Fitosocjologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.5s.FKF.SI.RROAB |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Fitosocjologia |
Jednostka: | Katedra Agrotechniki i Ekologii Rolniczej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
W części teoretycznej zostaną omówione: - założenia metodyczne fitosocjologii (metoda Braun-Blanquet'a) i jej zastosowanie w badaniach i opisie zbiorowisk roślinnych; - skład i budowa zbiorowisk roślinnych oraz podstawy klasyfikacji fitosocjologicznej, - charakterystyka ważniejszych zbiorowisk roślinnych Polski, - współczesne przemiany szaty roślinnej jako wskaźnik antropogenicznych przekształceń środowiska przyrodniczego, - fitosocjologiczne podstawy waloryzacji przyrodniczej. W części praktycznej zostaną omówione i opracowane na przykładach zasady sporządzania zdjęć fitosocjologicznych oraz zostanie dokonane opracowanie materiału badawczego w formie tabeli fitosocjologicznej wraz z określeniem przynależności do jednostek syntaksonomicznych (hierarchiczny system klasyfikacji fitosocjologicznej) |
Pełny opis: |
Zajęcia odbywają się w wymiarze 30 godzin w 15 tygodniowym semestrze; w pierwszej połowie semestru odbywają się wykłady, a w drugiej - ćwiczenia audytoryjne wg poniższego zestawienia: Tematyka wykładów: 1. Rozwój i założenia fitosocjologii środkowo-europejskiej i polskiej (1 godz) 2. Założenia metodyczne badań fitosocjologicznych, podstawowe pojęcia (2 godz.) 4. Skład i budowa zbiorowisk roślinnych, czynniki kształtujące zbiorowiska roślinne (2 godz.) 3. Podstawy klasyfikacji fitosocjologicznej (2 godz.) 4. Ważniejsze zbiorowiska naturalne i półnaturalne Polski (2 godz.) 5. Charakterystyka ważniejszych zbiorowisk antropogenicznych Polski z uwzględnieniem zbiorowisk segetalnych (2 godz.) 6. Szata roślinna jako wskaźnik warunków środowiska przyrodniczego; współczesne przemiany szaty roślinnej jako wskaźnik antropogenicznych przekształceń środowiska przyrodniczego (3 godz.) 8. Fitosocjologiczne podstawy waloryzacji przyrodniczej (1 godz.) Ćwiczenia audytoryjne 15 godz.: 1. Zdjęcie fitosocjologiczne - metodyka badań terenowych - elementy składowe, zasady sporządzania (2 godz.) 2. Ilościowość i pokrycie gatunków; towarzyskość i żywotność gatunków (2 godz.) 3. Syntetyczna faza badań - opracowanie tabeli fitosocjologicznej przy pomocy podręcznika na podstawie zdjęć fitosocjologicznych dostarczonych przez prowadzącego (opracowanie grupowe polegające na obliczeniu stałości fitosocjologicznej, współczynników pokrycia, identyfikacji charakterystycznej kombinacji gatunków zbiorowiska roślinnego (opracowanie w grupach) - (6 godz.) 4. Hierarchiczny system klasyfikacji fitosocjologicznej; zasady klasyfikacji fitosocjologicznej na przykładzie wyróżnionego zbiorowiska segetalnego (opracowanie zespołowe przy wykorzystaniu podręcznika) - (3 godz.) 5. Wybrane elementy teoretyczne i praktyczne projektów zespołowych - indywidualne opracowanie zadań problemowych oraz interpretacja wyników (2 godz.) Statystyka przedmiotu: 1. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot obowiązkowy Godziny: 75; ECTS: 3 2. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot do wyboru Godziny: -; ECTS: - 3. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje poprzez bezpośredni kontakt z nauczycielem akademickim (wykłady, ćwiczenia, seminaria....) Godziny: 30; ECTS: 1,2 4. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach praktycznych np. laboratoryjne, projektowe, terenowe, warsztaty Godziny: -; ECTS: - 5. Przewidywany nakład pracy własnej (bez udziału prowadzącego lub z udziałem w ramach konsultacji) konieczny do realizacji zadań programowych przedmiotu. Godziny: 45; ECTS: 1,8 |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Szafer W., Zarzycki K. (red.) Szata roślinna Polski, PWN Warszawa, 1977. 2. Wysocki Cz., Sikorski P. Fitosocjologia stosowana. Wydawnictwo SGGW. W-wa 2002. 3. Dzwonko Z. Przewodnik do badań fitosocjologicznych. Wyd. SORUS IB UJ, Poznań-Kraków 2007. 4. Matuszkiewicz W. Przewodnik do oznaczania zbiorowisk roślinnych Polski. PWN Warszawa, 2006. Literatura pomocnicza: 5. Chmiel J. Flora roślin naczyniowych wschodniej części Pojezierza Gnieźnieńskiego i jej antropogeniczne przeobrażenia w wieku XIX i XX. Wyd. SORUS. Prace Zakładu Taksonomii Roślin UAM Poznań 1993. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu (wykłady i ćwiczenia) student: - posiada podstawowa wiedzę teoretyczną na temat fitosocjologii i możliwości jej praktycznego wykorzystania - posiada znajomość wpływu czynników kształtujących skład i budowę zbiorowisk roślinnych - potrafi scharakteryzować istotne cechy zbiorowisk o różnym poziomie przeobrażeń antropogenicznych - posiada znajomość zasad klasyfikacji fitosocjologicznej oraz umiejętność jej zastosowania do opisu zbiorowisk roślinnych - posiada znajomość zasad prowadzenia badań terenowych metodą fitosocjologiczną Braun-Blanqueta - posiada umiejętność określenia charakterystycznej kombinacji gatunków dla jednostek syntaksonomicznych różnych rang oraz zna zasady nomenklatury fitosocjologicznej w odniesieniu do rang głównych - potrafi opracować (z wykorzystaniem przewodnika do oznaczania zbiorowisk roślinnych) materiał badawczy w postaci zdjęć fitosocjologicznych reprezentatywnych dla zbiorowiska segetalnego i zinterpretować warunki siedliskowe występowania opracowanego zbiorowiska |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń - oceny formujące na podstawie - opracowania zespołowego tabeli zbiorowiska roślinnego na podstawie dostarczonych materiałów z wykorzystaniem podręcznika (ćw. 3-4) - pisemny sprawdzian wiedzy - zagadnienia teoretyczne i problemowe, obliczenia i interpretacja (ćw. 1-2, ćw. 5) Zaliczenie wykładów na podstawie pisemnego sprawdzianu wiedzy - pytania problemowe --- 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.