Biologia molekularna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.5.s.BMO.SI.RBIOY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Biologia molekularna |
Jednostka: | Katedra Mikrobiologii i Biomonitoringu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDÓW : BIOGOSPODARKA / ECTS: 6/ semestr:5 Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: SI status: kierunkowy Wymagania wstępne: Biochemia i Fizjologia roślin Celem kształcenia jest zaznajomienie studentów z budową i funkcją kwasów nukleinowych, szczegółowym przebiegiem procesów replikacji, transkrypcji i translacji. Ponadto przedstawione zostaną zagadnienia związane z kontrolą ekspresji genów na poziomie genomowym, transkrypcyjnym, potranskrypcyjnym, translacyjnym i potranslacyjnym. Omówione zostaną i zaprezentowane podstawowe techniki analizy DNA, ekspresji genów i białek. Molekularny poziom funkcjonowania organizmów żywych przedstawiony będzie systemowo, na różnych poziomach, poprzez pryzmat złożonych interakcji pomiędzy genomem a środowiskiem. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Struktura i właściwości kwasów nukleinowych – organizacja genomu organizmów prokariotycznych i eukariotycznych 2. Replikacja DNA bakteryjnego i eukariotycznego, dynamika genomu 3. Technika PCR i jej zastosowanie 4. Techniki sekwencjonowania DNA 5. Klonowanie molekularne 6. Biblioteki genowe i ich przeszukiwanie 7. Techniki wyszukiwania genów odpowiedzialnych za kształtowanie konkretnych fenotypów 8. Transkrypcja u organizmów prokariotycznych i jej kontrola 9. Transkrypcja u organizmów eukariotycznych i mechanizmy jej kontroli 10. Obróbka potranskrypcyjna i mechanizmy jej kontroli 11. Translacja i modyfikacje potranslacyjne, regulacja czasu życia białka 12. Interferencja RNA i jej wykorzystanie 13. Techniki badania ekspresji genów 14. Receptory komórkowe i transdukcja sygnału w komórkach 15. Transdukcja sygnału w komórkach cd. Ćwiczenia: 1. Izolacja mRNA z tkanek roślinnych 2. Projektowanie starterów i sond (Primer Express, File Builder) 3-4. Odwrotna transkrypcja, oczyszczanie cDNA - specyfika pracy z RNA, stabilizacja profilu ekspresji genów po pobraniu prób 5-6. Reakcja PCR w czasie rzeczywistym - oznaczenie względne ekspresji (Relative Quantification) z wykorzystaniem sond Taqman-MGB oraz fluoroforu SybrGreen, wykorzystanie oprogramowania 7500 System SDS Software. 7. Analiza i interpretacja wyników - odczyty z krzywych standardowych oraz normalizacja ekspresji względem kontroli endogennej, interpretacja biologiczna obserwowanych zjawisk. 8-10. Izolacja białek z materiału roślinnego 11-14. Elektroforeza białek w warunkach denaturujących 15. Analiza (skanowanie, wizualizacja żeli) i interpretacja wyników elektroforezy białek Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego 35 godz. w tym: wykłady 15 godz. ćwiczenia i seminaria 15 godz. konsultacje 2 godz. udział w badaniach 0 godz. obowiązkowe praktyki i staże 0 godz. udział w egzaminie i zaliczeniu 3 godz. e-learning 0 godz. Praca własna 145 godz. |
Literatura: |
Literatura: 1. Brown T.A., „Genomy” Red. Piotr Węgleński, PWN 2001, 2013. Turner P.C. i inni 2. „Biologia molekularna – krótkie wykłady”, PWN, 2004, 2006, 2015. Publikacje własne: 1. Jurczyk B., Hura K., Trzemecka A., Rapacz M., 2015. Evidence for alternative splicing mechanisms in meadow fescue (Festuca pratensis) and p erennial ryegrass (Lolium perenne) Rubisco activase gene, Journal of Plant Physiology, 176: 61-64. 2. T. Hura, K. Hura, A. Ostrowska,. J. Gadzinowska, B. Pawłowska, Grzesiak M.T., K. Dziurka, E. Dubasa. Rieske iron-sulfur protein of cytochrome-b6f is involved in plant recovery after drought stress. Environ. Exp. Bot. 156, 228-239. 3. Tyrka M., Rapacz M., Fiust A., Wójcik-Jagła M., 2015. QTL mapping of freezing tolerance and photosynthetic acclimation to cold in winter two- and six-rowed barley, Plant Breeding, 134, 271–282. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się: Wiedza: - zna zasady organizacji i funkcjonowania genomów - zna mechanizmy kontroli wyrażania cech genotypowych w fenotypie i techniki ich badania - posiada wiedzę dotyczącą funkcjonowania receptorów komórkowych i szlaków transdukcji sygnału Umiejętności: - potrafi posługiwać się techniką ilościowego PCR - potrafi korzystać z baz danych sekwencji kwasów nukleinowych w celu projektowania starterów i sond molekularnych - wykonuje elektroforezę białek w warunkach denaturujących Kompetencje społeczne: - potrafi rozwiązywać stawiane problemy i organizować pracę w zespole - rozumie potrzebę ciągłego poznawania zjawisk i procesów komórkowych oraz zdobywania wiedzy z zakresu biologii molekularnej - Posiada umiejętność stałego dokształcania się w różnych dziedzinach. Troszczy się o podnoszenie kwalifikacji zawodowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: Egzamin pisemny (pytania problematyczne) 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). Ćwiczenia: na bieżąco oceniane przez prowadzących pod względem poprawności ich rozwiązania oraz organizacji pracy w zespole przeprowadzanie określonych eksperymentów chemicznych Ocena końcowa z ćwiczeń: średnia uzyskana z poszczególnych ćwiczeń. Udział ćwiczeń i wykładów w końcowej ocenie: 0,6 x ocena z egzaminu (wykłady) + 0,4 x ocena końcowa z ćwiczeń UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.