Doradztwo w agrobiznesie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.5s.DWA.SL.RZAXZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Doradztwo w agrobiznesie |
Jednostka: | Katedra Zarządzania i Ekonomii Przedsiębiorstw |
Grupy: |
Zarządzanie, 5 sem, stacj. licencjat obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW: ZARZĄDZANIE / ECTS: 2 / semestr: 5 Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: SL status: kierunkowy Wymagania wstępne: brak Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodyką pracy doradczej oraz w pracy informacyjnej, a także umiejętnościami, jakie powinni posiadać doradcy, chcący skutecznie konkurować na rynku produktów i usług doradczych w sektorze agrobiznesu. Program nauczania obejmuje m.in. definicje doradztwa w agrobiznesie oraz jego cele i zadania w gospodarce rynkowej, organizację doradztwa dla sektora agrobiznesu w Polsce i w UE, modele doradztwa, formy, metody i techniki doradcze, teoretyczne podstawy doradztwa i komunikacji z klientem, teorię dyfuzji innowacji, istotę procesu komunikowania, a także proces doradczy i jego etapy. |
Pełny opis: |
Wykłady (15 godzin): 1. Zajęcia organizacyjne (1 godz.) 2. Teoretyczne podstawy doradztwa w agrobiznesie, percepcja i komunikacja i ich znaczenie w doradztwie (2 godz.) 3. Doradztwo i edukacja w agrobiznesie - definicje, rodzaje doradztwa w gospodarce rynkowej (2 godz.) 4. Formy doradztwa i poradnictwa. Modele doradztwa indywidualnego i ich zastosowanie (2 godz.) 5. Organizacja doradztwa w Polsce - doradztwo publiczne i prywatne. Czym jest "Farm Advisory System" w UE (2 godz.) 6. Dyfuzja innowacji a proces doradzania (2 godz.) 7. Funkcje doradztwa. Zastosowanie nowych technologii ICT w doradztwie (2 godz.) 8. Proces doradczy i jego etapy (2 godz.). Ćwiczenia (15 godzin): 1. Kompetencje doradcy rolniczego. Praca w grupach oraz dyskusja (2 godz.) 2. Opracowywanie metodyki doradczej: wybór najlepszych form i metod doradczych adekwatnych do podanego problemu. Praca w zespołach roboczych oraz dyskusja (4 godz.) 3. Zasady przygotowania właściwych komunikatów w różnych sytuacjach doradczych. Komunikaty informacyjne - opracowywanie komunikatu informacyjnego w formie plakatu (zastosowanie programu CANVA) (2 godz.) 4. Zastosowanie techniki burzy mózgów w rozwiązywaniu otwartego problemu doradczego - praca w zespołach roboczych, prezentacja projektów oraz dyskusja (2 godz.) 5. Proces doradczy i jego etapy: opracowywanie planu doradczego w odniesieniu do podanego przypadku (problemu klienta/przedsiębiorcy) - praca grupowa i otwarta dyskusja nad wynikami pracy (3 godz.) 6. Podsumowanie zajęć z zastosowaniem kreatora gier symulujących „ActionTrack”. Ogłoszenie wyników gry (2 godz.) Struktura aktywności studenta zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego: 37 godz., ECTS 1,48, w tym: wykłady 15 godz. ćwiczenia 15 godz. konsultacje 5 godz. udział w badaniach 0 godz. obowiązkowe praktyki i staże 0 godz. udział w egzaminie końcowym 2 godz. praca własna (0,52 ECTS) 13 godz. |
Literatura: |
Podstawowa: - Kiełbasa B., Okrajni M. 2023. Znaczenie umiejętności miękkich w budowaniu kompetencji zawodowych doradcy rolniczego, Wieś i Rolnictwo, Wieś i Rolnictwo, nr 2 (199)/2023, s. 91-106 - Knapik W., Kiełbasa B. 2019. Komunikacja społeczna w ujęciu interdyscyplinarnym. Komunikacja biznesowa. Wydawnictwo Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie. - Bieżące numery czasopisma Małopolskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego "Doradca: ze strony internetowej https://modr.pl/doradca - Biuletyn Centrum Doradztwa Rolniczego "Przedsiębiorczość wiejska" http://cdrkursy.edu.pl/cdr/ - Wawrzyniak B. 2000. Doradztwo w agrobiznesie. Wyd. WSHE Włocławek. Uzupełniająca: - Kiełbasa B. 2022. Systemy edukacji dorosłych oraz zastosowanie ICT w doradztwie rolniczym. Studium przypadku. Wieś i Rolnictwo 1(194), 93-109 - Bogusz M., Kiełbasa B. 2022. Formy i metody doradztwa w agrobiznesie na podstawie działalności szkoleniowej ośrodków doradztwa rolniczego w dobie pandemii COVID-19. Turystyka i Rozwój Regionalny, SGGW Warszawa, s. 15-26 - Leśniak L. 2013. Publiczne doradztwo rolnicze wobec wyzwań przyszłości i oczekiwań mieszkańców wsi. Wyd. CDR w Krakowie. - Ogryczak D. 2014. Doradztwo rolnicze w Polsce po 2014 r. : kompetencje, organizacja, finansowanie. Wydawnictwo Sejmowe. Kancelaria Sejmu. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu student: Wiedza: - zna i rozumie rodzaje doradztwa rolniczego i metodykę doradzania w firmach sektora agrobiznesu, - zna formy i metody pracy doradczej w grupach i pracy z pojedynczym klientem, wie w jaki sposób pozyskiwać i przekazywać informacje w doradztwie, - zna i rozumie systemy doradztwa rolniczego i andragogiki w Polsce i w Unii Europejskiej. Umiejętności: - potrafi opracować program doradczy dla klienta, wraz z planem doradczym lub szkoleniowym, potrafi wykorzystać nowe technologie do pozyskiwania i przekazywania wiedzy i informacji oraz wspierać klienta w procesie podejmowania decyzji, - potrafi opracować komunikat informacyjny lub perswazyjny skierowany do określonych odbiorców. Kompetencje społeczne: - jest gotowy do kreatywnego rozwiązywania postawionych problemów dla klientów z sektora agrobiznesu oraz podejmowania decyzji na podstawie analizy pozyskanych danych, - jest gotowy do kierowania zespołem, prowadzenia dyskusji w grupie oraz publicznego wypowiadania się. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: ocena końcowa: Egzamin pisemny składający się z pytań otwartych (w tym problemowych). Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia, definiowaną w sposób następujący: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 średnio >90%). Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę: ocena aktywności studenta w trakcie zajęć - opracowywanie zadań indywidualnych lub w grupach, udział w grze z wykorzystaniem ActionTrack. Ocena końcowa = 0,6 x ocena z egzaminu (wykłady) + 0,4 x ocena podsumowująca (ćwiczenia). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-27 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT CWA
ŚR CZ CWA
CWA
CWA
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Kiełbasa | |
Prowadzący grup: | Barbara Kiełbasa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ CWA
PT CWA
CWA
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Kiełbasa | |
Prowadzący grup: | Barbara Kiełbasa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ CWA
PT CWA
CWA
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Kiełbasa | |
Prowadzący grup: | Barbara Kiełbasa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ CWA
PT CWA
CWA
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Kiełbasa | |
Prowadzący grup: | Barbara Kiełbasa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.