Inwestycje w gospodarce żywnościowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.4s.INW.SM.REKZEZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Inwestycje w gospodarce żywnościowej |
Jednostka: | Katedra Ekonomii i Gospodarki Żywnościowej |
Grupy: |
Ekonomia 2 st., stacjon. ekonomika żywności - p. obowiazkowe, sem. 4 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Kierunek studiów: Ekonomia / ECTS: 5 / semestr: 4 Profil: ogólnoakademicki / Forma i Poziom: SM Status: specjalizacyjny/obowiązkowy Wymagania wstępne: brak Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z problematyką inwestycji podejmowanych w gospodarstwach rolniczych i przedsiębiorstwach sfery agrobiznesu. Podczas wykładów słuchacze zapoznają się z problematyką klasyfikacji przedsięwzięć inwestycyjnych, przebiegiem procesu inwestycyjnego, przygotowaniem projektów inwestycyjnych oraz metodami oceny inwestycji. Poruszane są również kwestie związane z dofinansowaniem działalności inwestycyjnej. |
Pełny opis: |
Wykłady 1. Pojęcie inwestycji w prawie i literaturze (2 godz.) 2. Podstawy planowania (2 godz.) 3. Budowa biznesplanu (2 godz.) 4. Podejmowanie decyzji w działalności inwestycyjnej (2 godz.) 5. Elementy planowania finansowego (2 godz.) 6. Analiza progu rentowności (1 godz.) 7. Ocena efektywności inwestycji (2 godz.) 8. Dywestycje w przedsiębiorstwach (2 godz.) Ćwiczenia 1. Uczestnicy procesu budowlanego, relacje: inwestor - projektant - inspektor - wykonawca. Relacje pomiędzy poszczególnymi uczestnikami procesu budowlanego (2h). 2. FIDIC – standardy prowadzenia inwestycji. Omówienie roli zespołu nadzoru nad inwestycją. Rola nadzoru środowiskowego w prowadzeniu inwestycji (2h). 3. Etapy cyklu inwestycyjnego. Planowanie przestrzenne, ochrona środowiska przyrodniczego a proces inwestycyjny (2h). 4. Formy ochrony przyrody. Organy ochrony środowiska, ustawa o ochronie przyrody (2h). 5. Decyzja środowiskowa, raport oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko – potencjalne problemy związane z uzyskaniem niezbędnej dokumentacji dla realizacji inwestycji (2h). 6. Etap budowy – analiza sytuacji krytycznych, związanych z ochroną środowiska i ochrona przyrody, spotykających Inwestora i Wykonawcę w trakcie realizacji robót budowlanych (2h). 7. Organy ochrony środowiska i zakres ich kompetencji. Możliwości uzyskania decyzji derogacyjnych w sprawie udzielenia zezwolenia na odstępstwa od zakazów w stosunku do gatunków i siedlisk objętych ochroną – analiza przypadku (2h). 8. Zaliczenie ćwiczeń (1h). Struktura aktywności studenta: Zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego 35 godz., ECTS: 1,2; w tym: ‒ wykłady 15 godzin ‒ ćwiczenia 15 godzin ‒ egzamin pisemny 1 godzina ‒ konsultacje 4 godzina Razem 35 godzin tj. 1,2 pkt. ECTS e-learning 0 godz., ECTS: 0 Praca własna 115 godz., ECTS: 3,8 |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Jajuga K., Jajuga T., 2006: Inwestycje. PWN, WarszawaJohson H., 2000: Ocena projektów inwestycyjnych. LIBER, Warszawa 2. Pawlak Z., Biznesplan. Zastosowania i przykłady. Poltext, Warszawa 2006 Literatura uzupełniająca: 1. Jolly A., 2005: Od pomysłu do zysku. Helion, Gliwice 2. Sobczyk M., 2000: Matematyka finansowa. Agencja Wydawnicza PLACET, Warszawa |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: ‒ student posiada ogólną wiedzę na temat procesu planowania oraz procesu inwestycyjnego w przedsiębiorstwie ‒ student zna relacje pomiędzy uczestnikami procesu inwestycyjnego ‒ student wymienia i charakteryzuje metody oceny inwestycji Umiejętności: ‒ student potrafi przygotować projekt ekonomiczny inwestycyjny, ‒ student potrafi dokonać oceny ekonomicznej inwestycji, ‒ student potrafi zorganizować nadzór nad etapem wykonawstwa inwestycji Kompetencje społeczne: ‒ student rozumie znaczenie inwestycji w rozwoju przedsiębiorstw, ‒ student jest świadomy konieczności przestrzegania zapisów prawa z zakresu ochrony środowiska. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (Wiedza, Umiejętności lub Kompetencje Społeczne) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. Ćwiczenia: Cześć ćwiczeniowa - sprawdzian. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uzyskanie co najmniej 50% punktów przewidzianych w programie ćwiczeń. Wykłady: Zaliczenie egzaminy Ocena końcowa liczona jako suma uzyskanych punktów z ćwiczeń oraz egzaminu ustnego podzielona przez 10. UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązkowych treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne formułuje ocenę końcową posługując się podanymi wyżej kryteriami. |
Praktyki zawodowe: |
brak praktyk |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-28 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Nicia, Tomasz Wojewodzic | |
Prowadzący grup: | Paweł Nicia, Tomasz Wojewodzic | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia audytoryjne - Egzamin Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin, 30 miejsc
Wykład, 15 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Nicia, Tomasz Wojewodzic | |
Prowadzący grup: | Jarosław Mikołajczyk, Paweł Nicia | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.