyjne oraz schemat przepływu informacji dotyczących poszczególnych komponentów środowiska -student zna i opisuje metody wykorzystywane w diagnostyce stanów poszczególnych komponentów środowiska Umiejętności: - student umie analizować dane ze stacji monitoringu i ocenić ryzyko wystąpienia niekorzystnych zmian w środowisku - student potrafi samodzielnie (na podstawie otrzymanych danych) sporządzić raport o stanie środowiska Kompetencje: - student ma świadomość roli monitoringu i dostrzega relacje pomiędzy ochroną środowiska a monitoringiem środowiska - student potrafi pracować w grupie oraz nią kierować. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie części ćwiczeniowej kursu obejmuje wykonanie oceny stanu środowiska glebowego oraz oceny nagromadzenia toksycznych metali ciężkich w materiale roślinnym, a także przeprowadzenie prognozowania zmian jakościowych wymienionych elementów środowiska w wyniku narastajacej antropopresji. Część wykładowa kursu kończy się testem i/lub egzaminem ustnym. -- 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). Ocena końcowa = 0,5 x ocena z części wykładowej + 0,5 x ocena z części ćwiczeniowej UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.