Środowiskowe funkcje użytków rolnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.4s.SFU.SI.ROSXZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Środowiskowe funkcje użytków rolnych |
Jednostka: | Katedra Agroekologii i Produkcji Roślinnej |
Grupy: |
Ochrona Środowiska 4 sem. stacj inż obow. Monitoring środowiska i zagrozenia ekosystemów Ochrona środowiska, 4 sem, stacj. inż. obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
LUB
8.00
LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Kierunek Studiów: Ochrona Środowiska/ECTS: 5/semestr: 4 Profil: Ogólnoakademicki/Forma i Poziom: SI Wymagania wstępne: brak Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi środowiskowych wymagań uprawy roślin, szkodliwości chwastów oraz środowiskowych funkcji użytków zielonych. Program przedmiotu obejmuje wybrane działy nauki o siedlisku, chwastach i roślinach uprawnych oraz funkcjach trwałych użytków zielonych. W ramach ćwiczeń zapoznanie z wymaganiami siedliskowymi grup roślin w uprawie polowej i na użytkach zielonych. Konstruowanie płodozmianów, metod zwalczania chwastów w zasiewach oraz zasady układania mieszanek traw w zależności od warunków siedliskowych. |
Pełny opis: |
Wykłady 1-2.Glebowe uwarunkowania produkcyjności gruntów ornych w Polsce 3.Optymalne właściwości środowiska glebowego jako element produkcyjności 4-5.Współczesne systemy rolnictwa i ich wpływ na środowisko 6-7.Przyrodnicze czynniki zmianowań, zmęczenie gleby, choroby płodozmianowe i funkcje płodozmianu w systemach rolnictwa 8-9.Tendencje uproszczeń zmianowań oraz ich wpływ na środowisko rolnicze 10-11.Współczesne systemy uprawy roli i ich wpływ na środowisko 12-13.Szkodliwość chwastów i źródła zachwaszczenia 14-15.Zapobieganie nadmiernemu zachwaszczeniu pól oraz metody niszczenia chwastów 16-17.Pochodzenie, struktura i rozmieszczenie trwałych użytków zielonych w Polsce 18-19.Kryteria podziału użytków zielonych: stosunki powietrzno-wodne, strefy wysokościowe, sposób użytkowania 20-21.Cechy ekosystemu trawiastego oraz struktura jego plonu: plon rolniczy, trzon regeneracyjny 22-23.Funkcje trwałych użytków zielonych: czynniki warunkujące poszczególne funkcje –paszowa, - ekologiczna 24-27.Funkcja paszowa użytków zielonych: dynamika wzrostu i rozwoju roślinności łąkowo-pastwiskowej, zasady użytkowania, zasady nawożenia 28. Przyczyny degradacji i metody regeneracji użytków zielonych 1 godz. 29-30. Funkcja ekologiczna użytków zielonych przejawiająca się w ochronie: gleby, wody, atmosfery Ćwiczenia 1-2.Kształtowanie środowiska gruntów ornych: wprowadzenie do zagadnień związanych z wymaganiami siedliskowymi (glebowymi i klimatycznymi) oraz elementami agrotechniki uprawy roślin w Polsce 3-8.Środowiskowe wymagania podstawowych grup roślin uprawnych i rozpoznawanie materiału siewnego (rośliny zbożowe, okopowe, przemysłowe, motylkowe drobno i grubonasienne) 9-10.Podstawowe pojęcia związane z płodozmianami oraz czynniki warunkujące typ i rodzaj płodozmianu 11-12.Konstruowanie zmianowań i płodozmianów w zależności od warunków siedliskowych w różnych systemach rolnictwa 13-14.Występowanie chwastów w zależności od czynników siedliska i ich znaczenie w agrocenozach, klasyfikacje chwastów 15-16.Rozpoznawanie chwastów w różnych fazach rozwojowych z uwzględnieniem biologii oraz szkodliwości 2 godz. 17-18.Chemiczne metody ograniczenia zachwaszczenia (podział herbicydów, ustalanie dawki, czynniki warunkujące skuteczność działania herbicydów, wymagania listy kontrolnej dotyczące stosowania środków ochrony roślin) 19-20.Projektowanie w zespołach 3-4 osobowych metod ograniczenia zachwaszczenia w określonych zasiewach roślin uprawnych 21-22.Podział traw pod względem wzrostu, sposobu krzewienia i użytkowania 23-24.Zasady oznaczania nasion traw oraz poznanie ich ważniejszych gatunków 25-26.Zasady oznaczania traw w stanie kwiatowym 27-28.Zasady rozpoznawania traw w stanie wegetatywnym 29-30.Zasady układania mieszanek traw na użytki zielone różnego przeznaczenia Ćwiczenia terenowe: 1-10.Rozpoznawanie roślin uprawnych w różnych fazach rozwojowych (kolekcja roślin uprawnych) oraz chwastów w łanie roślin uprawnych (rozpoznawanie gatunków i metody oceny zachwaszczenia). Ocena skuteczności działania herbicydów i zabiegów uprawowych 11-15.Poznanie metod oznaczania składu florystycznego zbiorowisk trawiastych i zapoznanie się ze strukturą plonu biologicznego i jego rozmieszczeniem 5 godz. Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego 85 godz. w tym: wykłady 30 godzin ćwiczenia i seminaria 45 godz. konsultacje 5 godz. udział w badaniach 0 godz. obowiązkowe praktyki i staże 0 godz. udział w egzaminie i zaliczeniu 5 godz. e-learning 0 godz. praca własna 40 godz. |
Literatura: |
1. Piekut K., Pawluśkiewicz B., 2005. Rolnicze podstawy kształtowania środowiska. 2. Dzienia S., i in., 1999. Agroekologiczne podstawy produkcji roślinnej. 3. Czyż H., 2000. Skrypt do ćwiczeń z łąkarstwa. Wyd. AR w Szczecinie. 4. Włodarczyk S., 1980. Botanika łąkarska. Wyd. PWRiL, W-wa. 5. Rogalski M., 2004. Łąkarstwo. Wyd. Kurpisz, Poznań. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. student definiuje podstawowe pojęcia agrotechniczne, 2. zna zasady doboru roślin uprawnych do określonych typów gleb, warunków klimatycznych środowiska i systemu rolnictwa, 3. zna podstawowe gatunki roślin uprawnych i traw, 4. zna podstawowe zasady użytkowania i nawożenia TUZ. Umiejętności: 1. prawidłowo organizuje produkcję roślinną w gospodarstwie w zależności od warunków glebowo-klimatycznych, 2. projektuje określone płodozmiany dostosowane do warunków glebowych i środowiskowych gospodarstwa, 3. posiada umiejętności niezbędne do zaproponowania prawidłowej ochrony (chemiczne i agrotechniczne) przed nadmiernym zachwaszczeniem, 4. Na podstawie pomiaru i składu gatunkowego ocenia wartość gospodarczą łąk i pastwisk. 5. Projektuje optymalny dla siedliska sposób regeneracji zdegradowanej łąki lub pastwiska. Kompetencje społeczne: 1. spełnia wyznaczoną funkcję w zespole 3-4 osobowym, 2. docenia rolę właściwej organizacji produkcji roślinnej dla poprawy kształtowania środowiska. 3. rozumie potrzebę zachowania użytków zielonych w środowisku ze względów ekonomicznych, środowiskowych i społecznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady - egzamin pisemny ograniczony czasowo - zadania testowe, problemowe i obliczeniowe Ćwiczenia: 1. Zaliczenia kontrolne - pisemne po każdej zakończonej grupie tematycznej oraz bieżąca ustna kontrola przyswojenia wcześniej podanych treści. 2. Zaliczenie projektu (projekt mieszanki na wybrany sposób użytkowania dla określonych warunków siedliskowych). 3. Sporządzenie zielnika ważniejszych roślin łąkowych. Ocena końcowa to średnia z wszystkich uzyskanych zaliczeń etapowych i aktywności na zajęciach. -- 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). Ocena końcowa=0,6 x ocena z egzaminu (wykłady) + 0,4 x ocena podsumowująca (ćwiczenia). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Ćwiczenia terenowe, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Lepiarczyk, Joanna Puła | |
Prowadzący grup: | Dorota Gala-Czekaj, Beata Grygierzec, Beata Jop, Andrzej Lepiarczyk, Joanna Puła, Adam Radkowski, Wojciech Szewczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-28 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Ćwiczenia terenowe, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Lepiarczyk, Joanna Puła | |
Prowadzący grup: | Dorota Gala-Czekaj, Beata Grygierzec, Piotr Kacorzyk, Andrzej Lepiarczyk, Joanna Puła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin
Ćwiczenia laboratoryjne, 20 godzin
Ćwiczenia terenowe, 10 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Lepiarczyk, Joanna Puła | |
Prowadzący grup: | Maciej Chowaniak, Dorota Gala-Czekaj, Beata Grygierzec, Piotr Kacorzyk, Andrzej Lepiarczyk, Joanna Puła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin
Ćwiczenia laboratoryjne, 20 godzin
Ćwiczenia terenowe, 10 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Lepiarczyk, Joanna Puła | |
Prowadzący grup: | Dorota Gala-Czekaj, Beata Grygierzec, Piotr Kacorzyk, Andrzej Lepiarczyk, Joanna Puła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.