Ochrona roślin
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.4s.ORO.SI.RROXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ochrona roślin |
Jednostka: | Katedra Ochrony Środowiska Rolniczego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przedstawienie ogólnych zasad ochrony roślin przed agrofagami oraz podstawowych metod i środków zwalczania agrofagów w roślinach uprawnych. W czasie ćwiczeń zostaną omówione podstawowe grupy bezkręgowców będących szkodnikami roślin uprawnych i choroby infekcyjne oraz metody wykorzystywane w celu ich ograniczenia i zwalczania. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Rys historyczny ochrony roślin. Nowe tendencje i współczesna ochrona roślin uwzględniająca ochronę środowiska i aspekty ekonomiczne. 2. Wpływ szkodników i czynników chorobotwórczych na plonowanie roślin i jakość plonów oraz pojęcia: agrofag, szkodnik, choroba. 3. Przegląd zwierząt będących szkodnikami roślin. 4. Podstawy ekologiczne rozprzestrzeniania się szkodników. Zdolności adaptacyjne szkodników do środowiska. 5. Typy uszkodzeń i pojęcie szkodliwości. Progi ekonomicznej szkodliwości owadów. 6. Ochrona organmizmów pożytecznych. 7. Zadania i podział fitopatologii. 8 - 9. Diagnostyka fitopatologiczna, objawy chorób infekcyjnych roślin. 10. Choroby nieinfekcyjne - przykłady. 11. Czynniki chorobotwórcze, ich podział i identyfikacja. 12 - 13. Budowa, rozmnażanie i systematyka fitopatogenów. 14. Pasożytnictwo i patogeniczność, cechy patogenów, rodzaje pasożytów. 15. Rozwój choroby zakaźnej. 16. Odporność roślin na choroby - rodzaje i mechanizmy. 17. Epidemie chorób roślin. 18. Lustracje, monitoring i prognozowanie. 19 - 20. Podział metod ochrony roślin. Podstawy niechemicznych metod ochrony roślin. Metoda agrotechniczna. 21. Metoda hodowlana. 22 - 23. Biologiczna ochrona roślin. 24. Metody mechaniczne i fizyczne ochrony roślin. 25. Integrowana ochrona roślin. 26 - 27. Chemiczna ochrona roślin - ogólny podział środków, sposoby ich stosowania, technika ochrony roślin. 28. Zasady BHP przy stosowaniu chemicznych środków ochrony roślin. 29 - 30. Kwarantanna roślin. Ćwiczenia: 1 - 2. Budowa i systematyka nicieni. 3. Diagnostyka ważniejszych roztoczy, skorupiaków i wijów. 4 - 5. Budowa i systematyka owadów. 6. Diagnostyka i rozpoznawanie uszkodzeń roślin. 7. Diagnostyka owadów bezskrzydłych - pierwotny brak skrzydeł. 8. Diagnostyka owadów uskrzydlonych o przeobrażeniu niezupełnym i aparacie gębowym gryzącym. 9 - 10. Diagnostyka owadów uskrzydlonych o przeobrażeniu niezupełnym i aparacie gębowym kłująco–ssącym. 11 - 12. Diagnostyka i podział owadów uskrzydlonych o przeobrażeniu zupełnym. Charakterystyka wybranych rodzin chrząszczy. 13 - 15. Entomologia stosowana. Diagnostyka szkodników wielożernych - bezkręgowce i kręgowce. 16 - 17. Diagnostyka szkodników zbóż i ich zwalczanie 18 - 19. Diagnostyka szkodników roślin okopowych. Szkodniki ziemniaka, buraka i ich zwalczanie. 20 - 21. Diagnostyka i zwalczanie szkodników roślin motylkowych grubo i drobnonasinnych. 22 - 23. Diagnostyka wybranych szkodników tytoniu i rzepaku oraz ich zwalczanie. 24 - 25. Diagnostyka ważniejszych szkodników warzyw. 26. Diagnostyka wybranych szkodników upraw sadowniczych i roślin ozdobnych. 27. Obliczanie efektywności ekonomicznej zabiegów ochrony roślin przed szkodnikami w grupach 2 osobowych. 28. Planowanie ochrony wybranych roślin przed szkodnikami. Ocena raportu. 29 - 30. Diagnostyka chorób wirusowych roślin - szkodliwość, objawy, zasady ochrony roślin. 31 - 32. Diagnostyka bakterioz roślin - szkodliwość, objawy, zasady ochrony roślin; wybrane choroby bakteryjne. 33 - 34. Diagnostyka grzybów z gromady śluzorośle pasożytnicze - charakterystyka gromady, wybrane choroby, szkodliwość, objawy, rozwój, zasady zwalczania. 35 - 38. Diagnostyka chorób roślin powodowanych przez grzyby z podgromady biczykowate (charakterystyka podgromady i zestaw chorób; wybrane choroby, szkodliwość, objawy, rozwój, zasady zwalczania). 39 - 42. Diagnostyka chorób roślin powodowanych przez grzyby z podgromady workowce (charakterystyka podgromady i zestaw chorób; wybrane choroby - szkodliwość, objawy, rozwój, zasady zwalczania). 43 - 46. Diagnostyka chorób roślin powodowanych przez grzyby z podgromady podstawczaki (charakterystyka podgromady i zestaw chorób; wybrane choroby - szkodliwość, objawy, rozwój, zasady zwalczania). 47 - 50. Diagnostyka chorób roślin powodowanych przez grzyby z podgromady grzyby niedoskonałe (charakterystyka podgromady i zestaw chorób; wybrane choroby - szkodliwość, objawy, rozwój, zasady zwalczania). 51 - 52. Aktualny przegląd fungicydów stosowanych w uprawach roślin rolniczych. 53 - 55. Planowanie ochrony wybranych roślin przed chorobami. Ocena raportu. 56. Obliczanie efektywności ekonomicznej zabiegów ochrony roślin przed chorobami w grupach 2 osobowych. Ćwiczenia terenowe: 1 - 4. Diagnostyka makroskopowa szkodników i uszkodzeń oraz chorób roślin w terenie w grupach 10 osobowych. Ocena zbioru szkodników i zielnika z chorobami roślin. |
Literatura: |
1. Boczek J. 1998. Nauka o szkodnikach roślin uprawnych, Wyd SGGW, Warszawa. 2. Kochman J., Węgorek W. 1997. Ochrona roślin. Wyd. Plntpress, Kraków 3. Borecki Z. 2001. Nauka o chorobach roślin. Wyd. PWRiL Warszawa 4. Kryczyński S., Weber Z. 2010. Fitopatologia. PWRiL, Poznań. 5. Häni F. i in. 1998. Ochrona roślin rolniczych w uprawie integrowanej. Wyd. PWRiL 6. Zalecenia ochrony roślin. IOR Poznań. (materiały dostępne na ćwiczeniach) 7. Jaworska M. 2005. Zeszyt do ćwiczeń pt. Ochrona roślin uprawnych przed szkodnikami. Wyd. AR Kraków |
Efekty uczenia się: |
wiedza: - posiada podstawową wiedzę o metodach ochrony roślin, w tym integrowanej - charakteryzuje rozwój, objawy oraz metody zwalczania chorób i szkodników umiejętności: - rozpoznaje szkodniki i choroby - planuje przeprowadzenie właściwej ochrony roślin z uwzględnieniem zasad BHP, kompetencje społeczne: - rozwiązuje postawione zadania w zespole - jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych - ma świadomość ryzyka i skutków stosowania chemicznych oraz biologicznych środków ochrony roślin - rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceny formujące (ćwiczenia): 1. Oceny z kolokwiów. 2. Sprawdzian umiejętności rozpoznawania szkodników i chorób roślin. 3. Ocena za wykonanie zadania obliczeniowego w zespole. 4. Ocena za wykonanie zbioru szkodników i zielnika z objawami chorób roślin. 5. Zaliczenie raportu z ćwiczeń terenowych. Ocena końcowa: średnia ocen formujących uzyskanych na zajęciach. Wykłady: egzamin pisemny z całości wiedzy przedstwionej na wykładach i ćwiczeniach, ogranicznony czasowo - test jednokrotnego wyboru. 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.