Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Doradztwo w agrobiznesie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: R.5s.DWA.SL.RZAXZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Doradztwo w agrobiznesie
Jednostka: Katedra Zarządzania i Ekonomii Przedsiębiorstw
Grupy: Zarządzanie, 5 sem, stacj. licencjat obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

KIERUNEK STUDIÓW: ZARZĄDZANIE / ECTS: 2 / semestr: 5

Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: SL

status: kierunkowy

Wymagania wstępne: brak

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodyką pracy doradczej oraz w pracy informacyjnej, a także umiejętnościami, jakie powinni posiadać doradcy, chcący skutecznie konkurować na rynku produktów i usług doradczych w sektorze agrobiznesu.

Program nauczania obejmuje m.in. definicje doradztwa w agrobiznesie oraz jego cele i zadania w gospodarce rynkowej, organizację doradztwa dla sektora agrobiznesu w Polsce i w UE, modele doradztwa, formy, metody i techniki doradcze, teoretyczne podstawy doradztwa i komunikacji z klientem, teorię dyfuzji innowacji, istotę procesu komunikowania, a także proces doradczy i jego etapy.

Pełny opis:

Wykłady (15 godzin):

1. Zajęcia organizacyjne (1 godz.)

2. Teoretyczne podstawy doradztwa w agrobiznesie, percepcja i komunikacja i ich znaczenie w doradztwie (2 godz.)

3. Doradztwo i edukacja w agrobiznesie - definicje, rodzaje doradztwa w gospodarce rynkowej (2 godz.)

4. Formy doradztwa i poradnictwa. Modele doradztwa indywidualnego i ich zastosowanie (2 godz.)

5. Organizacja doradztwa w Polsce - doradztwo publiczne i prywatne. Czym jest "Farm Advisory System" w UE (2 godz.)

6. Dyfuzja innowacji a proces doradzania (2 godz.)

7. Funkcje doradztwa. Zastosowanie nowych technologii ICT w doradztwie (2 godz.)

8. Proces doradczy i jego etapy (2 godz.).

Ćwiczenia (15 godzin):

1. Kompetencje doradcy rolniczego. Praca w grupach oraz dyskusja (2 godz.)

2. Opracowywanie metodyki doradczej: wybór najlepszych form i metod doradczych adekwatnych do podanego problemu. Praca w zespołach roboczych oraz dyskusja (4 godz.)

3. Zasady przygotowania właściwych komunikatów w różnych sytuacjach doradczych. Komunikaty informacyjne - opracowywanie komunikatu informacyjnego w formie plakatu (zastosowanie programu CANVA) (2 godz.)

4. Zastosowanie techniki burzy mózgów w rozwiązywaniu otwartego problemu doradczego - praca w zespołach roboczych, prezentacja projektów oraz dyskusja (2 godz.)

5. Proces doradczy i jego etapy: opracowywanie planu doradczego w odniesieniu do podanego przypadku (problemu klienta/przedsiębiorcy) - praca grupowa i otwarta dyskusja nad wynikami pracy (3 godz.)

6. Podsumowanie zajęć z zastosowaniem kreatora gier symulujących „ActionTrack”. Ogłoszenie wyników gry (2 godz.)

Struktura aktywności studenta

zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego: 37 godz., ECTS 1,48, w tym:

wykłady 15 godz.

ćwiczenia 15 godz.

konsultacje 5 godz.

udział w badaniach 0 godz.

obowiązkowe praktyki i staże 0 godz.

udział w egzaminie końcowym 2 godz.

praca własna (0,52 ECTS) 13 godz.

Literatura:

Podstawowa:

- Kiełbasa B., Okrajni M. 2023. Znaczenie umiejętności miękkich w budowaniu kompetencji zawodowych doradcy rolniczego, Wieś i Rolnictwo, Wieś i Rolnictwo, nr 2 (199)/2023, s. 91-106

- Knapik W., Kiełbasa B. 2019. Komunikacja społeczna w ujęciu interdyscyplinarnym. Komunikacja biznesowa. Wydawnictwo Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie.

- Bieżące numery czasopisma Małopolskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego "Doradca: ze strony internetowej https://modr.pl/doradca

- Biuletyn Centrum Doradztwa Rolniczego "Przedsiębiorczość wiejska" http://cdrkursy.edu.pl/cdr/

- Wawrzyniak B. 2000. Doradztwo w agrobiznesie. Wyd. WSHE Włocławek.

Uzupełniająca:

- Kiełbasa B. 2022. Systemy edukacji dorosłych oraz zastosowanie ICT w doradztwie rolniczym. Studium przypadku. Wieś i Rolnictwo 1(194), 93-109

- Bogusz M., Kiełbasa B. 2022. Formy i metody doradztwa w agrobiznesie na podstawie działalności szkoleniowej ośrodków doradztwa rolniczego w dobie pandemii COVID-19. Turystyka i Rozwój Regionalny, SGGW Warszawa, s. 15-26

- Leśniak L. 2013. Publiczne doradztwo rolnicze wobec wyzwań przyszłości i oczekiwań mieszkańców wsi. Wyd. CDR w Krakowie.

- Ogryczak D. 2014. Doradztwo rolnicze w Polsce po 2014 r. : kompetencje, organizacja, finansowanie. Wydawnictwo Sejmowe. Kancelaria Sejmu.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu kursu student:

Wiedza:

- zna i rozumie rodzaje doradztwa rolniczego i metodykę doradzania w firmach sektora agrobiznesu,

- zna formy i metody pracy doradczej w grupach i pracy z pojedynczym klientem, wie w jaki sposób pozyskiwać i przekazywać informacje w doradztwie,

- zna i rozumie systemy doradztwa rolniczego i andragogiki w Polsce i w Unii Europejskiej.

Umiejętności:

- potrafi opracować program doradczy dla klienta, wraz z planem doradczym lub szkoleniowym, potrafi wykorzystać nowe technologie do pozyskiwania i przekazywania wiedzy i informacji oraz wspierać klienta w procesie podejmowania decyzji,

- potrafi opracować komunikat informacyjny lub perswazyjny skierowany do określonych odbiorców.

Kompetencje społeczne:

- jest gotowy do kreatywnego rozwiązywania postawionych problemów dla klientów z sektora agrobiznesu oraz podejmowania decyzji na podstawie analizy pozyskanych danych,

- jest gotowy do kierowania zespołem, prowadzenia dyskusji w grupie oraz publicznego wypowiadania się.

Metody i kryteria oceniania:

Wykłady:

ocena końcowa: Egzamin pisemny składający się z pytań otwartych (w tym problemowych).

Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia, definiowaną w sposób następujący:

1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej.

2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej.

3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia (średnio 61-70%).

4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 średnio >90%).

Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę: ocena aktywności studenta w trakcie zajęć - opracowywanie zadań indywidualnych lub w grupach, udział w grze z wykorzystaniem ActionTrack.

Ocena końcowa = 0,6 x ocena z egzaminu (wykłady) + 0,4 x ocena podsumowująca (ćwiczenia).

UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-27
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Kiełbasa
Prowadzący grup: Barbara Kiełbasa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Kiełbasa
Prowadzący grup: Barbara Kiełbasa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Kiełbasa
Prowadzący grup: Barbara Kiełbasa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Kiełbasa
Prowadzący grup: Barbara Kiełbasa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-5 (2024-07-29)